Håkon Lunde
Active Member
Nybyggingskontrakt for Green Yard Kleven
Green Yard Kleven har signert en nybyggingskontrakt med det rumenske energiselskapet OMV Petrom S.A., for bygging av ett «Field Support Vessel» som skal operere for «Neptun Deep»-prosjektet i Svartehavet. Oppdraget starter umiddelbart og skipet skal leveres i andre halvdel av 2026.
-Det er en gledens dag på Green Yard Kleven. Vi har siden overtakelsen av verftet i 2020 jobbet målrettet for å etablere oss i nybyggingsmarkedet med det rette prosjektet for oss, det er derfor veldig tilfredsstillende at vi nå har landet denne kontrakten, sier Hans Jørgen Fedog, CEO i Green Yard Kleven.
Skipet som skal bygges skal operere for en ubemannet gassplattform i Svartehavet ved å være base for teknikere for vedlikehold på plattformen, varelager, utføre lettere IMR-oppdrag på feltet og frakte personell og forsyninger. Det skal bli ett 89,5 meter langt multihull fartøy, med W2W (Walk to Work) gangvei, offshorekran og innredning for totalt 90 personer i enmanns-lugarer.
Godt samarbeid
- Skipet skal bygges forberedt for bruk av methanol som drivstoff, batteripakke og generatorsett med variabelt turtall. Det er et skip som er tenkt bærekraftig både med tanke på drivstoff og utslipp, og i oppdraget det skal utføre, sier Rune Gamlem, Salgssjef i Green Yard Kleven.
Skroget vil bli bygd på Montex i Polen og er ventet til Ulsteinvik i starten av 2026.
-Vi er svært glade for at de valgte oss for denne kontrakten. Samarbeidet har vært utrolig givende hele veien og med stor tillit mellom partene, forteller Fedog.
Lokale aktører
Skipet er designet av Herøy-selskapet Marin Teknikk og bærer betegnelsen MT-6067 FSV. Prosjektet vil involvere flere lokale underleverandører.
- Seabrokers sin avdeling i Fosnavåg har også bidratt til å gjøre denne kontrakten mulig. I tillegg til Seabrokers og Marin Teknikk ønsker vi å samarbeide med lokale aktører så langt det er mulig, og vi tror vi vil få til flere gode lokale samarbeid i dette prosjektet, forteller Gamlem.
Behov for flere ansatte
Green Yard Kleven har hele tiden hatt nøkkelkompetanse til å kunne bygge nybygg, og er på den måten veldig godt rigget til oppdraget. Det blir nok likevel behov for flere ansatte i tiden som kommer.
Dette prosjektet gleder vi oss til, avslutter Rune Gamlem og Hans Jørgen Fedog.
Om Neptun Deep-prosjektet
Skipet skal benyttes i «Neptun Deep» prosjektet som er det største naturgassprosjektet i det rumenske Svartehavet, og det første dypvannsprosjektet til havs i Romania. Dette skal bidra til landets energiforsyningssikkerhet. OMV Petrom fungerer som operatør for Neptun Deep-prosjektet, som en del av et felles prosjekt. Mer om Neptun Deep-prosjektet her
MT6067
Illustrasjon: Marin Teknikk
Green Yard Kleven har signert en nybyggingskontrakt med det rumenske energiselskapet OMV Petrom S.A., for bygging av ett «Field Support Vessel» som skal operere for «Neptun Deep»-prosjektet i Svartehavet. Oppdraget starter umiddelbart og skipet skal leveres i andre halvdel av 2026.
-Det er en gledens dag på Green Yard Kleven. Vi har siden overtakelsen av verftet i 2020 jobbet målrettet for å etablere oss i nybyggingsmarkedet med det rette prosjektet for oss, det er derfor veldig tilfredsstillende at vi nå har landet denne kontrakten, sier Hans Jørgen Fedog, CEO i Green Yard Kleven.
Skipet som skal bygges skal operere for en ubemannet gassplattform i Svartehavet ved å være base for teknikere for vedlikehold på plattformen, varelager, utføre lettere IMR-oppdrag på feltet og frakte personell og forsyninger. Det skal bli ett 89,5 meter langt multihull fartøy, med W2W (Walk to Work) gangvei, offshorekran og innredning for totalt 90 personer i enmanns-lugarer.
Godt samarbeid
- Skipet skal bygges forberedt for bruk av methanol som drivstoff, batteripakke og generatorsett med variabelt turtall. Det er et skip som er tenkt bærekraftig både med tanke på drivstoff og utslipp, og i oppdraget det skal utføre, sier Rune Gamlem, Salgssjef i Green Yard Kleven.
Skroget vil bli bygd på Montex i Polen og er ventet til Ulsteinvik i starten av 2026.
-Vi er svært glade for at de valgte oss for denne kontrakten. Samarbeidet har vært utrolig givende hele veien og med stor tillit mellom partene, forteller Fedog.
Lokale aktører
Skipet er designet av Herøy-selskapet Marin Teknikk og bærer betegnelsen MT-6067 FSV. Prosjektet vil involvere flere lokale underleverandører.
- Seabrokers sin avdeling i Fosnavåg har også bidratt til å gjøre denne kontrakten mulig. I tillegg til Seabrokers og Marin Teknikk ønsker vi å samarbeide med lokale aktører så langt det er mulig, og vi tror vi vil få til flere gode lokale samarbeid i dette prosjektet, forteller Gamlem.
Behov for flere ansatte
Green Yard Kleven har hele tiden hatt nøkkelkompetanse til å kunne bygge nybygg, og er på den måten veldig godt rigget til oppdraget. Det blir nok likevel behov for flere ansatte i tiden som kommer.
Dette prosjektet gleder vi oss til, avslutter Rune Gamlem og Hans Jørgen Fedog.
Om Neptun Deep-prosjektet
Skipet skal benyttes i «Neptun Deep» prosjektet som er det største naturgassprosjektet i det rumenske Svartehavet, og det første dypvannsprosjektet til havs i Romania. Dette skal bidra til landets energiforsyningssikkerhet. OMV Petrom fungerer som operatør for Neptun Deep-prosjektet, som en del av et felles prosjekt. Mer om Neptun Deep-prosjektet her
Nybyggingskontrakt for Green Yard Kleven — Green Yard
Green Yard Kleven har signert en nybyggingskontrakt med det rumenske energiselskapet OMV Petrom S.A., for bygging av ett «Field Support Vessel» som skal operere for «Neptun Deep»-prosjektet i Svartehavet. Oppdraget starter umiddelbart og skipet skal leveres i andre halvdel av 2026.
greenyard.no
MT6067
Illustrasjon: Marin Teknikk