Regjeringen stiller krav til hydrogenferjer på strekningen Bodø-Moskenes

MF Glutra, første gasferje bygd, fekk vel av samme grunn plassert tankene over bildekket, fordi erfaringane rett og slett ikkje fantes. Senare har det vel visst seg, at løysninger med store nok ventilasjonskanaler for utblåsing ved overtrykk gir samme sikkerhet med plassering av tankene under bildekk eller sidehusdekk.
Det er vesentlige forskjeller her. LNG er nedkjølt gass i væskeform, og vil derfor i utgangspunktet renne nedover ved en lekkasje. Derfor kan det være smart å slippe den ut gjennom kanaler lavt nede. Flytende hydrogen vil også i utgangspunktet renne nedover, så hvordan de egenlig tenker at Hydra skal takle en lekkasje er uklart for meg. Trykksatt hydrogen i gassform, som Torghatten planlegger med, vil alltid stige opp, og da er det logisk å ha tanken høyt oppe.
 
Hydrogen i flytende form vil være vesentlig mer fluktig enn naturgass ettersom koketemperaturen er bortimot 100 grader lavere for hydrogen (-253 gr C)
 
I en presentasjon Elon Musk holdt i går foreslo han "grønn" metan i stedet for hydrogen, der det ikke holder med batterier. Så kanskje vi bør beholde LNG fergene litt til (LNG er ca 90% metan).

"It is my personal opinion that hydrogen will not be used meaningfully in transport... and shouldn't be. If you're going to use a chemical fuel, use CH4 [methane], not H2 [hydrogen]," Musk said.
 
Back
Top