The TT fleet in 2022

Kan for øvrig opplyse om at de siste dagene har vært meget ekstraordinære m.h.p. TT-Line's bruk av ferger. Det begynte i fredags med at MARCO POLO ikke gikk til Klaipéda men til Rostock. Istedenfor gikk NILS HOLGERSSON lørdag morgen til Klaipéda, kom tilbake i eftermiddag (søndag) og gick så til Świnoujście. TOM SAWYER kom fra Klaipéda imorges og gikk til Świnoujście. Når hun kommer tilbake skal hun gå til Rostock ikveld og HUCKLEBERRY FINN til Travemünde, som hun har gjort de siste tre kveldene. ROBIN HOOD har gjort morgenturene til Rostock og Travemünde, selv idag, søndag, og NILS DACKE har av og til gått til Rostock og av og til Travemünde. PETER PAN går inatt fra Klaipéda og kommer til Trelleborg imorgen. Og MARCO POLO går frem og tilbake til Rostock. Det kan ikke være ensformig å være befal på TT-Line's ferger!(Utgangspunkt for redegjørelsen: Trelleborg)
 
"Jeg tror TT-Line trenger AKKA og nuværende PETER PAN på heltid til Świnoujście eller Gdynia og Świnoujście".
If the "korsningstid" as said on the TTs website is only 6 hours and 15 departures per week is the future-plan 1 ferry is enough for TRE-SWI.
So AKKA or the old Peter Pan in the future - but not both.
And if TT starts brandnew to Gdynia - maybe for the first year a smaller ferry is enough (?). It takes a little bit time to find many new customers.

This often changes of ferries between the routes and the chaotic timetable is very negative for passengers. I think the reason is mostly the booking of trucks. If they have suddenly many trucks to Klaipeda and less trucks to Rostock - they change the ferries and the small Marco Polo goes to Rostock and the bigger ferry to Klaipeda.

But if i book a trip with Peter Pan f. ex. and then i must travel with Marco Polo or Tom Saywer or Nils Dacke i would be very angry... .
They are (much) older and smaller and offer a lot less space and activities onboard, f.ex. bastu / pool which i use always.
Generally all people in my bigger family-surroundings and all of my friends book never ferry trips with ferries older ca. than 20-25 years... what is normal f.ex. in the Canary islands and Korea and Japan where all ferries will be replaced always after ca. 20-25 years.
 
"Jeg tror TT-Line trenger AKKA og nuværende PETER PAN på heltid til Świnoujście eller Gdynia og Świnoujście".
If the "korsningstid" as said on the TTs website is only 6 hours and 15 departures per week is the future-plan 1 ferry is enough for TRE-SWI.
So AKKA or the old Peter Pan in the future - but not both.
And if TT starts brandnew to Gdynia - maybe for the first year a smaller ferry is enough (?). It takes a little bit time to find many new customers.

This often changes of ferries between the routes and the chaotic timetable is very negative for passengers. I think the reason is mostly the booking of trucks. If they have suddenly many trucks to Klaipeda and less trucks to Rostock - they change the ferries and the small Marco Polo goes to Rostock and the bigger ferry to Klaipeda.

But if i book a trip with Peter Pan f. ex. and then i must travel with Marco Polo or Tom Saywer or Nils Dacke i would be very angry... .
They are (much) older and smaller and offer a lot less space and activities onboard, f.ex. bastu / pool which i use always.
Generally all people in my bigger family-surroundings and all of my friends book never ferry trips with ferries older ca. than 20-25 years... what is normal f.ex. in the Canary islands and Korea and Japan where all ferries will be replaced always after ca. 20-25 years.
We lærte åpenbart ikke samme matematikk i skolen. En uke inneholder 168 timer. 15 dobbeltturer á 6 timer blir 180 timer. Og så har du laste/lossetiden minst 2 timer, gir ytterligere 30 timer=210 timer > 1 uke+42 timer eller 9 dager med 6 timers margin!

Akkurat de siste dagenes endringer skyldes jo at først TOM SAWYER og så PETER PAN har ligget på verftsoversyn i Klaipéda. Jeg er enig med deg at det er irriterende når man får et dårligere skip og tilmed en annan avgangstid enn det man boket, men det er jo ikke sikkert det var tilfelle nu, siden verftsoppholdene rimeligvis er planlagte. Men den eneste gang jeg har boket med PETER PAN og måttet reise m/ ROBIN HOOD istedenfor, så har jeg fått penger tilbake. Å reise med HUCKLEBERRY FINN istedenfor NILS DACKE, som jeg boket, til Świnoujście ser jeg ikke på som noen ulempe.

