The TT fleet in 2022

Ja, jeg ble lurt til å tro at det var HUCKLEBERRY FINN som jeg så avgå i natt. Det var TOM SAWYER. HUCKLEBERRY FINN har tydeligvis klart å karre seg til fergeleie 1, vest for fergeleie 2. Det fergeleiet er skjult for meg, ved at Hamnterminalen ligger mellom det og min bolig.
 
Last edited:
Beskjed fra TT-Line:
Huckleberry Finn har legat still i hamnen några dagar för översyn och reparation.

Beräknas avgå 21/1 15.00 Trelleborg-Klaipeda.
 
Lokalavisen: TT-line tvingas ta färjan Huckleberry Finn ur drift för att reparera en propellerhylsa. Upp emot 200 liter hydraulolja uppskattas ha läckt ut i hamnen, efter att en trasig packning upptäcktes i söndags.
 
Fra det tyske søsterforumet Inselfaehren.de: Die Umbenennung in AKKA samt kurzem Werftaufenthalt in Klaipeda, welche für das Wochenende/Anfang kommender Woche angedacht waren, verschiebt sich aufgrund des Ausfalls der HUCKLEBERRY FINN erst einmal! Wie es aussieht, baut TT momentan dementsprechend gerade die Fahrpläne um. Demnach taucht die AKKA nun erst am 31.1. im Fahrplan auf. (Først og fremst blir omdopet til AKKA og det korte verftsoppholdet i Klaipeda, som var tiltenkt kommende uke, forskjøvet pga. HUKLEBERRY FINNs fravær. Som det ser ut nu gjør TT-Line om sine seilplaner. Nu dukker AKKA først opp 31. januar.)
 
There are more and more differences between the TT-view of the things and the reality... -
TT newsletter "Skidsemester" just from yesterday evening:
"Vi tar dig direkt till Tyskland och Polen med våra moderna och komfortabla färjor. Med upp till 18 avgångar per dygn är det lätt för dig att hitta en avgång som passar dig".
Fleet-age is 27,6 years today - is this modern ? And is it comfortable with Marco Polo to Travemünde ? Which day are 18 departures to Tyskland and Polen ?
 
Ikke for å ta TT-Line i forsvar, men det står vel ikke 18 avgångar per dygn från Trelleborg?

Men jeg er like irritert som du over dette flåsete eufemism- eller markedsføringsspråket som økonomene har forurenset vårt språk, som de har stjålet, med. Å kalle en spade for en spade har gått helt ut av mote.

Siden kunne man ju være litt sarkastisk og foreslå at de la til .....är det lätt för dig att hitta en avgång som passar dig, och har du riktig tur är avgångstiden densamma som när du bokade.

Jeg reiste en gang med et SJ-tog, hvor det var en solid vegg fra mitt rygglene til rygglenet foran. På min plassbillett sto det vindu. Da jeg skrev og klagde fikk jeg til svar Vissa fönsterplatser har begränsad utsikt. Den hade tamegf..n ikke begrenset utsikt, den hadde ikke utsikt overhodet!
 
Last edited:
I ærlighetens navn skal det godt gjøres å få det til 18 avganger/dag totalt sett. Kun hvis man regner formiddagsavgangen som to avganger, en til Rostock og en til Travemünde, blir det 8,85 avganger fra Trelleborg, og rimeligvis like mange til Trelleborg, som gjør 17,7 avganger. Ellers blir det 7,85*2=15,7.
 
Jooo precis... - där star EJ "Fran Trelleborg" - men i kontexten kan man upfattar det sa... :)
It was a newsletter especially för swedish people who want to go to the Alps now for skidsemester.
And there the people can choose between 18 departures to Germany and Polen to find the 1 right... - this was what i have understand... - but maybe my swedish-knowledge was too poor for this... . There are days in may f.ex. without any departure to Polen - so i don`t think that this kind of marketing is good for TT - the most people are not so stupid... .

