Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dette er nok FRAM som har funnet kravene i kontrakten til permanente fartøy og ikke sett på hvilke kapsiteter de fartøyene som skal inn der har. Preikestolen er uendret, men akseptert som "Midlertidig materiell i oppstartsfase"Ser at på ruteoversikten at "Karlsøyfjord" og "Harøyfjord" OG "Preikestolen" alle skal ta 120 biler.
De to første er jo bygget som 165 bilers ferger, men da de av en eller annen grunn ble bygget for smale, så var det reelle tallet 139. Nå er ytterligere nesten 20 bilplasser borte. Er det noen ombygging som er gjort som er årsaken til det? Det er vel ikke sidehusdekket som er tatt bort? Det kunne passet med tallene.
Og "Preikestolen" tar 105 biler, så med mindre de har tryllet noe aldeles de siste ukene, så er vel det tallet fortsatt gjeldende i praksis.
I utgangspunktet var det utlyst kapasitet, men etter saken ang. "Ivar Aasen", som ble slått opp stort i media så mener jeg at Fram nå krever at fartøyets fulle kapasitet skal brukes ved behov.Er det noken som veit om kapasitet over kravet SKAL brukes i Møre og Romsdal, slik Nordland FK skriv i kontraktane sine eller om kun utlyst kapasitet må lastes og resten er opp til operatør?
Standardkontrakten til staten, Fram er ikke kontraktspart på Europaveg, er at overkapasitet skal benyttes, men er ingen ting i veien for at Boreal gjør ombygginger som reduserer kapasitet, f.eks. benytte noe dekksareal til batterier, ladeløsning e.l.Er det noken som veit om kapasitet over kravet SKAL brukes i Møre og Romsdal, slik Nordland FK skriv i kontraktane sine eller om kun utlyst kapasitet må lastes og resten er opp til operatør?
Men ingen som vet noe spesifikk hva som er gjort med "Karlsøyfjord" og "Harøyfjord" altså?Standardkontrakten til staten, Fram er ikke kontraktspart på Europaveg, er at overkapasitet skal benyttes, men er ingen ting i veien for at Boreal gjør ombygginger som reduserer kapasitet, f.eks. benytte noe dekksareal til batterier, ladeløsning e.l.
Nå har jeg sett bilder av "Karlsøyfjord". Ingen merkbare forandringer på bildekk der, så den har nok samme kapasitet som før. Merkerlig at de "selger" de utad med såpass færre biler.
Tja, er vel bedre å markedsføre den med færre bilplasser enn den faktisk har, enn omvendt? I rutetabellen for Sandnessjøen - Dønna - Løkta står jo f eks 'Møysalen' fortsatt oppført med 104 PBE...Nå har jeg sett bilder av "Karlsøyfjord". Ingen merkbare forandringer på bildekk der, så den har nok samme kapasitet fra før. Merkerlig at de "selger" den utad med såpass færre biler.
Korleis blir ferja lastet? Min observasjon frå Sandnessjøen er at personer blir bedne ut av bilane før ombordkjøring. Vis dem har avlåst bildekk under overfarten er det jo mulig at dei kan stue uten den vanlege sikkerhetsavstand og dermed fortsatt laste ei fil mer i bredden enn t.d. Hardingen som ser ut til å være bygd i samme design.Tja, er vel bedre å markedsføre den med færre bilplasser enn den faktisk har, enn omvendt? I rutetabellen for Sandnessjøen - Dønna - Løkta står jo f eks 'Møysalen' fortsatt oppført med 104 PBE...
Ja, som nevnt over. Bildekket ble malt om etter bare et par uker, så den reelle kapasiteten i Tau-sambandet var 139, ikke 165. Og nå som sagt - så står de oppført med 120, uten at noe tilsynelatende er gjort på bildekket.Ryfylke og Hardanger var jo levert med veldig smale bilfelt, så i det nye anbudet er det vel ikke utenkelig at man måtte sløyfe en rekke for å oppnå kravet, 60 på begge sider av bilen, mot 60 på ene som jeg tror var gjeldende da de ble bygget til Tausambandet.