Tim S.
Well-Known Member
Om kvelden 11. februar gikk det fiskefartøyet 'Vårheim' (MMSI:257221120) på et isflak ved Gisundbrua og sank ved Lundkaia på Finnsnes.. Kranskipet 'FDA Mimmi' ble tilkalt for å hjelpe og hevet vraket igjen 12. februar.
Fisker døde etter havari utenfor Stamsund i Lofoten
![]()
Fisker døde etter havari utenfor Stamsund i Lofoten fredag
Fredag ble det igangsatt en redningsaksjon ved Einebærøya utenfor Stamsund i Lofoten.www.nrk.no
![]()
Fisker bekreftet omkommet
En mann i sekstiårene, bosatt i Vågan i Lofoten, er nå bekreftet omkommet.www.vaganavisa.no
Aqua Figher slepes redningsskøyta «Harald V» til kai i Rørvik etter å ha grunnstøtt under et redningsoppdrag på morgenkvisten.
![]()
Redningsskøyta «Harald V» og en annen båt grunnstøtte: – Ikke så ofte det skjer
Her slepes redningsskøyta «Harald V» til kai i Rørvik etter å ha grunnstøtt under et redningsoppdrag på morgenkvisten.www.namdalsavisa.no
MAYA sank i forbindelse med sleping"Maya" - LG6475![]()
Eks Geir sank – har funnet vrakrester
![]()
Færøysk linebåt sank – har funnet vrakrester
14 fiskere ble reddet, mens to fiskere er fortsatt savnet etter at den færøyske linebåten «Kambur» gikk ned tirsdag.www.fiskeribladet.no
Tja …… det ser nå ikke slik ut ……. det et jo ein grei plass å sjøsette MOB ´ en for crew change ,Når en ser på AIS-loggen så var det like før det ble grunnstøting ved Flesland kai
Jeg tror også stoppen ved Flesland var planlagt, for de reduserte farten til 5 knop en god stund før. Men ved Tysnes ser det ut til å være en klassisk sovende rormann. Rart de ikke har systemer som gir alarm både ombord og hos VTS. Her er de jo helt på feil side av leden, og like ved en kryssende ferge,Tja …… det ser nå ikke slik ut ……. det et jo ein grei plass å sjøsette MOB ´ en for crew change ,
Jo det er systemer omb som skal alarmere om det ikke er bevegelse i rorhuset , samt at det kan aktiveres alarm på ECDIS systemet. Om vakthavende har sovnet………eller fått et illebefinnende , bør vel ikke vi som sitter trygt på land ha så mye meining om …Jeg tror også stoppen ved Flesland var planlagt, for de reduserte farten til 5 knop en god stund før. Men ved Tysnes ser det ut til å være en klassisk sovende rormann. Rart de ikke har systemer som gir alarm både ombord og hos VTS. Her er de jo helt på feil side av leden, og like ved en kryssende ferge,
Vel, jeg beveger meg endel på sjøen i det området, og jeg synes ikke det er trygt hvis store fartøy kommer slik uten kontroll. Det var 9 mann ombord og minst to mann på vakt i Fedje VTS, alle kan vel ikke ha fått illebefinnende.Jo det er systemer omb som skal alarmere om det ikke er bevegelse i rorhuset , samt at det kan aktiveres alarm på ECDIS systemet. Om vakthavende har sovnet………eller fått et illebefinnende , bør vel ikke vi som sitter trygt på land ha så mye meining om …
Ofte er dette en vanlig manøver ved crewchange på Flesland.Når en ser på AIS-loggen så var det like før det ble grunnstøting ved Flesland kai
Ingen VTS i Langenuenog minst to mann på vakt i Fedje VTS, alle kan vel ikke ha fått illebefinnende.