I think it is a generally problem, if you book a flight to Oslo you arrive in Rygge, Torp or Gardermoen (= anywhere in nowhere far away, but not in Oslo), DFDS is going officially from Stockholm - but in reality it is from Kapellskär (where is really nothing and far away from Stockholm) and also in other points it is with ferries often not the reality... - f.ex. ferry-companies are talking from "enjoy good meals/food onboard" - but in reality this is then a "Hamburgertallerken" with cold and "labbrig" Pommes... and very expensive (Stena and Scandlines not better also).
So more and more people are not happy with the ferries specially to Sweden and the big winner are only the bridges (Öresund, Storebaelt).

If they would write on the websites "an older truck-ferry with cafeteria and cars with people will be accepted also" the reports later would be much better - but if the expectations before travelling are high because of marketing - the disappointments later are very very big... .

So the results are horrible and terrible reports and "never again" : https://www.tripadvisor.de/ShowUser...7-TT_Line-Travemuende_Schleswig_Holstein.html . More catastrophic are the reports also from travellers of Holland f.ex. .
And the very few positives sounds like "Fakes" - very short, not detailed and very generally in a "all was fine" style with a small-boat as picture.
if you take out these "as a Fake-looking-reports" more than 90% of the others are negative or very negative... .

I have seen random that TT was searching a new general-manager for all restaurants onboard, this could be a first step in a kind of "new start" - or otherwise maybe it would be the better solution to buy the name "Truckline-Ferries" from Brittany ferries... .
 
Ikke uenig. Men jeg har følelsen av at det er forskjellige restaurantansvarlige på de tyske hhv. svenske fergene. På PETER PAN klarer de ikke en gang å skrive korrekt tysk. De kaller f.eks. hot dog (Bockwurst), also kokt pølse, for Bratwurst.
 
Last edited:
Yes, there is really a big difference between Bockwurst and Bratwurst... :) .
Professionell would be all restaurants-details on all ferries in minimum german, swedish, english and polish - and to Klaipeda also in Lithauisch.
And corrected by a native person of each country. F.ex. in spanish-tourist-areas the most restaurants offer everything in 5 or 6 languages (f.ex. in russian also). But for the restaurants on each ferry i would prefer if there would be a little bit differences - i don`t like the "standard-food" like f.ex. in every "Metropolitan" on each Stena ferry f.ex. . Why the ferry-companies don`t give some of the restaurants to family-restaurants ? F.ex. a greek restaurant owned by a normal family like in every small city in Sweden and Germany and Polen would be a highlight on every ferry. The same with croatian, italian or chinese restaurants... . These owner-families has often a number of kids, which could start a "sister-restaurant". And TT would get the monthly renting-fee for the restaurant onboard and has no work anymore with all the things (staff etc.) around the restaurants. And the food in all these family-owned restaurants is normally much better and much cheaper as in every normal ferry-restaurant. So why not a "Restaurant Akropolis" on Nils Holgersson and a "Restaurant Dubrovnik" on Peter Pan ? And a "Taverna Grecka" on Akka ? If any ferry would offer a family-owned restaurant onboard - for me it would be a very very big point to choose especially this ferry. If we f.ex. compare the 4 normal ferries between Rostock and Trelleborg (2 x Stena, 2 x TT) - if there would be 1 ferry with a family-owned restaurant i would always prefer especially this ferry.
 
Good idea. In the good old days (the 70's) NILS HOLGERSSON had completely Taiwanese restaurant staff and PETER PAN Filippino (or vice versa). The menus were however traditional French European cuisine, but very good and the service excellent.

Language: When I went by the TOM SAWYER to Klaipéda and back in October 2018 the loud speaker messages, arriving Klaipéda, were in German, Lithuanian and Russian only, coming back to Trelleborg in German, English and Swedish only(!).

On the hotel restaurant Viiru in Tallinn 1984 the menu was in Estonian, Russian, Finnish, English, German and French.

On the COSTA FAVOLOSA from Savona to Santos in 2014 every message was in Italian, Spanish, Portugese, English, German, French and sometimes Dutch.

