Ferge og Fergesamband

Kun to ferger på Lavik-Oppedal første del av dagen i dag. Noe forsinkelse pga veiarbeid ved Matre også. Reservefergen STORD har gått inn til Kaupanger. Men det ser ut til at STAVANGER er i drift igjen nå. Lading for AMPERE er fortsatt ikke på plass ser det ut til, så den går ikke. I Oppedal er vel ladingen i orden , men HELLA får ikke ladet der, den har ikke samme tilkobling som AMPERE.
Er vel ferjekaia som ikke fikset på Lavik ennå. Og det er kun ladestasjon på en av kaiene i Lavik. Ampere er vel avhengig å lade på både i Lavik og Oppedal.
 
Er vel ferjekaia som ikke fikset på Lavik ennå. Og det er kun ladestasjon på en av kaiene i Lavik. Ampere er vel avhengig å lade på både i Lavik og Oppedal.
Ja, det er vel en mer korrekt beskrivelse. Jeg antar at ladeopplegget skal standardiseres etterhvert, så ihverfall nærliggende kaier har samme system. MF HELLA har fire ladetilkoblinger ser jeg
.
hella-leikanger1.jpg
 
Last edited:
Ja, det er vel en mer korrekt beskrivelse. Jeg antar at ladeopplegget skal standardiseres etterhvert, så ihverfall nærliggende kaier har samme system. MF HELLA har fire ladetilkoblinger ser jeg
Det får vi berre håpe på. Generelt sett er jo norge unik, med kaiane til ferjene, med eit opplegg, der stort sett alle ferjer kan bruker alle kaier, om ein ser bort ifrå problemet med størrelsen.

Slik sett burde vegvesenet, som setter standard for kaiane, sette standard for ladestasjonene og.

Men, samtidig er det jo slik at det fram til no berre er Ampere(?) som ikkje har fullskala forbrenningsmotor ombord, slik at redundans er til stede.

Korsen er det egentlig med beredskap ombord på Ampere, tenker på situasjonen, der ferja er nødt til å assistere i nødsituasjoner eller vente på at vinden løyer, slik at hun kan legge til, har hun alltid nok reserve i batteriene til noken timer ute på fjorden?
 
Ladestasjonane har vel utvikla seg siden "Ampere" vart satt i drift så ikkje så lett å standarisere dette som kaien har vert
 
Ladestasjonane har vel utvikla seg siden "Ampere" vart satt i drift så ikkje så lett å standarisere dette som kaien har vert
Ja, det er litt mange varianter, men noen av de kan vel plasseres på samme ferge (og samme kai) uten at de kommer i konflikt med hverandre.

AMPERE har vært en bra pionér, men nå er det vel på tide med en oppgradering. Eller kanskje den er blitt verneverdig ?
 
Aukra for Torghatten på Brattvåg-Dryna og Haram inn for Norled på Voksa-Åram-Voksa-Kvamsøya. Grunnen er at Os er på verksted og Kvam smalt i kaia på Kvamsøya. Andre ferjer med fartsområde 3 og i denne støttelsen finnest ikkje i nærheten.
 
Aukra for Torghatten på Brattvåg-Dryna og Haram inn for Norled på Voksa-Åram-Voksa-Kvamsøya. Grunnen er at Os er på verksted og Kvam smalt i kaia på Kvamsøya. Andre ferjer med fartsområde 3 og i denne støttelsen finnest ikkje i nærheten.
"Utstein" ligger i Stavanger og har ikke vært i bruk på lenge, mulig utgått klasse?
"Bjarkøy" ligger vel i Brattvåg, men den har vel bare fartsområde 2...
 
Nordland fylkeskommune melder at MF «Kjerringøy» er midlertidig ute av drift på grunn av teknisk feil.
 
Back
Top