Torghatten Nord, Bygg nr. 1091 ved Cemre Shipyard, NSD120CFc "Hinnøy"

Refvik

Administrator
Staff member
Ser Torghatten Nord bestilte 28. Februar i år ei 117.1 meter lang Bil- og Passasjerferge med diesel elektrisk fremdrift og batteri ved Cemre Shipyards som bygg nr 1091 for levering 1. Februar 2024

Får plass til 399 passasjerer for fartsområde C, ukjent kor mange biler den får plass til
 
Er det nybygg til Bognes - Lødingen? KARLSØYFJORD (ex Ryfylke) på Moldefjorden er litt over 120 m. lang og tek 165 bilar.
 
Er det nybygg til Bognes - Lødingen? KARLSØYFJORD (ex Ryfylke) på Moldefjorden er litt over 120 m. lang og tek 165 bilar.
Det ble forsøkt med 165 i starten, men det ble alt for trangt på bildekket, så det måtte markeres opp på nytt slik at det ble 139.
I dag er den oppført med 120, så hvor de siste 19 bilplassene er blitt av, er et mysterium for meg så langt:

 
Ser fælt ut med den baugen.. men vi må vel anta at det er to bildekk i høyden og dermed ganske god plass? Fergene som Fjord1 bygde til E39 er jo bare vel 120 m og tar over 200 biler
 
Jeg tviler på at det er to bildekk, det har gått litt av moten. Designet ligner mye på hydrogenfergene for ytre Vestfjorden, så det er antagelig snakk om 120 bilers ferger her også, men med passasjertall redusert fra 599 til 399:
The new ferries will be about 120 m long and with capacity to carry 120 cars and 599 passengers.
Disse "omvendte" baugene begynner jo å blir populære. For havgående skip skal de gi mindre stamping, men konsekvensen er selvsagt at båtene går mer rett gjennom sjøene som ubåter, og får mye overvann. Hvis dette er en lukket ferge så går det kanskje bra, men det vil nok kreve svært kraftige løftebauger.
 
Last edited:
Selvsagt, tenkte 165 biler med den lengden jeg, ikke 120. Da blir det jo mer som Anda - Lote og Hareid - Sulesund. Men selv om stevnen går innover på disse blir det vel likevel mye mer oppdrift i en fergebaug enn i en annen form for X bow? Her skal de jo ha bred fallem og stort areal på bildekket helt forut
 
Her skal de jo ha bred fallem og stort areal på bildekket helt forut
Ja, hvis de skal passe til eksisterende fergeleier så kan vel ikke baugen stikke så langt framfor fall-lemmen. Men det er nå ikke alltid nye ferger passer til kaiene....Fergene du nevnte på E39 Halhjem-Sandvikvåg kom med bulb baug. Så på prøveturen manglet det er par meter på at de fikk lagt ned lemmen.
 
Ja, hvis de skal passe til eksisterende fergeleier så kan vel ikke baugen stikke så langt framfor fall-lemmen. Men det er nå ikke alltid nye ferger passer til kaiene....Fergene du nevnte på E39 Halhjem-Sandvikvåg kom med bulb baug. Så på prøveturen manglet det er par meter på at de fikk lagt ned lemmen.
Hei,

foreløpig er jo det hele kun ei visualisering. For meg virker det jo som om at dem har tatt designet til dagens Vestfjordferjer og laget ei pendelferje ut av det hele. Disse ferjer, i tillegg til bl.a. Røst og Bodø, har jo alle ei løysning der innerporten legges ned slik at avstanden mellom båten og kaien blir noken meter lenger.
 
Bilde fra pressemeldingen fra Cemre, ikke helt likt den skissen som TNSDC publiserte i sin pressemelding, men den omhandler jo egentlig hydrogenfergene som skal gå i ytre Vestfjorden. Regner imidlertid med at den skissen som TNSDC har publisert kun var en tidlig skisse, den som Cemre har publisert ser mer ut som noe som nærmer seg et endelig design...
1920x1240-torg-105.png
Bilde fra Cemre Shipyards sin pressemelding.
 