Ellers skjønner jeg ikke helt hvor du vil komme hen med denne drøftingen. Drøfter vi TT-Line's sannsynlige fremtidige disponeringer eller drøfter vi hva du mener at TT-Line burde gjøre og dine preferanser som reisende. Det siste finner jeg ikke særlig interessant å fortsatte deltakelsen i. Og jeg ser absolutt ikke på sydeuropeiske fergeruter som noe forbilde, muligvis med unntak av Minoan Lines, men nu har jo det verste rederi som jeg har reist med, Grimaldi Lines, (vel, Navarma Lines er jo ikke bedre) kjøpt det rederiet også.
 
Ok, your mathematikk is better than my ! :)
2 ferries are needed for TRE-SWI !
But then TT MUST really hold minimum 1 or 2 (depending of the new route to Gdynia) of the 3 oldest ferries also for the next couple of years... .
 
Ok, your mathematikk is better than my ! :)
2 ferries are needed for TRE-SWI !
But then TT MUST really hold minimum 1 or 2 (depending of the new route to Gdynia) of the 3 oldest ferries also for the next couple of years... .
Nettopp!

Apropos å bli skuffet over å reise med en annen ferge enn ventet: STENA GOTHICA, en ferge ombygd for en 3-timersrute mellom Århus og Kalundborg, avgikk nettopp fra Trelleborg mot Rostock. Jeg hadde blitt skuffet hvis jeg hadde forventet meg MECKLENBURG-VORPOMMERN og havnet på STENA GOTHICA istedenfor. Like før Stena la ned Trelleborg – Saßnitz-ruten prøvde SASSNITZ faktisk bilfergeleier i Trelleborg, og det lå en lem i havnen, ment for henne, som ville ha gjort at hun ikke trengte jernbanefergeleier. Problemet var jo at hun krevde spesialramper for å komme til øvre bildekk, men det kun man ordnet med en indre rampe, slik som på f.eks. STENA GOTHICA, NILS DACKA, ROBIN HOOD, MARCO POLO, GALILEUSZ, COPERNICUS &c. &c.
 
Kan for øvrig opplyse om at de siste dagene har vært meget ekstraordinære m.h.p. TT-Line's bruk av ferger. Det begynte i fredags med at MARCO POLO ikke gikk til Klaipéda men til Rostock. Istedenfor gikk NILS HOLGERSSON lørdag morgen til Klaipéda, kom tilbake i eftermiddag (søndag) og gick så til Świnoujście. TOM SAWYER kom fra Klaipéda imorges og gikk til Świnoujście. Når hun kommer tilbake skal hun gå til Rostock ikveld og HUCKLEBERRY FINN til Travemünde, som hun har gjort de siste tre kveldene. ROBIN HOOD har gjort morgenturene til Rostock og Travemünde, selv idag, søndag, og NILS DACKE har av og til gått til Rostock og av og til Travemünde. PETER PAN går inatt fra Klaipéda og kommer til Trelleborg imorgen. Og MARCO POLO går frem og tilbake til Rostock. Det kan ikke være ensformig å være befal på TT-Line's ferger!(Utgangspunkt for redegjørelsen: Trelleborg)
Så gikk ikke PETER PAN fra Klaipéda før i formiddag og kommer ikke til Trelleborg før kl 1 i natt. Likevel er hun satt opp med avgang fra Trelleborg til Travemünde kl 23.55 ikveld......
 
In the first quarter of each year i do no ferry-trips because timetables are then often chaotic because of dock-times and other (often older and smaller and less comfortable) ferries are often temporarily on the routes. This save me for to be on 40 years old slowly "1000-times rebuilt" freighters as Stena Gothica also which i never would book... .

Maybe the TT-route to Klaipeda is growing up / increasing more and more ? It seems for me so... . And now the new DFDS-ferries Aura+Luna from Karlshamn are a big competitor so that TT also use more and more bigger and newer ferries (f.ex. the Peter Pan) to Klaipeda than the small Marco Polo.

Maybe the actually Peter Pan get then the new name MORTEN if the new Peter Pan is arriving from China ? This would be logical... - Morten was the "transport-goose" of Nils Holgersson, Akka was the "chief-goose"... .

