Torghatten Nord, Bygg nr. 158 ved Hvide Sande, NSD 30CFc "Helgøy"

Refvik

Administrator
Staff member
Torghatten Nord fortsette å bestille ferger i utlandet, denne gang ei 49,9 meter lang og 14.2 meter brei batterihybrid ferge ved Hvide Sande i Danmark som bygg nr. 158 for levering 31.03.2026

Skroget kommer fra Montex Shipyard i Polen

Ukjent kven som har designa den, men kan det være NSD igjen siden dei har designa mange for rederiet i det siste?

Noken som veit kva samband denne skal inn i med Klasse C og Fartsområde 4?
 
Med tanke på lengda er hun ganske brei, tyder for meg på eit samband med begrensninger med lengda. Muligens for Utasund-ruta på Mørekysten som ein støre erstatter for Kvaløy/Vengsøy?
 
Torghatten Nord fortsette å bestille ferger i utlandet, denne gang ei 49,9 meter lang og 14.2 meter brei batterihybrid ferge ved Hvide Sande i Danmark som bygg nr. 158 for levering 31.03.2026

Skroget kommer fra Montex Shipyard i Polen

Ukjent kven som har designa den, men kan det være NSD igjen siden dei har designa mange for rederiet i det siste?

Noken som veit kva samband denne skal inn i med Klasse C og Fartsområde 4?

Kan det være erstatning for Helgøy som skulle inn på Frøyaferga sin rute?

Eller nei, da hadde det vel vært Torghatten Midt som bestilte. Men kanskje erstatning for Vengsøy i nord så den kan gå i øyrekka.
 
Last edited:
Noken som veit kva designet fra The Norwegian Ship Design Company på denne ferga heiter?
 
Det er Belvik-Vengsøy. Fergen i dette sambandet går også til Musvær og Mjølvik hvor man ikke har ordinære fergekaier. Kran og landgang som man kan se på bildet benyttes ved disse kaiene.
 
Det er Belvik-Vengsøy. Fergen i dette sambandet går også til Musvær og Mjølvik hvor man ikke har ordinære fergekaier. Kran og landgang som man kan se på bildet benyttes ved disse kaiene.
Endelig får de nyere og bedre ferge. Har reist over der en del ganger
 
  • Like
Reactions: bbc
Back
Top