Vestfjord fergene og dårlig vær

Reiser innimellom med disse og opplever de som svært behagelige å reise med selv når det er litt bølger. Men har også opplevd kanselering pga dårlig vær endel ganger nå. Av ren nyskjerrighet lurer jeg på hvor det butter imot? Er det økonomisk uforsvarlig å bygge ferger som kan gå i hardere vær, er det teknisk umulig å få de innfor moloene i høy sjø og vind? Er det for slappe krav i anbudspapirene?

Ser det finnes ferger(om noe større) som ser ut til å være mindre nøye på været:


Er det noe håp om færre kanseleringer med de nye hydrogen fergene?
 
Reiser innimellom med disse og opplever de som svært behagelige å reise med selv når det er litt bølger. Men har også opplevd kanselering pga dårlig vær endel ganger nå. Av ren nyskjerrighet lurer jeg på hvor det butter imot? Er det økonomisk uforsvarlig å bygge ferger som kan gå i hardere vær, er det teknisk umulig å få de innfor moloene i høy sjø og vind? Er det for slappe krav i anbudspapirene?

Ser det finnes ferger(om noe større) som ser ut til å være mindre nøye på været:


Er det noe håp om færre kanseleringer med de nye hydrogen fergene?
Det er ulike grunner til at det oppstår kanselleringer. Bølgehøyde og vind, både styrke og retning spiller inn. Fergene tåler som regel mer enn de blir utsatt for, men faren for skade på last og passasjerer gjør at man heller ligger til kai. Kapteinen risikerer ikke skade på materiell eller personer. Dagens ferger må også snu ved hvert anløp og det vil her være begrensinger med tanke på vind.

Skal man bygger ferger som tåler mer må man gjøre fartøyene større og kraftigere. Dette vil bli svært kostbart med tanke på hvor få turer som faktisk kanselleres på et helt år. Større ferger vil også føre til at havner og kaier må utbedres, noe som også koster.

De nye fergene er pendelferger med thrustere i hver ende som gjør at man slipper å snu fergen, samtidig som manøvrering ved sterk vind er enklere. Samtidig hjelper det ikke med thrustere om maskinkraften ikke blir stor nok. Hydrogenfergene blir nesten 30 meter lengre som vil bedre stabiliteten i grov sjø, men gjøre marginene i havnene mindre så om det blir flere eller færre kanselleringer er vanskelig å si.
 
Pendelferger sparer jo tid, men blir nok et kompromiss mhp. hvordan de takler vær. Det er nok også en eksta kostnad med å bygge lukkede ferger i stedet for åpne, så det gjøres vel bare der det har vesentlig betydning for regulariteten. Det er også endel ulemper, bl.a. at folk ikke får sitte i bilene på et lukket dekk under overfarten. Men det som begrenser fergene værmessig er ofte at de har for svake thrustere. Det er bare noen få av pendelfergene som har to thrustere i hver ende. Uten den redundansen er det forståelig at kapteiner vegrer seg for å gå inn på trange havner i kraftig vind. I en tid med automatisk landing av romraketter er det er også utrolig nok fortsatt instillinger på grunn av tåke. Det er nok litt vanskelig å se foran egen baug i tåke på disse lange pendelfergene med bro midtskips og høyt oppe. Og det er krevende og usikkert å manøvrere i trange havner kun basert på radar og kartplotter med GPS. Men det begynner jo komme autodocking systemer med ekstra kortdistansenavigasjon. Vestfjordfergene får også to separate styrehus, slik endel danske ferger har. Det hjelper nok litt for sikten.
 
. Vestfjordfergene får også to separate styrehus, slik endel danske ferger har. Det hjelper nok litt for sikten.
Hvordan hjelper det på sikten ? Sikten er vel den samme om en har styrhus midtskips eller hver ende..
 
Hvordan hjelper det på sikten ? Sikten er vel den samme om en har styrhus midtskips eller hver ende..
Sikten i tåke tenkte jeg på. En kommer nærmere baugen og kanskje litt lavere ned, større mulighet for å se hva som er foran baugen.
 
Back
Top