Anbud Trøndelag 2024 og 2025

Dette bekrefter vel sannsynligvis indirekte i hvert fall at "Helgøy" etterhvert blir å finne i hyllene på Bygger'n i brune pappesker merka "spiker"?
Jeg så jo "Helgøy" i romjulen, bare sånn fra utsiden, blir meget overrasket om den ikke blir hugget, skadene innvendig må jo være enorme. Usikker på hva som tar sånn tid, har vært noen forsikringsfolk fra England på befaring.
 
Jeg så jo "Helgøy" i romjulen, bare sånn fra utsiden, blir meget overrasket om den ikke blir hugget, skadene innvendig må jo være enorme. Usikker på hva som tar sånn tid, har vært noen forsikringsfolk fra England på befaring.
Var det ikke tre branntilløp i den? Kan umulig være mye innvendig som er brukbart lenger.... Og neppe verdt det å totalt gjenoppbygge en over 40 år gammel båt...
 
Avisen Frøya.no har stilt noen spørsmål til Torghatten angående Helgøy og erstatter:

"Torghatten Midt har fortalt at hele markedet sonderes, og at det er få ferger i markedet.

Det har fått noen av leserne til Frøya.no til å reagere. De har kommet med innspill til ferger som de mener at kunne vært aktuelle.

Frøya.no har stilt spørsmålen til direktøren:

– MF Reinøy, som går i sambandet Hansnes/Reinøya. Det er ei ferge som har fartsområde og lik størrelse som MF Karlsøy. I følge mine kilder går fergen i dag i et samband som ikke krever en slik ferge, spesielt med hensyn til fartsområde.

Er det mulig for Torghatten å sette inn ei annen ferge i dette sambandet? Her forstår jeg at dere har flere reservefartøy fra før.

– Jeg har også fått tips om at MF Vengsøy ligger i Tromsø som reserveferge. Kan den være aktuell å sette inn i sambandet?

– Ferjene du nevner i din epost er kjente for oss, men passer dessverre ikke til Øyrekka og fartsområde 3, eller er opptatt i andre kontrakter, svarer Mariann Grønseth, administrerende direktør i Torghatten Midt AS.

Kan bli ombygging

– Vi jobber fortsatt med å finne en passende erstatter for MF Helgøy, men markedet er svært begrenset for denne type ferje. Likevel håper vi å kunne ha en alternativ løsning for hvilket fartøy som skal settes inn, og eventuelt bygges om, om ikke lenge, sier hun.

– Vi er sikre på at man, på tross av brannen, får en god løsning for ferje i Øyrekka, avslutter Grønseth."
Ramtind burde være en mulighet ( er vel nærmest søster til Helgøy) , og da Frøyaferja til Bindalsfjorden.
 
Ramtind burde være en mulighet ( er vel nærmest søster til Helgøy) , og da Frøyaferja til Bindalsfjorden.
Helt klart, trengs litt oppussing på Ramtind men. Helgøy var vel oppgradert for rundt 25-30 mill? Klarer de å skaffe en midlertidig erstatter for Ramtind, så burde man jo fått til dette.
Var det ikke tre branntilløp i den? Kan umulig være mye innvendig som er brukbart lenger.... Og neppe verdt det å totalt gjenoppbygge en over 40 år gammel båt...
Jo noe sånt.
 
Helt klart, trengs litt oppussing på Ramtind men. Helgøy var vel oppgradert for rundt 25-30 mill? Klarer de å skaffe en midlertidig erstatter for Ramtind, så burde man jo fått til dette.

Jo noe sånt.
Lofotferge1 burde kunne ta det oppdraget.
 
Reserve for Mosjøen-Hundåla ja. Men oppdraget i Bindalsfjorden er vel bare noen få ekstraturer for tyngre transport som ikke kan gå med hurtigbåten så det kan kanskje kombineres.
Om viljen er der, kan jo Torghatten og Boreal blir enige im å bruke Alsten for oppdragene i Bindalsfjorden, alternativt flytte Kjella til området.
 
Fikk høre angående "Helgøy" at de hadde satt inn en splitter ny motor, den har faktisk berget flammene. Også var det lagt 140 kvadratmeter nytt dekke, alt dette derimot må erstattes.
 
