Ferge og Fergesamband

Ja eg sjønte nå det så klart.....
men med tanke på Torghatten Nord sine disponeringer i det sambandet var det no vel egentlig bare det som manglet :)

Fra fylkestingets 1. samling den 19. - 21. februar 2024 på Scandic Havet i Bodø.

Saksnummer 002/2024.1

Fylkesrådets nestleder Marianne Dobak Kvensjø svarte:
Jeg er godt kjent at det har vært utfordringer knyttet til de to fergesambandene siden kontraktsoppstart 01.06.2021, og er kjent med at tidligere fylkesråd også har uttrykt forståelse for frustrasjonen på Nesna. Dette fylkesrådet er ikke fornøyd med den utviklingen som har vært på sambandet. Jeg har tett dialog med ordfører og varaordfører i Nesna angående utfordringene. Derfor tok jeg initiativ til et felles møte mellom fylket, kommunen og operatør for å finne en stabil løsning og se på alternativer for forbedringer. Problemstillingen har vært kompleks, med utfordringer knyttet til rekruttering av mannskap og gjentatte tekniske feil med fartøyene. Da dette er en kort kontrakt, ble det ikke stilt alderskrav til fartøyene ved anbudsutlysning. Det er imidlertid viktig å presisere at eldre fartøy ikke er ensbetydende med lav regularitet og gjentatte kanselleringer. Vår operatør har hatt flere tekniske utfordringer på fartøyene som har trafikkert i sambandene, særlig på sambandet Nesna-Levang. Jeg opplever imidlertid at operatør forstår alvoret i situasjonen og har igangsatt tiltak for å løse problemene som har kommet på løpende bånd. Dette har de gjort ved blant annet å rokkere på sin fartøyskabal, samt sette inn de mest hensiktsmessige tilgjengelige fartøyene de har i sin flåteliste. I de tilfeller hvor det ikke har vært tilgjengelig reservemateriell har de satt inn personbefordring med hurtigbåt for å avhjelpe situasjonen. Vår operatør har også ansatt en egen dedikert driftsleder for disse to sambandene, som tilsvarer et helt årsverk. I desember 2023 meldte mannskapsmangelen seg for fullt. Operatør har sammen med kommunen og fylket vurdert endringer i rutene for å skape en mer attraktiv turnusordning. Forslagene til ruteendringene ville lagt til rette for gunstige turnuser og attraktive skiftplaner, men endringene ville gitt dårligere rutetilbud og ble derfor ikke aktuell. 3 I etterkant har operatør gått i gang med å ansette et til skift på sambandet Nesna-Nesnaøyene. Tiltaket tilsvarer fire ekstra årsverk. Operatør jobber nå med å ansette disse. Videre jobbes det med å se på muligheten for å få til en tilsvarende ordning for Nesna-Levang, som det nå blir på sambandet Nesna-Nesnaøyene. Vi er også i dialog med vår operatør for å se på muligheten for å få satt inn et nyere og større fartøy inn på sambandet Nesna-Levang.

Oversendelsesforslag: Nordland fylkesting ber fylkesrådet arbeide spesifikt med å sikre et stabilt og forutsigbart samferdselstilbud for reisende til og fra Nesna med ferge og buss. Fylkesrådet kommer tilbake til fylkestinget med løsning innen april 2024.

Vet at det fortsatt jobbes med å få til en fortøyningsløsning på Levang til større ferge; MF Vardehorn.
 
Ser på flåtelista til THN at "DRYNA" er leigd inn for sambandet Brattvåg - Dryna.
Dryna har ikke gådd i sambandet på noen måneder. Sist det var innleid Fjord1 ferge der var da Fylkeskommunen bestemte at Haram skulle til Larsnes i januar og da skulle egentlig Dryna avløs Haram men Dryna hadde tekniske problem så da kom Aukra
 
Er no ikke så ille den situasjonen som Brattvåg - Dryna. MF Kvaløy er jo "ny" ferge, go salong og ikke ofte det er problem med ho anna en hva en kan forvent av 2012 modella
Filmen omhandler problemer med forutsigbarhet når ei fergerute som til tider er veldig sprengt, alikevel foreslås nedlagt av fylkesadministrasjonen og erstattes med passasjerbåt. Heldigvis enstemmig avslått av fylkespolitikerene, men det førte til stor usikkerhet for både innbyggere og bedrifter. Filmen omtaler ikke den tekniske standen på fergen.
 
"Sykkylvsfjord" tatt ut av sambandet Arasvika-Hennset og på vei til Brekstad?
Finner ingen avvik hos AtB og både Vestrått og Austtrått er på plass på Brekstad, med sistnemnte i vanleg rute hele dagen. Derfor litt merkelig at Sykkylvsfjord forseiles mens sambandet Arasvika-Hennset innstilles for resten av dagen (4-5 timer).
 
Finner ingen avvik hos AtB og både Vestrått og Austtrått er på plass på Brekstad, med sistnemnte i vanleg rute hele dagen. Derfor litt merkelig at Sykkylvsfjord forseiles mens sambandet Arasvika-Hennset innstilles for resten av dagen (4-5 timer).
Nå har Sykkylvsfjord forlatt Brekstad med angitt destinasjon Brønnøysund. På Fjord 1 var innstillingen på Arasvika-Hennset i går begrunnet i «teknisk feil og nødvendig bytte av reservefartøy». Eid er nå straks på plass i det sambandet.
 
Nå har Sykkylvsfjord forlatt Brekstad med angitt destinasjon Brønnøysund. På Fjord 1 var innstillingen på Arasvika-Hennset i går begrunnet i «teknisk feil og nødvendig bytte av reservefartøy». Eid er nå straks på plass i det sambandet.

Festvåg-Misten​

Rute 201136 Festvåg - Misten : I forbindelse med planlagt verkstadsopphald for MF Bjørnsund, vil reservefartøy MF Solnør (tlf. 91669366) overta ruta frå idag ca. kl. 12.
25.02.2024, kl. 09:54

Skal nok nordover ja, Kanskje "Aukra" lir samme skjebne som "Solnør"
 
Nå har Sykkylvsfjord forlatt Brekstad med angitt destinasjon Brønnøysund. På Fjord 1 var innstillingen på Arasvika-Hennset i går begrunnet i «teknisk feil og nødvendig bytte av reservefartøy». Eid er nå straks på plass i det sambandet.
Og der er Arasvika - Hennset innstilt grunnet tekniske årsaker.
 
Back
Top