"Seabed Constructor" skal leite etter Malaysia Airlines MH370

Refvik

Administrator
Staff member
Norsk skip skal lete etter passasjerflyet som forsvant

Oppdatert 28.12.2017, kl. 00:03

Nesten fire år etter at passasjerflyet fra Malaysia Airlines forsvant, blir det nå satt i gang et nytt søk. Søket skal gjennomføres med et norsk skip og med norsk teknologi.

Skipet Seabed Constructor eid av Swire Seabed i Bergen, er nå kommet frem til Durban i Sør-Afrika.

Der skal det ta inn forsyninger og nytt mannskap. Kursen settes så mot et punkt i det sørlige Indiahavet.

Punktet er det mest sannsynlige stedet MH370 med 239 mennesker ombord styrtet natt til 8. mars 2014. Det opplyser (PDF) Australian Transport Safety Bureau.

Ny metode

Skipet skal bruke seks norske undervannsroboter bygd av Kongsberg Maritime i Horten. Disse skal samarbeide med roboter som holder seg på overflaten.

Folkene i Seabed Constructor vil koordinere denne svermen av roboter for å lete etter flyvraket.

Tre par med roboter vil bevege seg på hver side av skipet. Detmelder Hydro International.

Systemet gjør det mulig å undersøke et stort område på kort tid, forklarer det amerikanske selskapet, Ocean Infinity, som skal lede søket.

Uten fast avtale

Ocean Infinity har ikke en signert kontrakt om å utføre arbeidet. Selskapet svarte på et ønske om anbud som myndighetene i Malaysia sendte ut.

Tre selskap svarte, og Ocean Infinity ble valgt ut. Det skriver Channel News Asia.

Tilbudet som ble gitt, var å lete etter passasjerflyet mot å få en pengepremie dersom det ble funnet.

Finner ikke selskapet flyet, får de ingen penger. Finner de flyet innen 90 dager fra kontraktinngåelse, så kan de få 70 millioner dollar. Det skriverThe Week.

Avtalen skulle egentlig bli underskrevet denne måneden, men det har ennå ikke skjedd.

Les meir på sidene til NRK URIX

NYTT SØK: Forskerne mener de vet hvor flyet 9M-MRO som fløy ruten MH370 natt til 8. mars 2014 er. Nå starter et nytt søk.
56uwMHWLfHksryRVkPbsrgCLWH3KCVXEsfxcUCYJ3VyQ


NORSK SKIP PÅ VEI: Seabed Constructor med hjemmehavn Bergen kom fram til Durban i dag tidlig. Snart skal det ut i søkeområdet.
94V4RHlgttMrQ4n7VqORNgqeo_QhyGlZESh1zIqS9c_w

Foto: Ukjent via Ocean Infinity
 
SEABED CONSTRUCTOR - MH370 MALAYSIA AIRLINES

Åtte høytteknologiske undervannsdroner skal finne MH370

Åtte autonome undervannsdroner har fått en stor teknologisk sonar-oppgradering, slik at de kan kartlegge havbunnen helt ned til noen få centimeters oppløsning.

Hvis noen skal kunne finne rester av det forsvunne Malaysia Airlines-passasjerflyet MH370 på havbunnen, er det beste alternativet nå kanskje den amerikanske bedriften Ocean Infinity, som har leaset det norske skipet Seabed Constructor.

Skipet er i seg selv ikke noe spesielt som man ikke har sett tidligere. Men under dekk venter åtte høyteknologiske vidundere: Undervannsdroner som er utstyrt med verdens beste sonarsensor-teknologi som nå blir brukt i en skala som man ikke tidligere ikke har sett.

Det forteller danske Peter Kirkegaard, som er ekspert på undervannsteknologi. Han er tidligere sjef på det danske Søværnets minerydningsskip Havkatten, har vært instruktør på NATOs skole for minerydning i Belgia, samt minerydningsoffiser for NATOs stående minerydningsstyrke. I dag er han veteran etter utplassering i Syria.

– Den teknologien som er til rådighet i dag, er utrolig – selv sammenlignet med militærets for fem-seks år siden, sier han.

Les meir på sidene til Teknisk Ukeblad
 
Norsk spesialskip gir opp letingen etter MH370

Det norske spesialskipet som har deltatt i letingen etter det savnede passasjerflyet fra Malaysia Airlines i Indiahavet, setter nå kursen hjemover.

Malaysia Airlines rute MH370 forsvant på vei fra Kuala Lumpur til Beijing med 239 mennesker om bord i mars 2014.

Flyet er aldri funnet, men funn av vrakrester begrenset først letingen til et 25.000 kvadratkilometer stort område i Indiahavet. Siden ble området utvidet til 112.000 kvadratkilometer.

Australia, Malaysia og Kina innstilte i januar 2017 letingen etter det styrtede flyet, men etter press fra etterlatte ble den gjenopptatt i år.

Tre måneder
Malaysia ga det amerikanske selskapet Ocean Infinity en tre måneders tillatelse til å lete etter det savnede flyet og lovet drøyt 540 millioner kroner dersom vraket ble funnet

Ocean Infinity leide det norske supplyskipet Seabed Constructor fra selskapet Swire Seabed i Bergen, utstyrt med seks avanserte Hugin-miniubåter utviklet av Kongsberg Maritime i Horten. Disse kan lete ned til 6.000 meters dyp.

Seabed Constructor har siden gjennomsøkte hele 112.000 kvadratkilometer med havbunn, men uten å finne spor etter H370. Nå blir letingen avblåst.

Les meir på sidene til e24
 
Back
Top