On the Swedish TT Line ferries they speak Swedish, English and German, on the German ferries German, English and a few of them speak some Swedish, on NILS DACKE they only speak Polish and English. I haven't travelled by the MARCO POLO (and hopefully never will).
 
Last edited:
I would be very happy with Filippino-crew also - but the signs, offers and cards must be written correct in the main-languages.
TT could write a contract with a family-restaurant with a discount-system for the rent, 5 star in tripadvisor lower rent as only 3 star f.ex. .
And so TT has more staff for faster and better cleaning of the cabins, actually one of the biggest problems... - many reports of dirty cabins and delayed cleaning (long waiting-time before moving-in). If a holiday-family now in winter book a cabin for july/aug. for a price much higher than a normal 3-star-hotelroom - then it MUST be available directly when they arrive the reception onboard and it must be clean.

I remember very good and cheap "dagens-rätt" on Eckerö- and Viking Line Ferries and on the Bornholmferry in the 90ies and 00ies.
And some "OK" meals on TT ferries (mostly a Trucker-menü on older freighters as "Saga Star" f.ex.) and on Unity-Lines Polonia and to Gotland.
Other ferries (Stena, Scandlines, DFDS etc.) i have had mostly poor bad quality or / and very high prices (f.ex. Silja Line, Color Line, Fjordline).
So on the most ferries we have in the last 20 years a big meal before the departure or/and after the arrival in a normal family-owned restaurant - but NOT onboard... - similar as "Autobahn-restaurants" like Serways, very bad and very expensive - never again... .
 
Vel, Captain's Dinner på NILS HOLGERSSON og PETER PAN er der ikke noe i veien med, bortsett fra at det er selvhenting, men også selvhenting av ubegrenset med vin og øl fra tappekraner (Color Line's SUPERSPEED-ferger har et lignende opplegg).
 
When do you have eaten Captains Dinner ?
People in tripadvisor has said actually in august 2021, that the drinks are NOT included anymore and that it is small and bad now and the restaurant is only for 90min open:
Peinlich klein und schlecht ist das „Dinner Buffet“

Other travellers - similar as me - said, it was OK with TT in the 90ies/00ies - but now it is so terrible that i will better not translate it...:
Ekelerregende Überfahrten

And the restaurant-prices... - Color Line is only possible to pay for norwegian people, in Germany i can get a good big complete meal (that means NOT a Hamburgertallerken) for 9, 11, max 13 Euro. And in Sweden a Dagens rätt / Lunch for CIRCA 120/130 SEK inkl. Drink and Coffee. In Polen it is still cheaper, same in Czech Republic, Baltic and south-Europe. If the restaurants on the ferries would offer these normal prices the most people would eat it - but if it is expensive like at the "Autobahn" and inside airports f.ex. the ferry-restaurants are empty and many people make a "Picnic" onboard with homemade sandwiches, fruits etc. . This is a generally scandinavian ferry-problem, also Scandlines and Stena - we never use the restaurants there.
 
2019 var siste gang jeg spiste Captain's Dinner på NILS HOLGERSSON, så hvis det frie ølet og den frie vinen er fjernet så må det ha vært efter det.

Jeg har notert at på COLOR MAGIC og COLOR FANTASY spiser tyskerne buffet mens nordmennene spiser i á la carte-restaurantene. Noen vil ha kvantitet og andre kvalitet. Det må være dyrt i á la carte-restaurantene men prisverdt. Tar man vinpakke til får man rikelig med vin.

Du får en udmerket kebablunsj i Trelleborg for Skr 25:- og som pensjonist betaler jeg ikke mer enn Skr 70:- for en "vanlig" lunsj, med sallat, brød, saft, kaffe og småkaker. Allikevel spiser jeg som regel hjemme, fordi at jeg er en rimelig god kokk selv, liker å lage mat og har god tid.

Hvis du er følsom for måltidspriser vil jeg gi deg et råd; reis IKKE med Hurtigruten og reis heller ikke med busser, som stopper på veikroer, som er enda dyrere enn Hurtigruten og dårligere.

