Ocean Infinity Group, Bygg nr. 166-169 og 170-175 ved Grovfjord Mek. Verksted 4x21m USV & 5x36m USV 9x "TBN"

Arild B.

Well-Known Member
Ser TU har en pluss artikkel om dette.

 
Unik kjempekontrakt til GMV

Kjempekontrakt gir mange nye arbeidsplasser i Grovfjord og Harstad!

Grovfjord Mek. Verksted skal bygge en armada av store, unike, førerløse, robotfartøy til Ocean Infinity Group Ltd. Kontrakten gir grunnlag for flere ti-talls nye arbeidsplasser og vil skape store ringvirkninger lokalt og regionalt. Kunnskapen som bygges opp og erfaringene som høstes vil kunne anvendes overfor andre markedsområder. Bedriften ser dermed svært lyst på fremtiden.

-Vi har allerede ansatt 8 nye ingeniører og 3 operatører. I tiden som kommer vil vi øke staben ytterligere. Totalt regner jeg med at vi kommer til å øke antall ansatte i GMV med nærmere 30 personer, en økning på nesten 50%, sier administrerende direktør Bård Meek-Hansen. -Dette vil gi store ringvirkninger lokalt og også regionalt. Vi ønsker å handle mest mulig i regionen. Dette bidrar til utvikling av andre bedrifter som igjen gjør oss og andre bedrifter sterkere og mer konkurransedyktige, sier en fornøyd Meek-Hansen.

Grovfjord Mek. Verksted AS (GMV) designer alle sine fartøy selv, noe som skiller oss fra de fleste andre verft i Norge. Fartøyene skreddersys i tett samarbeid med våre kunder. Dette kombinert med høy kompetanse på elektriske fartøy og prosjektering av egne styringssystemer, gjør det mulig for oss å utvikle og tilby klimavennlige løsninger i verdensklasse til konkurransedyktige priser. Dette har resultert i utviklingen og byggingen av verdens første rene batterielektriske røkterbåt GMV Zero, verdens første rene batteridrevne miljøfartøy til Oslo Havn og nå kjempekontrakten med Ocean Infinity Group Ltd.

-Denne kontrakten er en fantastisk mulighet for oss, sier administrerende direktør Bård Meek-Hansen. At et verdensledende selskap som Ocean Infinity Group Ltd velger å inngå samarbeid med oss er en skikkelig fjær i hatten, og forteller oss at vårt fokus på klima, design og teknologiutvikling de siste årene har vært riktig. Vi ser virkelig frem til å samarbeide med Ocean Infintiy Group og de andre hovedleverandørene om utvikling og konstruksjon av disse fartøyene.

Grovfjord Mek. Verksted AS (GMV) er Norges største produsent av arbeidsbåter i aluminium, og er lokalisert i Grovfjord i Sør-Troms. Siden år 2000 har vi levert om lag 150 fartøy hvorav 128 har gått til oppdrettsnæringen, til kunder over hele landet. I tillegg har vi levert 12 store offshorevind katamaraner pluss diverse andre fartøy som borefartøy, dykkerfartøy og en ambulansebåt.

Kontrakten med Ocean Infinity Group vil ikke gå på bekostning av vår produksjon av klimavennlige oppdrettsbåter og offshore vindkatamaraner. Dette har vært og er viktige markeder for oss, og vil gå parallelt med byggingen av de førerløse fartøyene.

Ocean Infinity Group er et verdens ledende selskap innenfor bunnkartlegging, søk og undervannsinspeksjoner, og ble etablert i 2017 i USA. Tre store norskeide offshore konstruksjons- og servicefartøy er grunnstammen i rederiet, og selskapet skal nå utvide flåten med en stor flåte av selvgående overflatefartøy, kalt Armada. Ocean Infinitys kunder er blant annet oljeselskaper og offshorevindselskaper, spredt over hele verden.

GMV har allerede startet byggingen av 4 stk 21×5,4m førerløse fartøy som skal kunne transporteres over hele verden med fly. Fartøyene styres fra basestasjoner i England og USA, og får installert ROV systemer og avanserte sensor systemer om bord. Fremdriftssystemet inkluderer svært effektive propellere, motorer og batterier for å redusere CO2-utslipp under operasjonen. I tillegg pågår arbeidet med 36m versjonene, med samme avanserte fartøysteknologi som 21m fartøyet, men med økt nyttelast.

Totalt har GMV nå en ordrereserve på godt over 700 millioner.

Fartøyene skal bygges i henhold til DNV GL-klasse og britisk flagg. Den første leveransen er planlagt i januar neste år, og resten av leveransene vil finne sted i tidsrommet 2021-2023.

Kilde: Grovfjord Mek. Verksted

Robotic-Vessel-Fleet-1030x579.png

Illustrasjon: Grovfjord Mek. Verksted
 
Dei fire 21 meter lange USV blir bygg nr. 166-169 ved Grovfjord Mek. Verksted, mens dei fem 36 meter lange UVS bygg nr. 171-175
 
Noen som har bilder av de første båtene? I følge ordrelista så er de "ferdige" 166 Ocean Infinity Group TBN 21,00m Armada USV 06.21
 
Noen som har bilder av de første båtene? I følge ordrelista så er de "ferdige" 166 Ocean Infinity Group TBN 21,00m Armada USV 06.21

September blir den/dei første levert, ihvertfall to av dei er sjøsatt allerede
 

Utdrag fra artikkelen:
GMV dro i land en stor kontrakt med Ocean Infinity Group i 2021, om å bygge en armada av førerløse robotfartøy. Disse skulle stå ferdig innen utgangen av 2023.

Så slo pandemien inn på prisene, og gav et kraftig kostnadshopp på materialer og komponenter. En svak norsk krone og store forsinkelser gjorde ting enda vanskeligere. De ble ikke enige med kunden om å få en høyere pris, og prosjektet ble lagt på is.

Fortsatt står det fem skrog fra det falne oppdraget og opptar plass i GMV sine anlegg.

– Det er ikke spesielt gunstig å ha dem stående her. Vi ønsker å bruke anlegget vårt til å produsere nye bygg, eller til å reparere. For oss haster det å få avklart situasjonen, og å få de båtene ut slik at vi kan tilby kapasiteten til reparasjon, vedlikehold og nybygg, sier Meek-Hansen.

Han forteller at de er i dialog med verftet som har fått i oppgave å ferdigsstille fartøyene, om GMV kan bidra med arbeid på skrogene eller å gjøre dem transportbare.


Noken som veit kva verftet er det som skal bygge desse ferdige?
 
Noken som veit om skroga til dei som er bygd ved Grovfjord Mek. Verksted nå er flytta til verftet som evt. skal bygge dei ferdige?

Armada 21
Armada A21 01.png

Armada A21 02.png

Armada 36
Armada A36 01.png

Armada A36 02.png
Alle illustrasjoner: via Ocean Infinity
 
Back
Top