Hei,
.. Disse ferjer, i tillegg til bl.a. Røst og Bodø, har jo alle ei løysning der innerporten legges ned slik at avstanden mellom båten og kaien blir noken meter lenger.
Dagens ferger har en ganske spiss baug, og enden av dekket er et godt stykke inne ja, vises bra på Google streetview her: .
Men det spørs om det blir akseptabelt med en så smal port. De fleste nye ferger har jo to eller tre kjørefelt over lemmen..
 
Dagens ferger har en ganske spiss baug, og enden av dekket er et godt stykke inne ja, vises bra på Google streetview her: .
Men det spørs om det blir akseptabelt med en så smal port. De fleste nye ferger har jo to eller tre kjørefelt over lemmen..
Men trenges det noko bredere enn det som er på dagens ferjer?
 
Men trenges det noko bredere enn det som er på dagens ferjer?
På "Barøy" og "Lødingen" er det er vel i praksis bare ett kjørefelt i baugen og to akterut. Men ett felt er kanskje nok for elferger i denne størrelsen, de skal jo uansett ligge noen minutter og lade.

1648997146495.png
 
Jeg tviler på at det er to bildekk, det har gått litt av moten. Designet ligner mye på hydrogenfergene for ytre Vestfjorden, så det er antagelig snakk om 120 bilers ferger her også, men med passasjertall redusert fra 599 til 399:

Disse "omvendte" baugene begynner jo å blir populære. For havgående skip skal de gi mindre stamping, men konsekvensen er selvsagt at båtene går mer rett gjennom sjøene som ubåter, og får mye overvann. Hvis dette er en lukket ferge så går det kanskje bra, men det vil nok kreve svært kraftige løftebauger.

Det er visst Norwegian Ship Design - TNSDC AS- i Førde som har design på nybygga både i ytre og indre Vestfjorden, så det er naturleg at ferjene liknar litt på kvarandre.

 
Det er visst Norwegian Ship Design - TNSDC AS- i Førde som har design på nybygga både i ytre og indre Vestfjorden, så det er naturleg at ferjene liknar litt på kvarandre.
Har dette selskapet noen flere egne design i drift enn MF Svelvik?

 
Bastø Electric er vel eneste.
Bastø Electric er en Multi Maritime ferge, men jeg ser TNSDC har fått inn en setning på skutesiden, under typebetegnelsen MM139FD. De hadde muligens en konsulentjobb for installasjon av batteriene. Både Multi Maritime og TNSDC bruker forøvrig "Norwegian Ship Design" i logoen. Så kan en jo bare lure på hvorfor et lite nystartet selskap fra samme by skal fronte disse prosjektene, etter at MM har konstruert ferger i over 20 år.
1649103145284.png
 
Last edited:
Bastø Electric er en Multi Maritime ferge, men jeg ser TNSDC har fått inn en setning på skutesiden, under typebetegnelsen MM139FD. De hadde muligens en konsulentjobb for installasjon av batteriene. Både Multi Maritime og TNSDC bruker forøvrig "Norwegian Ship Design" i logoen. Så kan en jo bare lure på hvorfor et lite nystartet selskap fra samme by skal fronte disse prosjektene, etter at MM har konstruert ferger i over 20 år.
View attachment 8923
Fergen er designet av Norwegian Ship Design i Førde, og er basert på designet av «Bastø 4», «Bastø 5» og «Bastø 6» som hadde et design fra Multi Maritime, forklarer daglig leder Gjermund Johannessen.


Oppført fra TNSDC, er heller ikke publisert blant fartøy designet av MultiMaritme på nettsidene deres. Men som du sier, merkelig at de fronter et design som egentlig kommer fra et annet selskap.
 
Oppført fra TNSDC, er heller ikke publisert blant fartøy designet av MultiMaritme på nettsidene deres. Men som du sier, merkelig at de fronter et design som egentlig kommer fra et annet selskap.
Daglig leder i TNSDC var daglig leder i MM fra 2013-2018.
 
Back
Top