Torghatten, Bygg nr. 224268 og 224269 ved Työvene, MM35PD EL 2x "TBN"

Torghatten har vunnet sin første ferjekontakt i Sverige. Torghatten skal operere sambandet Strömstad-Koster fra desember 2025, og to nye elferjer skal bygges.

Trafikkselskapet Västtrafik offentliggjorde i dag at Torghatten AB har vunnet anbudet for Strömstad-Koster, som har en varighet på 15 år. Torghatten vil bygge to nye elferjer for å operere sambandet, og utvider dermed den grønne flåten sin ytterligere.

Dette blir det første ordinære sambandet Torghatten opererer i Sverige.

– Dette er en fantastisk dag for oss i Torghatten og Nordic Ferry Infrastructure! Vi har over en tid jobbet for å få et fotfeste i Sverige, og Strömstad-Koster blir startskuddet for oss, sier administrerende direktør i Torghatten AB, Stein Andre Hergistad-Olsen.

I forbindelse med den nye kontrakten vil Torghatten bygge to nye elektriske ferjer, begge med en kapasitet på 248 personer. Disse ferjene blir bygget for 100 prosent elektrisk drift.

– I Norge har ferjenæringen tatt store steg innen grønn omstilling, og som Norges største ferjeselskap har vi solid kompetanse på elektriske ferjer og lavutslipps-teknologi. Vi gleder oss stort til å tilby passasjerene helt nye, klimavennlige ferjer mellom Strömstad og Koster, sier Herigstad-Olsen.

I tillegg til den nye kontrakten for Stömstad-Koster, opererer Torghatten den autonome byferja Estelle i Stockholm. Torghatten ønsker å etablere seg som en solid ferjeoperatør i Sverige.
 
Er dette egenlig ferger, slik betegnelsen brukes i Norge? Det er vel mer vanlig å bruke "passasjerbåt" eller "hurtigbåt" om en slik konstruksjon. Det ser ut til at det er snakk om 40m lange enskrogsbåter som skal ta 250 passasjerer. Jeg finner ikke informasjon om rutefart, men "Kostervåg" går etter hva jeg ser på Marinetraffic med 12-13 knop. Koster Marin driver også en bilfergerute til Koster, og det ser ut til at de skal fortsette å drive den.

 
Last edited:
Er dette egenlig ferger, slik betegnelsen brukes i Norge? Det er vel mer vanlig å bruke "passasjerbåt" eller "hurtigbåt" om en slik konstruksjon. Finnes det informasjon om rutefart? "Kostervåg" og "Kosterfjord" går etter hva jeg ser på Marinetraffic med 12-13 knop
Kanskje samme betegnelsen på denne som oslo «fergene» til Norled og Boreal?
 
Er dette egenlig ferger, slik betegnelsen brukes i Norge? Det er vel mer vanlig å bruke "passasjerbåt" eller "hurtigbåt" om en slik konstruksjon. Det ser ut til at det er snakk om 40m lange enskrogsbåter som skal ta 250 passasjerer. Jeg finner ikke informasjon om rutefart, men "Kostervåg" går etter hva jeg ser på Marinetraffic med 12-13 knop. Koster Marin driver også en bilfergerute til Koster, og det ser ut til at de skal fortsette å drive den.

Kosterbåtarna kör lågsäsong ca 12 knop men på sommaren ca 14-16 då man behöver ligga vid bryggorna längre tid för lossning/lastning. Den elektriske passagerarbåten Kostervåg kör max 17 knop, Kosterbris kör max 21 knop. Det går inga bilferger till Koster, de används för godstrafik.
 
Desse to blir bygg nr. 224268 og 224269 ved Työvene for levering i 2027

Designet fra Multi Maritime heiter MM35PD EL
 
Back
Top