Norled har vunnet kontrakten om drift av Lyngensambandene, Lyngen- og Ullsfjordferga blir elektrisk

Lyngen- og Ullsfjordferga blir elektrisk

Fylkesråd for samferdsel, Kristina Hansen (Ap), melder at Norled har vunnet kontrakten om drift av fergesambandene Breivikeidet-Svendsby og Lyngseidet-Olderdalen.

Hybridferger fra 2023
Kontraktsperioden gjelder fra 1. januar 2021 til 30. april 2030, med opsjon på drift i ytterligere 3 år. Norled vant konkurransen om drift av Lyngensambandene da de hadde laveste pris. Det kom inn tre tilbud på drift av sambandene. Alle tilbudene tilfredsstilte kravene stilt i utlysningen.

– Jeg er svært glad for at vi nå også i Troms og Finnmark bidrar til miljøvennlig fergedrift. Utslippene av klimagasser reduseres med rundt 4 000 tonn per år, noe som tilsvarer utslipp fra over 5 000 biler per år forteller fylkesråd for samferdsel Kristina Hansen (Ap).

Mest på strøm
Kravet er at Ullsfjordferga skal driftes med minimum hybridiseringsgrad på 60 prosent mens Lyngenferga har minimum hybridiseringsgrad på 75 prosent. Det betyr at mesteparten av energi til drift av fergene skal være elektrisk. I praksis vil den elektriske framdriften bli høyere da det er billigere å drifte på strøm enn på diesel. Fergene som skal benyttes blir såkalte hybridferger, som i utgangspunktet kan driftes elektrisk med lading fra land, men har mulighet for å bruke en andel diesel for å sikre gjennomføring av all ruteproduksjon.

– Vi håper dette blir godt mottatt, og at både lokalbefolkning, mannskap og andre som skal reise vil sette pris på en fergetur med liten eller ingen motorlyd, forteller fylkesråd Kristina Hansen (Ap).

Hybrid framdrift fra seinest 1.1.2023
Det tar tid å få installert ladeinfrastruktur, både på land og i fartøyene. Det er satt frist til 1. januar 2023 for hybrid framdrift for fergene. Elektrifiseringen vil etter planen ikke medføre endinger av selve kaiene.

– Dette er første samband i Troms og Finnmark som elektrifiseres, men ut fra erfaringer med disse håper vi å elektrifisere flere samband framover, fortsetter fylkesråd Kristina Hansen (Ap).

Kilde: Troms og Finnmark Fylkeskommune
 
Det var vel så vidt jeg husker Norled som vant dette anbudet sist det var utlyst også, og så hyret de Bjørklids Ferjerederi inn som underleverandør. Lurer på om de kommer til å gjøre det samme igjen.
 
Fra Nordlys:

Snart er det kroken på døra for Bjørklids Ferjerederi


I dag ble det kjent at Norled skal overta fergesambandene Breivikeidet-Svendsby og Lyngseidet-Olderdalen. Det betyr at det bare er drøyt ni måneder igjen for Bjørklids Ferjerederi. Ikke bare som driver på sambandene. Men som selskap.

- Ja, det blir vel vel for dumt å hete fergerederi uten ruter, sier styreleder Kjell Martin Bjørklid.

Med det erkjenner han at 70-71 års drift som fergeselskap snart er over.

For stort
-Ja. Vi la ikke inn anbud. Vi regnet på det, men fant ut at det blir for risikabelt for oss. Elektriske ferger ble for stort for oss.

Elektrisk drevne ferger sto nemlig øverst på agendaen i anbudsrunden. Og da holder det ikke å være lokal og veldrevet.

- Det er fergedrift vi har levd av alle disse årene. Det har vært hovedinntekten og arbeidsplassen vår.

- Hva nå?

- Nei, vi får nå se hva som skjer. Heldigvis ligger det virksomhetsoverdragelse i anbudet, så de ansatte er i alle fall sikret jobb. De er snakk om drøyt 40 årsverk.

- Er det vemodig?

- Nei, nå kjennes det greit. Norled kommer helt sikkert til gjøre en god jobb.

De klassiske fergene, som MF Jæggevarre, som har fraktet tusenvis av mennesker og kjøretøy mellom for eksempel Svensby og Breivikeidet, blir etter alle solemerker solgt.

Norled har brukt Bjørklids som leverandør av fergetjenesten etter at de vant også den forrige anbudsrunden. Denne gangen var det ingen aktuell problemstilling.

Miljøferger
Norled er naturlig nok fornøyd med at de ser ut til å sikre seg avtalen.

- På vegne av dyktige kolleger i Norled takker jeg for den tilliten vi her har blitt vist, og jeg er svært glad for at vi ligger an til å vinne Lyngensambandet, sier fungerende administrerende direktør Lars Jacob Engelsen i Norled.

- Vi synes det er positivt at Troms og Finnmark fylkeskommune også satser på miljøferjer. Det er viktig at ferjebransjen tar sin del av ansvaret for det grønne skifte. Vi ser frem til å levere de beste og mest miljøvennlige reiseopplevelsene for passasjerene, fortsetter Engelsen.

Kontrakten for Lyngensambandene vil gjelde fra 1. januar 2021 og til 30. april 2031.

– Dette er første samband i Troms og Finnmark som elektrifiseres, men ut fra erfaringer med disse håper vi å elektrifisere flere samband framover, fortsetter fylkesråd Kristina Hansen (Ap).

Sambandet skal være elektrifisert fra 2023.

Kommunikasjonrådgiver Krishan Totland i Norled sier til Nordlys tirsdag kveld at det er for tidlig å si noe eksakt om hvilke ferger de setter inn fra årsskiftet.

Norled har også hurtigbåtruter i Troms.
 
Back
Top