Ferge og Fergesamband

Hornstind på plass i Svolvær for i ny rute.
Stetind flyttet til Sortland, opplag frem til sommeren?
Malangen tatt over Fiskebøl-Melbu.
Tysfjord ligger i Lødingen, skal vel til Helgeland iflg ryktene?
 
Ja og her på Helgeland er Torghatten omentrent fri for ferger……eller det er jo ikke helt sant vi har jo MF Røsund som for tiden betjener både Nesna - Levang og Nesnaøyene
Da blir det litt uforståelig at ferger ligger opplagt i kor nordafør
Tror både torghatten og nordland fylkeskommune må ta seg sjøl i nakken og finne bedre løsninger her på helgeland både for mannskap og reisende
 
Ja og her på Helgeland er Torghatten omentrent fri for ferger……eller det er jo ikke helt sant vi har jo MF Røsund som for tiden betjener både Nesna - Levang og Nesnaøyene
Da blir det litt uforståelig at ferger ligger opplagt i kor nordafør
Tror både torghatten og nordland fylkeskommune må ta seg sjøl i nakken og finne bedre løsninger her på helgeland både for mannskap og reisende
Du har helt rett.
At 2 så gode ferger som Melshorn/vardehorn faktisk er, la dem ligge i opplag når THN bruker gammelt rammel som egentlig er klar for spikereska, er forunderlig.
Slik jeg har forstått det, er det lengden ett problem ved natteligge, rettåslett at kaiene er for korte.(??)
Det koster jo både skjorta og buksa, pluss tidkrevende.
 
Dette med at fenderveggen er for kort er sikkert korrekt det men……
Da må det jo gå ann og få til en fortøyingsløsning som gjør at lengre ferger kan brukes
Alternativet er jo og spa frem ferger som har korrekt lengde…
 
Dette med at fenderveggen er for kort er sikkert korrekt det men……
Da må det jo gå ann og få til en fortøyingsløsning som gjør at lengre ferger kan brukes
Alternativet er jo og spa frem ferger som har korrekt lengde…
Riktig, at en fortøyningsbøye eller to kan være en (god) løsning! Koster ikke all verden heller!

Ja, det er vel ikke bare-bare heller trur jeg..
 
Å bruke Vardehorn på Nesna-Levang vinterstid er nok ganske gale med tanke på størrelsen, mannskapsstørrelse er vel høyare enn passasjertallet.

Men kva med å bruke Vikak på Nesna-Levang? Sjønt hun ikkje har visir, men dei få biler som er med kan jo parkeres lenger bak for å unngå sjøsprøyt.

Eller forplikte Torghatten til å leie inn Alsten eller Vikingen?
 
Å bruke Vardehorn på Nesna-Levang vinterstid er nok ganske gale med tanke på størrelsen, mannskapsstørrelse er vel høyare enn passasjertallet.

Men kva med å bruke Vikak på Nesna-Levang? Sjønt hun ikkje har visir, men dei få biler som er med kan jo parkeres lenger bak for å unngå sjøsprøyt.

Eller forplikte Torghatten til å leie inn Alsten eller Vikingen?
Syns og det er rart at ikke Lysingen kan settes inn som reserve, vet at den er reserve på Sør-Helgeland men burde kunne brukes i nødsfall på Nesnasambandene. Og heller returnere sørover om behovet skulle oppstå.
 
Å bruke Vardehorn på Nesna-Levang vinterstid er nok ganske gale med tanke på størrelsen, mannskapsstørrelse er vel høyare enn passasjertallet.

Men kva med å bruke Vikak på Nesna-Levang? Sjønt hun ikkje har visir, men dei få biler som er med kan jo parkeres lenger bak for å unngå sjøsprøyt.

Eller forplikte Torghatten til å leie inn Alsten eller Vikingen?
Tror faktisk det er sånn at Nesna - Levang er i ferd med og bli så upålitelig at reisende velger andre veier eksempelvis rundt Mo I Rana
dette skyldes i høyeste grad materiellet som er satt inn (les utslitt sjit)
og da trenger vi ikke MF Virak her på Helgeland som i mine øyne også havner i samme kategori(utslitt sjit):rolleyes::rolleyes:

om MF Vardehorn er for stor eller for liten er vel egentlig ganske uintresant bare det fungerer

for den saks skjyld trenger vi heller ikke en hvilken som helst annen ferge som ikke er bygget om til det ujenkjennelige
og som samtidig har motorkraft på høyde med en 12 hesters Rapp.

Vær og vind kan ingen gjøre noe med, og mannskap gjør en kjempeinnsats med det materiellet de har fått utlevert
de som i hovedsak skal ha kritikk her er Nordland fylkeskommune som ikke stilte krav til fergene, også Torghatten må ta sin del av kritikken
det er faktisk ikke ok og tilby materiell som er totalt utslitt selv i et anbud uten krav.

Hilsen frustrert bruker av mange fergesamband på Helgeland
 
glemte i farten og si noe om de fergene som nevnes i innlegg ovenfor som erstattere på Nesna - Levang/ Nesnaøyene
Mf Alsten Mf Vikingen og Mf Lysingen er vel reserveferger alle sammen og det er vel kanskje en grunn til det

sannheten er at dette sambandet ikke har fungert siden MF petter Dass gikk her.
og det er vel den eneste fergen som er bygget ny til sambandet Nesna - Levang
Nesnaøyene har vel aldrig hatt en ny ferge bygget for det sambandet

Prøvimg og feiling er egentlig over for disse sambandene nå fortjener også de matriell av dagens standard
 
Horgefjord, avgang fra Hufthamar i dag.
Foto: Marius Vassnes
3674732.jpg
3674731.jpg
 
glemte i farten og si noe om de fergene som nevnes i innlegg ovenfor som erstattere på Nesna - Levang/ Nesnaøyene
Mf Alsten Mf Vikingen og Mf Lysingen er vel reserveferger alle sammen og det er vel kanskje en grunn til det

sannheten er at dette sambandet ikke har fungert siden MF petter Dass gikk her.
og det er vel den eneste fergen som er bygget ny til sambandet Nesna - Levang
Nesnaøyene har vel aldrig hatt en ny ferge bygget for det sambandet

Prøvimg og feiling er egentlig over for disse sambandene nå fortjener også de matriell av dagens standard
Kvitholm skal inn på Nesna-Nesnaøyane frå imorro.
 
Da fortsetter kaoset på Nesna - Levang
Denne gangen er det mannskapsmangel som
Fører til driftsforstyrrelser
og Torghatten Nord beklager
 
Back
Top