Men jeg er gammel nok til å huske når begrepet "sjøpriser" betød rimelig, veldig rimelig. Idag er det nesten omvendt. Det verste er Unity Line mellom Ystad og Świnoujście som averterer med øl til "sjøpriser" – så koster det dobbelt så meget som øl på land i Polen. En middag i á la carte-restauranten på CROWN SEAWAYS eller PEARL SEAWAYS koster mer i danske kroner enn det koster på en restaurant i norske kroner i Oslo, kjent for å være rådyrt. (1 Dkr = ca. 1,35 Nkr) Og så skal de alltid prakke på en rådyre viner.

Ja, maten og den manglende servicen på Scandlines' Vogelfluglinie er jo helt grusom. Og Stena Line reiser jeg overhovedet ikke med.

Maten er mer prisverd på Fjord Line enn på Color Line mellom Sandefjord og Strömstad. Og på COLOR VIKING averteres pølse m/ brød som Chef gourmet menu!!! Når ScandLines fremdeles kjørte den ruten var det virkelig "sjøpriser", og man kunne spise grillmat og drikke rimelig øl på soldekk på SANDEFJORD om sommeren. Så tok Color Line over, og innførte forsåvidt á la carte på BOHUS, men med COLOR VIKING, den en gang så flotte DSB-fergen PEDER PAARS, som Stena Line fullstendig ødela innvendig, ble det bare forferdelig å reise med Color Line på strekningen.
 
Last edited:
HUCKLEBERRY FINN passerer akkurat nu Thyborøn på Jyllands vestkyst, underveis fra Bremerhaven tilbake til Trelleborg. TT-Lines hjemmeside viser for øyeblikket ikke avganger overhodet.
 
HUCKLEBERRY FINN kom til Trelleborg kl 12.30 idag, og avgikk mot Rostock tre kvarter forsinket kl 16.15.
 
Total kaos i Trelleborgs havn og på TT-Lines hjemmeside fredag. Det begynte med att HUCKLEBERRY FINN både skulle gå til Rostock 15.45 og til Travemünde 16.30. TOM SAWYER skulle gå til Klaipéda 15.00, som MARCO POLO normalt gjør, men den ligger fremdeles i Klaipéda havn.

Så skulle HUCKLEBERRY FINN kun gå til Rostock 15.45 og en sterkt forsinket ROBIN HOOD gå til Travemünde 16.30, noe den normalt gjør 12.00 fredager. 13.00 ligger TOM SAWYER i fergeleie 3, som eneste TT-ferge i havnen. 13.30 kommer PETER PAN fra Świnoujście, men snur utenfor havnen, for nu går TOM SAWYER i fergeleie 10, det eneste fergeleie som PETER PAN bruker. Fordi 14.00 kommer ROBIN HOOD og går i leie 3 och en likeledes forsinket HUCKLEBERRY FINN og går i leie 2. Ingen ferge går i leie 13, som MARCO POLO pleier å bruke. I fergeleie 4 ligger COPERNICUS og i leie 5 STENA GOTHICA som var så forsinket i natt, at den sløyfet returen til Rostock og morgenavgangen derfra, akkurat som for en uke siden.

Så akkurat nu ligger HUCKLEBERRY FINN i fergeleie 2, og det er mulig at den klarer å avgå 15.45 til Rostock. I fergeleie 3 ligger ROBIN HOOD, og klarer den å gå til Travemünde 16.30? COPERNICUS skal gå til Świnoujście 15.45 og STENA GOTHICA til Rostock om et kvarter. TOM SAWYER ligger i fergeleie 10 og skal gå ti Klaipéda 15.00, og da er PETER PAN ikke i havn før 15.30 og vil neppe kunne gå i hht rute 16.00 til Świnoujście.
 
Og der avgikk STENA GOTHICA, men hadde ikke mer enn sluppet av losen, så ble den liggende utenfor Trelleborg. Og TOM SAWYER har enda ikke begynt sin avgang mot Klaipéda.
 
Back
Top