This picture is already known from the sea-trials in China (?):
Only 1 (double-deck-)liveboat at each side for 800 pax + 66 crew... . If i would be the CEO of IMO/SOLAS i would require free-fall-liveboats (as usually on freight-ships) for all ferries and cruise-ships.

Some new infos about the interior of the newbuildings are to find now on the TT-freight websites, f.ex. that the new ferries has 5 (!) bars, sounds comfortable... .
 
AURA SEAWAYS skulle kunne ta det uventede markedssegment som TT-Line's Trelleborg – Klaipédarute fått; i Norge arbeidende litauer, med personbil, som synes at DFDS' nuværende ferger fra Karlshamn er så dårlig at de heller kjører omveien om Trelleborg.

MORTEN ville ikke være et logisk navn overhovedet, siden han het MÅRTEN GÅS på originalsproget svensk.
 
The "riks"way from Oslofjord via Vänersborg-Jönköping-Växjö to Karlshamn is not faster than just the E6 "Autobahn" all the way down to Trelleborg. So maybe some Litauer will test the new DFDS-ferries now but then they will mostly use the cheaper ferry. And DFDS has announced to garantee single-cabins to all truck-drivers - so if theoretic Aura/Luna are 100% full with trucks (and no trailers without driver) there is nearly no cabin anymore available for a car-driver... . So if TT in the future offer good prices for the Litauer, the most of them will stay at TT-Line. But interesting is the question weather TT will (or can with his fleet) follow the DFDS-system with a single-cabin for all truck-drivers... .

Price-check exampel 16.3. 20:00/21:00 Karlshamn/Trelleborg - Klaipeda, 1 car with driver one-way incl. the cheapest cabin for single-use costs with DFDS-Aura 184,- Euro and with TT-Line Marco Polo 169,50 (special offer outside same price as inside-cabin). CIRCA 15,- difference, maybe t/r = 30,- every week(end) or every month ? So the brandnew Aura is much better than the Marco Polo but i think that many people will also compare the food, silence in the cabin, cleanness onboard and the timetables, f.ex. TT is 1 hour later departing = 1 hour later start from Norway.
 
TT-Line har hatt stora problemer i helgen. MARCO POLO kom 1 time sein, kl 12, på fredag og gikk tre timer seint, kl 18, til Klaipéda. Derved kom den kl 12 idag istedenfor grytidlig imorges, slik at dagens morgenavgang til Klaipéda ble sløyfet, så den gikk til Rostock kl. 15 istedenfor. HUCKLEBERRY FINN kom imorges og skulle gått til Travemünde kl 17, men ligger fremdeles i Trelleborg og skal nu gå til Travemünde først imorgen kl 16.30. Begynner det 34 år gamle skipet å få motorproblemer? Til Travemünde gikk idag ROBIN HOOD kl 13, TOM SAWYER k 21 og NILS HOLGERSSON nu kl 22. PETER PAN gikk til Świnoujście kl 15.30 og NILS DACKE skal gå til Rostock kl 23, men det tviler jeg på, for den kom nettopp til Trelleborg, og losser og laster neppe i løpet av en drøy time.

(Men TT-Line er ikke alene om problemer: STENA GOTHICA skulle ha avgått 7.30 igår morges fra Trelleborg til Rostock, men ankom ikke för 10.30, og ble siden liggende til kveldsavgangen kl 23. Så skulle den ha kommet kl 17 idag, men har ikke vært å se enda.)
 
Last edited:
I do not know why TT has waited so long the last 20 years with the order of newbuildings.
The both new ordered ferries are arriving now "5 past 12" in this year. In review sites like as tripadvisor tons of negative reports about "adventures" with TT in the last ca. 3 years. I was mostly happy in the 80ies and 90ies with TT - but today actually i would not book it... .
Positiv only 3 typical very short fake-reviews "Immer wieder gerne" without any details... .
The fleet-age of TT was never before so old as today. And it is normally that older ferries has often technical problems - it is the same with old planes, buses, trains and cars also. Because of TT has one new line to Klaipeda and maybe want to start a second new to Poland and more customers TT needs more than the ordered newbuildings soon... . So i really hope that TT oder 2 more newbuildings soon after first experience with the new Peter Pan and Nils Holgersson or / and buy modern used ferries as f.ex. Mobi Aki or Tallink Star (if Tallink will sell it).

