Kystverkets "Vestfjord" blir avlusnigsfartøyet "Lautus"

Refvik

Administrator
Staff member
Gammelt Kystverk-fartøy bygges om for avlusing

Smølarederiet Pure Shipping har gått til innkjøp av det tidligere Kystverk-fartøyet «Vestfjord» og dermed doblet flåten siden oppstarten våren 2016. Det fremgår av en pressemelding fra rederiet.


Fartøyet som er 31 meter langt og åtte meter bredt, skifter navn til «Lautus» og bygges om ved Båt- og Oppdrettservice på Averøy. Verftet har tidligere bygget om Pure Shippings første fartøy, «Laugar», fra brønnbåt til avlusingsfartøy. «Laugar» er nå tilbake ved verftet for å bli utstyrt med en ekstra avluserlinje.

«Lautus» får oppgradert hjelpemotor og tre linjer med FLS Avlusersystem. Båten får et mannskap på åtte, med fire på hvert skift.

– Båten er tatt veldig godt vare på og er i topp stand. For oss var dette et veldig godt båtkjøp til en fornuftig pris. Båten har ikke vært i bruk det siste året og trenger noe oppgradering, samt ombygging til vår bruk. Vi satser på at vi er i drift i løpet av mai og er klare til lusetrykket øker, sier daglig leder Karl Ove Eines i meldingen.

Les mere på sidene til Skipsrevyen

Daglig leder Karl Ove Eines foran sin nye båt, "Lautus" (Ex. Vestfjord)

Foto: Ukjent viaPure Shipping
 

Refvik

Administrator
Staff member
Fire ukers ventetid på avlusning ga oppstart av nytt rederi

– Å gå fra overstyrmann til daglig leder og reder på et halvt år var et kjempehopp, sier Karl Ove Eines i Pure Shipping.

Karl Ove Eines i Pure Shipping har vært involvert i havbruk siden familien startet lakseoppdrett på Nordmørekysten da han var seks år.

– I 2015 begynte vi å se tendenser til å se resistens ved avlusning på våre lokaliteter. Vi oppdaget fort at det var tre-fire ukers ventetid på mekanisk avlusning, noe som førte til at vi måtte begynne å se på egne løsninger og ny teknologi.

Pure Shipping valgte å løse luseproblemene selv.

I februar 2016 kjøpte familiene Eines og Henden sin første båt og etablerte rederiet.

– Det var gammel brønnbåt fra 1979. Båten hadde ligget ubrukt i lengre tid, så det krevde et kjempeløft både kosmetisk og utstyrsmessig å sette den i stand.

I tre måneder bodde Eines og Geir Magne Strand nærmest om bord da den gamle arbeidshesten ”Eli Star” ble bygd om, og i fjor sommer var den 29 meter lange brønnbåten oppgradert til den moderne avlusningsbåten ”Laugar”.

Kvalifisert mannskap
I juli 2016 gikk Pure Shipping fra å være to ansatte og utvidet til seks mann. I løpet av 2017 anskaffet rederiet seg flere fartøy og trengte mer folk.

Det haglet inn søknader fra hele Skandinavia da jobbene ble lyst ut.

Nå teller rederiet 24 stykker. De har ansatte fra Trondheim til Ålesund, og en god blanding av unge og godt voksne.

– Det er mannskapet som gjør båtene.

Eines mener det er fordel med lokalt mannskap.

– Vi rekrutterte først folk fra vår nærmeste omkrets, som vi viste hadde god arbeidsmoral og stå på-vilje. Mye av vårt mannskap sitter inne med mye kompetanse fra et bredt spekter fra tidligere arbeid på sjøen.

Etter et år med mye jobb, teller flåten nå tre fartøy.

– Det var et kjempeløft for oss å gå fra seks ansatte til over tyve ansatte. Læringskurven har vært bratt, sier 27-åringen.

– Heldigvis har jeg gode mentorer og flinke folk å sko meg på, sier Eines.

Han startet selv på sjøen tidlig, og gikk gradene fra matrosen til overstyrmann.

Som fersk daglig leder mener han at største utfordringen er å få rett mannskap.

Les mere på sidene til Sysla Maritime

"Laupus"
PureShipping.jpg

Foto: Ukjent via Pure Shipping
 
Top