KNM "Helge Ingstad" kollidert med tankskipet "Sola TS"

Følger denne saka på NRK2, forferdig å høre kva dei i studio trur og mener som er stort sett er heilt feil

Ellers er Bergens Tidende greitt å følge med på
 
Nå er det komt en ny ekspert i NRK studio som forteller om tankskip som ofte har ei "Kule under vannet", det er jo bulb baugen han tenker på. Kordan denne på et tankskip kan treffe midt opp på skutesida på en fregatt er jo litt rart da
 
Nå er det komt en ny ekspert i NRK studio som forteller om tankskip som ofte har ei "Kule under vannet", det er jo bulb baugen han tenker på. Kordan denne på et tankskip kan treffe midt opp på skutesida på en fregatt er jo litt rart da

Ja, det er Mangen teorier i media. Tenker flengen over vannlinjen er fra det store ankerklusset/polsteret og undervannskade fra bulben.??
Årskaken vil nok komme fram en dag!?
 
Straks er det pressekonfreranse fra Forsvaret, blir spennande å sjå om det kommer fra noko vesentlig nytt der...
 
Straks er det pressekonfreranse fra Forsvaret, blir spennande å sjå om det kommer fra noko vesentlig nytt der...

Ja,blir spennede høre hva som kommer fram der. Noe mer konstruktivt. Media er vartfall ikke noe og høre så mye på
 
Pressekonferansen var grei den, dei svarte på det dei kunne og sølvsagt ikkje spekulerte i grunnen til kollisjonen da dei langt i frå har nok info til å uttale seg om det nå...
 
Slik skjedde fregattulykken – minutt for minutt

Skipskart viser den dramatiske timen før, under og etter at en fregatt kolliderte med et tankskip og en slepebåt i Øygarden.

Fregatt_screendump_2.1080p.webm.jpg


Klokken hadde akkurat passert 04 natt til torsdag da dramaet i Øygarden begynte.

En video fra Marine Traffic viser de dramatiske minuttene da en 134 meter lang fregatt på 5.290 tonn kolliderer med et tankskip med 625.000 fat råolje om bord.
Marine Traffic er en datatjeneste basert på såkalte AIS-sendere om bord i skipene.

Skipet legger så retning nordover og øker hastigheten til like over syv knop. På dette tidspunktet er fregatten «KNM Helge Ingstad» usynlig på Marine Traffic. Minutter senere skjer ulykken og fregatten dukker opp i Marine Traffic.

Slik var dramaet
Videoen viser også hvordan slepebåten Tenax følger tett etter tankskipet.

Statens havarikommisjon opplyser klokken 09.29 at også denne båten var involvert i ulykken. De har iverksatt gransking av hendelsen.
Dette vet vi om hendelsesforløpet så langt:

  • 03.40: Tankskip Sola TS legger ut fra Stureterminalen.
  • 03:50: Tankskipet legger kursen nordover. På dette tidspunktet er fremdeles fregatten usynlig på Marine Traffic. Slepebåten Tenax følger tankskipet ut av Stureterminalen.
  • 03:59: Tankskipet når en toppfart på 7,2 knop, men senker kort tid etter farten til 5,6 knop.
  • 04.03: Hovedredningssentralen får melding om at en fregatt, KNM Helge Ingstad, og en tankbåt, Sola TS, hadde kollidert. Meldingen inneholder ingen beskjed om eventuelle skader på personell. Hovedredningssentralen sender ut redningsskøyte og helikopter. I tillegg blir brannbåter og dykkere sendt til ulykkesstedet.
  • 04:04: Fregatten dukker opp på Marine Traffic. Fregatten, markert som Nato Warship, står helt i ro.
  • 04.11: Fregatten sender ut en nødmelding. På dette tidspunktet er dette en formalitet, da Hovedredningssentralen allerede er varslet.
  • 04:16: Hovedredningssentralen diskuterer om man skal evakuere fregatten med 137 personer om bord.
  • 04:23: Hovedredningssentralen får beskjed fra fregatten om at det er kontroll på alle 137 personene om bord. Syv personer er lettere skadd. Alle med unntak av ti personer om bord fregatten begynner å gå i land.
  • 04:50: Det blir igangsatt full evakuering av fregatten.
Kilde: NRK Hordaland
 

Attachments

  • 1541680293316.gif
    1541680293316.gif
    42 bytes · Views: 17
  • 1541680294000.gif
    1541680294000.gif
    42 bytes · Views: 6
  • 1541680292988.gif
    1541680292988.gif
    42 bytes · Views: 5
  • 1541680293664.gif
    1541680293664.gif
    42 bytes · Views: 3
Han på NRK må snart gi seg, han begynte noko lunde bra, men nå spekulerer han seg lang ut på vidda.

Ikkje forstår dei at pga Sture stopper ned produksjonen, så kan dei heller heller ikkje ta i mot olje og dermed må felta ute på sokkelen stenge ned. Det har ingenting med at det er ei rørledning fra feltet akkurt der kor fregatten ligger nå

Slutt å spekuler i årsaka, vent til alle fakta er på bordet!
 
Er jo ikke stort bedre han fra TV2 som er ute i båt der, som ganske tidlig klarte å si at tankbåten hadde vikeplikt. Samme mann som kom med
noen uforglemmelige kommentarer når han og var ute i båt etter Rocknes ulykken. Er det mulig.....Gjøk
 
Jeg har sett et bilde av tankskipet. Det viser klar og tydelig at SB anker er ute (kjetting henger rett ned). Antar at KNM Helge Insgtad har truffet SB anker og fått skadene i skroget. Hva den hadde der å gjøre får ulykkeskommisjonen ta seg av. I forhold til fregatten så er tankskipet å betrakte som et solid fast objekt.
 
Jeg har sett et bilde av tankskipet. Det viser klar og tydelig at SB anker er ute (kjetting henger rett ned). Antar at KNM Helge Insgtad har truffet SB anker og fått skadene i skroget. Hva den hadde der å gjøre får ulykkeskommisjonen ta seg av. I forhold til fregatten så er tankskipet å betrakte som et solid fast objekt.
Ok,få sjå bilde du refererer til
 
Slik var de dramatiske minuttene da KNM «Helge Ingstad» krasjet i «Sola TS»

Radarbilder og lydloggen viser at fregatten KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS», til tross for gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere.

Klokken 04.02 torsdag morgen går det galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden. I rundt 17 knop krasjer fregatten KNM «Helge Ingstad» rett inn i fronten på det 250 meter lange tankskipet «Sola TS». Før kollisjonen var et faktum, ba det tungt lastede tankskipet krigsskipet om å svinge unna gjentatte ganger.

Det viser radarsignalene og lydloggen VG har fått tilgang på.

Konsekvensen er at krigsskipet tilnesten fire milliarder kroner ligger med kraftig slagside på et grunt område like utenfor land.

Alt tyder på at krigsskipet hadde slått av AIS’en, som er det automatiske sporingssystemet. Likevel viser radarbildene at fregatten var godt synlig for skipene rundt.

Nato har bekreftet at fregatten drev navigasjonstrening da kollisjonen skjedde.

Les meir på sidene til VG.no
 
Back
Top