Torghatten Nord, Bygg nr. 1091 ved Cemre Shipyard, NSD120CFc "Hinnøy"

De bør nok utforme rekkverket midt på dekket som en bølgebryter. Salongvinduene inne i "trakten" blir veldig utsatt. Men ellers ser det bra ut. Jeg lurer på om den har stabilisatorer. "Barøy og " Lødingen" har det, og også den skotske ser jeg.
 
Home » Cemre skal bygge ferge til Torghatten Nord
Virksomhet

Cemre skal bygge ferge til Torghatten Nord​

written by Siv Jensen april 15, 2022

Det tyrkiske verftet Cemre sa at de har vunnet en kontrakt fra Torghatten Nord AS for å bygge en ny dobbeltsidig passasjer- og kjøretøy Ro-Ro-ferge for den norske operatøren.
Den 117 meter lange tosidige bil- og passasjerfergen med betegnelsen NSD120CFc, utviklet av Norsk Skipsdesignselskap, vil normalt operere utslippsfritt i utsatt farvann på hele 1-times transitt av strekningen Bognes – Lødingen i Nord-Norge kl. en hastighet på 13-14 knop. Transittid (og hastighet) setter ny rekord blant norske batteriferger, ifølge produsenten.
Skipet vil operere normalt på batteri med all energi som kommer fra nettet på land gjennom høykapasitets automatiserte ladeforbindelser. I tilfelle landstrøm ikke er tilgjengelig, vil biodieselgeneratorene gi nok strøm til normal drift.
Den dobbelte fergen skal utstyres med to helt uavhengige fremdrifts- og kraftsystemer. Systemene skal innrettes på en slik måte at etter hver eneste feil, inkludert brann og flom, forblir minst ett av de to uavhengige kraft- og fremdriftssystemene i drift. Skipet, med en kapasitet på 399 passasjerer, skal bygges etter DNV-klassereglene og fører norsk flagg.
Ser ut til at den får navnet "HINNØY" og kallesignal JXMY :)
 
Har dette selskapet noen flere egne design i drift enn MF Svelvik?


Nesoddferjene? De er nå veldig like i stil, i hvert fall
 
Back
Top