Ferge og Fergesamband

Petter Dass er ferdig på Høgsfjorden etter at fylket besluttet at konsesjonen skulle inndras. Ny konkurranse vil utlyses etter nyttår.
 
Men ligger ikke Lifjord standby med mannskap på Sunde? Tenker det er enkelt å sette den inn på Jondal-Tørrvikbygd. Gjerne den kan elektrifiseres også.
 
Mannskapsmangel på flere av ferjene i Nordland, både Jektvik- Kilboghamn, Jektvik- Nordnesøy, Nesna- Levang er innstilte turer på grunn av mangel.
 
Fjord1 meldte fredag morgen at rutene til A-ferga «Tustna», på sambandet Seivika-Tømmervåg, var kansellert inntil videre på grunn av et teknisk problem.
 
Hun har gått der før. Ble jo bygget til å gå Mortavika-Arsvågen..
Jo, det stemmer, men tror den er klasset ned på et tidspunkt.
Ble sagt da alle 3 søsknene gikk Stavanger-Tau at det alltid var "Stord" som måtte avløse på Kvitsøy, da kun var den som hadde fartsområde 3.
 
Jo, det stemmer, men tror den er klasset ned på et tidspunkt.
Ble sagt da alle 3 søsknene gikk Stavanger-Tau at det alltid var "Stord" som måtte avløse på Kvitsøy, da kun var den som hadde fartsområde 3.
Det er vel generelt ganske få reserveferger hos Boreal?
Om jeg holder Oslofergene utenom, kommer jeg til at de har 29 ferger totalt, 22 av dem i anbudsruter.

Agder: 2 i drift, ingen reserve (leie inn Hidraferja fra Norled)?
Rogaland: 1 i drift, Petter Dass reserve
Vestland: 3 i drift, Tomma reserve
M&R: 4 i drift, Harøyfjord reserve
Nordland: 8 i drift, Vannes og Sigrid reserve
Troms og Finnmark: 4 i drift, Rana reserve (eller er den finito som ferge?)

Fra nyttår forsvinner 3 av 8 driftsferger i Nordland. 2 av dem går til Troms/Finnmark i mai og tar med seg Sigrid som reserve?

Ferger utenom dette er da Preikestolen, og Møysalen (fra nyttår).

Mulig jeg glemmer noen ferger, men virker som få reserve i og med at rutene er såpass spredt. Og det er ganske store de to siste fergene ift sambandene Boreal har?
 
Petter Dass er sikkert billigare I drift enn Preikestolen som reserveferje og stor nok til å kunne avløyse det meste sørpå.
 
Det er vel generelt ganske få reserveferger hos Boreal?

Agder: 2 i drift, ingen reserve (leie inn Hidraferja fra Norled)?

Troms og Finnmark: 4 i drift, Rana reserve (eller er den finito som ferge?)
"Rana" har ligget i ro i over ett år nå og er nok ferdig som ferge i Norge vil jeg tro. De siste året har jo flere ferger fra Helgeland vært innom som reserve.

"Alsten" er reserve i Finnmark nå.

"Tomma" er vel reserve for Agder.
 
Ho kan vel være reserve i Agder også?
"Lurøy" er jo reserve for Loppa/Hasvik men går fast nede på Helgeland.
 
Jo, det stemmer, men tror den er klasset ned på et tidspunkt.
Ble sagt da alle 3 søsknene gikk Stavanger-Tau at det alltid var "Stord" som måtte avløse på Kvitsøy, da kun var den som hadde fartsområde 3.

Det er vel generelt ganske få reserveferger hos Boreal?
Om jeg holder Oslofergene utenom, kommer jeg til at de har 29 ferger totalt, 22 av dem i anbudsruter.

Agder: 2 i drift, ingen reserve (leie inn Hidraferja fra Norled)?
Rogaland: 1 i drift, Petter Dass reserve
Vestland: 3 i drift, Tomma reserve
M&R: 4 i drift, Harøyfjord reserve
Nordland: 8 i drift, Vannes og Sigrid reserve
Troms og Finnmark: 4 i drift, Rana reserve (eller er den finito som ferge?)

Fra nyttår forsvinner 3 av 8 driftsferger i Nordland. 2 av dem går til Troms/Finnmark i mai og tar med seg Sigrid som reserve?

Ferger utenom dette er da Preikestolen, og Møysalen (fra nyttår).

Mulig jeg glemmer noen ferger, men virker som få reserve i og med at rutene er såpass spredt. Og det er ganske store de to siste fergene ift sambandene Boreal har?
Iflg. ruteplan (som er et hekkan å oppdrive p.g.a. at rederiene henviser videre til fylkeskommunale selskap som er oppdragsgivere og så er det lenke på lenke på lenke for å finne rett rute. Man skal jammen være lokalkjent for å vite hva som er nord i Nordland, midt i Nordland eller sør i Nordland...... dagens utblåsning var dét :) .....så er "Vannes" fast oppført på Søvik - Brasøy i hele inneværende år. Dette fant jeg på ett eller annet under dropbox.com .
 
Iflg. ruteplan (som er et hekkan å oppdrive p.g.a. at rederiene henviser videre til fylkeskommunale selskap som er oppdragsgivere og så er det lenke på lenke på lenke for å finne rett rute. Man skal jammen være lokalkjent for å vite hva som er nord i Nordland, midt i Nordland eller sør i Nordland...... dagens utblåsning var dét :) .....så er "Vannes" fast oppført på Søvik - Brasøy i hele inneværende år. Dette fant jeg på ett eller annet under dropbox.com .
Det er kommet frem i anbudstråden for Nordland at "Herøysund" er til ombygging på Fiskerstrand, sannsynligvis i forkant av de nye anbudene. Derfor reserven "Vannes" i rute. Dropbox viser at filen med rutetabellen for 2022 sist ble endret i starten av desember.
Forøvrig gikk "Vannes" Tjøtta-Forvik frem til leveringen av "Stokkafjord" i sommer.

Tips om nord, sør og midt:
Sør: området som tradisjonelt var Helgelandske og Torghatten
Midt: området som tradisjonelt var Saltens Damp.
Nord: området som var Nordtrafikk, Nord-Ferjer og OVDS
 
Last edited:
Stemmer. Men skjønner ikke helt hvor de skal sette inn Herøysund? Husøy/Lovund/Lurøy skal vel fortsette i sambandene sine (nye anbud fra nyttår, gjenvunnet av Boreal), og det er Vannes og Tenna som skal til Finnmark fra 1. mai.
Evt sette den inn for Husøy/Lovund, mens den igjen blir reserve i stedet for Sigrid, som er for gammel etter anbudskravet?
 
Back
Top