Torghatten Midt om Ramtind:

"– Som tidligere nevnt jobber vi hardt for å finne gode alternative løsninger til ferje i Øyrekka. At Ramtind er med i vurderingen kan vi bekrefte, sier hun.

Vår tipser mente at den var svært lik Helgøy. Det er ikke Grønseth enig i."
Fra avisafrøya.no

Er ikke Ramtind og Helgøy rimelig identisk da, bortsett fra oppgraderingene som ble gjort på Helgøy?
 
Torghatten Midt om Ramtind:

"– Som tidligere nevnt jobber vi hardt for å finne gode alternative løsninger til ferje i Øyrekka. At Ramtind er med i vurderingen kan vi bekrefte, sier hun.

Vår tipser mente at den var svært lik Helgøy. Det er ikke Grønseth enig i."
Fra avisafrøya.no

Er ikke Ramtind og Helgøy rimelig identisk da, bortsett fra oppgraderingene som ble gjort på Helgøy?
Det spørs jo korsen det ser ut under vannoverflaten, tenker på utformingen av skroget og propellanlegget.

Om dem er relativ lik, kan det jo være ei idee å bruke det nylig installerte utstyret ifrå Helgøy (baug thruster, hovedmaskin, ect. .)
 
Ramtind og Helgøy er nok ganske like..
Blir ikke overrasket om det er Ramtind som blir satt inn i stede ,,
 
Ny ferge på Levanger -Hokstad (Ytterøya) blir MF Dryna:

«Dagens ferge, MF Ytterøy, som har betjent sambandet Levanger – Hokstad siden den la ut på sin første ordinære rutetur like før klokka 11.00 torsdag 1. oktober 2015, blir erstattet av Fjord1s ferge MF Dryna.

– Dette er ei ferge som har omtrent samme kapasitet som dagens MF Ytterøy. Dryna er bygd i 2005, tar 37 personbilenheter og tre vogntogenheter, samt 146 passasjerer. Den er noe lengre enn dagens ferge i sambandet, men har altså omtrent samme kapasitet, opplyser direktør i AtB, Grete Fuglem Tennås, til iLevanger.»
 
Torghatten Midt fortsetter med samme materiell på Trøndelagskysten:
(kilde:Namdalsavisa)

«AtB signerte kontrakter med Torghatten Midt AS og AtB for kontraktsområde 3 og 4 i anbudskonkurransen ferge 2025.
  • Kontraktsområde 3 omfatter rute 985 Ølhammeren – Seierstad, rute 965 Hofles – Geisnes – Lund og rute 960 Skei – Gutvik. Kontrakten strekker seg fra 1. januar 2025 og ut 31. desember 2030, med ensidig opsjon på forlengelse med inntil to år.
  • Kontraktsområde 4 omfatter rute 963 Eidshaug – Gjerdinga og rute 966 Borgan – Ramstadlandet. Kontrakten starter 1. februar 2025 og varer ut 31. desember 2034, med ensidig opsjon på forlengelse med inntil to år.
Fartøyene som planlegges brukt er de samme som har operert rutene i de senere år. Disse er godt tilpasset sambandene, og har bidratt til god og stabil drift og en forutsigbar tjeneste for passasjerene, sier Mariann Grønseth, administrerende direktør i Torghatten Midt.»
 
Ser ut som Lovund Express skal inn på rute 830 og 835 en periode:

"I løpet av februar skal MS Osen inn i trafikk på rute 830 og 835. Båten bygges om ved Finio i Hyllestad i Ytre Sogn, og skal være klar for drift i løpet av februar-mars. Fram til MS Osen er klar for trafikk, betjener MS Lovund Express ruta."
 
Ser ut som Lovund Express skal inn på rute 830 og 835 en periode:

"I løpet av februar skal MS Osen inn i trafikk på rute 830 og 835. Båten bygges om ved Finio i Hyllestad i Ytre Sogn, og skal være klar for drift i løpet av februar-mars. Fram til MS Osen er klar for trafikk, betjener MS Lovund Express ruta."
Oi, blir ihvertfall ikke noe problem med kapasiteten da! Lovund Ekspress må vel være største fartøy i bygdaruta i Osen til nå.
 
Back
Top