Kæmpe ordre på flydende bus er i hus: Assens Skibsværft skal bygge hybridfærge til Grønland
Assens Skibsværft har sikret sig den største ordre i 10 år. Den kommer på et godt tidspunkt for værftet og sikrer arbejde til de ansatte frem til sommeren 2023
Assens: - Det er den største ordre, vi har hentet hjem til værftet de sidste 10 år.
Sales manager Michael Bonde Skougaard ruller en stor tegning ud på et bord i mødelokalet på Assens Skibsværft. Tegningen forestiller en større hybridfærge, som skibsværftet skal bygge for det rederiselskabet Disko Line med base i Grønland.
Det er en forretningshemmelighed, hvad ordren lyder på i kroner og øre, men tilgangen af ordren er med til at sikre de halvt hundrede ansatte på Assens Skibsværfts arbejde foreløbig frem til sommeren 2023.
Hybridfærgen
Assens Skibsværft A/S bygger hybridfærge for rederiet Disko Line.Det er planen, at færgen skal afleveres i maj 2023.
Fartøjet er 38,20 meter langt og har en bredde på 7,20 meter.
Det skyder en topfart på 18 knob - svarende til omtrent det dobbelte af Bågøfærgens fart. Det svarer til cirka 33 kilometer i timen.
Hybrid betyder krydsning. Det, der 'krydses' på en hybridfærge, er sejlads med traditionel dieselteknologi og strøm fra batterier.
Når en dieselmotor på en færge kører nogenlunde konstant, producerer den som oftest mere energi, end der aktuelt er brug for. Hvis batterierne ikke var der til opsamling af denne energi, ville den gå til spilde.
På en hybridfærge indsættes overskudsenergien så at sige i en stor batteribank. Herfra kan den hæves og gøres nyttig i færgens elmotorer, mens dielselmaskinerne står stille.
Les meir på sidene til Lokalavisen Aassen
Illustrasjoner: ShipCon