In Korea and Japan and Canary islands and Sweden-Gotland all ferries go out of service GENERALLY latest after 20-25 years. And i think that this is OK for modern 1st-world-industrial-countries. All technical details, safety-details, air-pollution etc. from today has nothing to do with the 80ies or 90ies. I am very unhappy generally with all older ferries and i am wondering why f.ex. TT, Stena or Polferries and others use so extremly old ferries. F.ex. WAWEL, ROSELLA and STENA EUROPE have this year 42. birthday, STENA GOTHICA and URD and STENA DANICA similar will be 41 or 40 years old. STENA NAUTICA and COLOR VIKING are 37 years, VIKING AMORELLA 36 years, STENA VISION and STENA SPIRIT and DFDS Princess and King Seaways 35 years, TTs HuckFinn + TomSawyer 34 years. More to Finland and Danmark 32/33 years (Silja Serenade/Symphony, Viking Cinderella, DFDS Pearl Seaways). The most oldest big ferries in Europe are going around the modern country of Sweden... . And if the Stena Electra project will be delayed the Stena Danica will arrive in 8 years her 50. birthday... .
 
Tydeligvis noe alvorlig feil m/ HUCKLEBERRY FINN. Nu er fergens avgang idag (16.30) også strøket fra seilplanen. Og så ligger den og blokkerer fergeleie 2, som TOM SAWYER kunne trenge, når hun kommer 14.30 og skal avgå kl 15 (!!) til Rostock. Og som WOLIN kanskje kunne ha gått inn i natt, når den kom til Trelleborg kl 23 men ikke turte å gå inn, men gikk mot Ystad og kom tilbake til Trelleborg først imorges kl 9.
 
Jojo, TOM SAWYERS departure was now 16:36 (Marine Traffic AIS) = more than 2 hours to late... .
HUCK FINN was in Marine Traffic planned today in the night for 1:30 - so the delay is theoretic now ca. 18 hours... .
Generally there is the problem, that the oldest 5 TT-ferries are to slowly.
Max. speed of HuckFinn was recorded with 17,2 knots only - Tom Saywer is actually "running" with 18,5 knots behind the timetable.
All the 5 oldest ferries can not go with ca. 20 knots or more for to come again in the timetable fast if there happens a delay.

AKKA and PETER PAN can go little bit faster but i think that TT has seen self this problem and ordered the newbuildings faster, trials of the new Nils Holgersson was already recorded with exactly 25 knots.
 
TOM SAWYERs avgangstid var 15.00, slik at hun var drøye halvannen time, ikke mer enn 2 timer, sein. Den ankom ikke før kl 14, og siden HUCKLEBERRY FINN ligger og opptar fergeleie 2 kunne hun ikke losse og laste to dekk uavhengig av hverandre.

Stol ikke for meget på Marine Traffic når det kommer til planlagte avganger. HUCKLEBERRY FINN skulle avgå igår kl 17 til Travemünde, så idag 16.30 – hun ligger her fremdeles, og ifølge TT-Line's seilplan har den i alle tilfeller ingen avgang för 6.15 imorgen, slik at fergen er foreløpig 47 1/2 timer sein (siden TOM SAWYER går til Travemünde 6.15 imorgen tidlig och NILS HOLGERSSON 9.30 vil tidligste avgang for HUCKLEBERRY FINN bli 16.30 imorgen).
 
Og derved tar NILS DACKE over HUCKLEBERRY FINNs tur til Travemünde idag kl 16.30 og TT-Line har INGEN ferge til Świnoujście idag!!
 
Kl 01.40 i natt gikk HUCKLEBERRY FINN til Klaipéda. Jeg gjetter på at den må på verft, for å utbedre hva det nu var som fikk fergen til å ligge i Trelleborg siden søndag. Om passasjerer og biler var ombord vites ikke, men MARCO POLO seiler hennes tur til Travemünde kl 16 idag, istedenfor å gå til Klaipéda kl 21.
 
Marinetraffic, alltrack.org and myshiptracking.com says that HuckFinn is NOW ACTUALLY still in Trelleborg since 16.1. 14:13 h local time.
And there was only a short moving some minutes before 18:00 yesterday with 2 knots. Maybe the ferry has changed the ferry berth in Trelleborg only ? In the Marinetraffic live-map the HuckFinn is in the west-end of the port nearby MAXI-ICA supermarket now. Maybe actually all things will be prepared before the docking-time in Klaipeda ?

"Fahren auf der letzten Rille..."
 
Back
Top