Fergepakke 1, 2 og 3 Finnmark

Sander

Active Member
Fergepakke 1, 2 og 3 i Finnmark utlyst. doffin

Fergepakke 1 - 1. januar 2026 – 30. september 2035
Hasvik – Øksfjord

Fergemateriell må tilpasses Avinor AS' kriterier for innflygning til Hasvik Lufthavn. På grunn av nærhetentil innflyvningstraseen ved Hasvik lufthavn, anbefales følgende tilpasninger av ferge. Ferge gis en maksimal høyde på 20 meter. Høyde på ferge reduseres ved kai, ved at eventuelle master legges ned. Ferge utstyres med to rundstrålende røde lanterner (for og akter) som er tent når den ligger ved kai.

Krav om lukket pendelferge.
Kapasitet: 60 PBE / 6 VTE / 195 PAX.
Maksimalt 15 år ved driftsperiodens start
Betjent kiosk.
Lukket godsrom for tørt stykkgods som post. Rommet skal være tilgjengelig fra bildekk. Det stillesvidere krav til eget kjølerom med dørkareal for 6 europaller.

Reservefartøy:
Krav om lukket pendelferge.
Kapasitet: 60 PBE / 6 VTE / 195 PAX.

Fergepakke 2 - 1. januar 2026 – 31. mai 2035
Korsfjord – Nyvoll
Klokkarøy – Kjerringholmen

Krav om pendelferger
Nullutslippsferger fra 1.januar 2029
Kapasitet 28 PBE / 1VTE / 95 PAX.
Maksimalt 15 år ved driftsperiodens start.

Reservefartøy:
Pendelferge.
Kapasitet 20 PBE / 1 VTE / 95 PAX

Fergepakke 3 - 1. januar 2026 – 30. september 2030
Øksfjord – Tverrfjord
Sør-Tverrfjord – Bergsfjord – Øksfjord

Krav om lukket pendelferge.
Kapasitet 28 PBE / 4 VTE / 95 PAX
Maksimalt 15 år ved driftsperiodens start.
Lukket godsrom for kjøl- og tørt stykkgods. Rommet skal tilgjengelig fra bildekk. Krav til egetkjølerom med dørkareal for 6 europaller.

Reservefartøy:
Krav om lukket pendelferge
Kapasitet 28 PBE / 1 VTE / 95 PAX

Det stilles krav om dedikert reserveferge i hver fergepakke.

Oppdragsgiver kunngjør fergepakkene som tre delkonkurranser. Det kan inngis tilbud på én eller flere
fergepakker. Tilbydere som inngir tilbud på alle de tre fergepakkene kan i tillegg inngi et samlet – og
forutsetningsvis prisrabattert – tilbud på alle delkontraktene under ett.

Tilbudsfrist 19. April 2024 12:00.
 
Boreal Sjø skal benytte eksisterende ferger på sambandene Øksfjord - Hasvik, Øksfjord - Tverfjord og Øksfjord - Bergsfjord - Sør Tverfjord.
De har vel ikke ledige 60 pbe i dag, kan det være at en av 50 pbe blir ombygget slik "Vannes" ble?

 
Boreal Sjø skal benytte eksisterende ferger på sambandene Øksfjord - Hasvik, Øksfjord - Tverfjord og Øksfjord - Bergsfjord - Sør Tverfjord.
De har vel ikke ledige 60 pbe i dag, kan det være at en av 50 pbe blir ombygget slik "Vannes" ble?

Står at de skal få dedikert ferge. Ikke at de benytter dagens på den nye kontrakten
 
Nei det står ikke dagens, eller eksisterende for den saks skyld, men det står at fartøyet som skal settes inn vil bli oppgradert - så det er vel kanskje opp for tolkning for rutepakke 1.

Rutepakke 3 er det vel ikke noe nybygg å vente når de skriver "fartøyet vil få oppgradert salong"
 
Boreal var billigst på FB1 og FB3.
Torghatten Nord var billigst på FB2.

Kilde: https://snelandia.no/nyheter/to-operatorer-tildeles-kontrakt-for-fergedrift.2412.aspx
Skal vi tippe på Ytterøy som ei av hovedfergene på FB 2, og Levanger som reserve? Finnes ikke så mange pendelferger nyere enn 15 år i aktuell størrelse. Men var vel og snakk om et nybygg fra Hvide Sande, kan vel fort hende den får to søstre!

Snedig om det skulle bli Ytterøy, også dagens ferge på Korsvold-Nyvoll er tidl ytterøyferge!
 
Last edited:
Nei det står ikke dagens, eller eksisterende for den saks skyld, men det står at fartøyet som skal settes inn vil bli oppgradert - så det er vel kanskje opp for tolkning for rutepakke 1.

Rutepakke 3 er det vel ikke noe nybygg å vente når de skriver "fartøyet vil få oppgradert salong"
Det ryktes at det er "Husøy" som blir satt inn i rutepakke 1 Hasvik - Øksfjord og at ho skal sørover for ombygging i løpet av 2024.
 
Er ikke MF Husøy bundet opp til Trænasambandet ut anbudsperioden her?
Hvor stammer disse ryktene fra?
Hvor ryktene oppstod er jeg usikker på, det er bare rykter og ikke noe offisielt. Men det har jo tidligere skjedd at ferger er blitt tatt ut av et anbud for å bli satt inn i et annet. Akkurat her og nå kom jeg bare på at det har skjedd med dagens "Oppedal" da Norled startet opp over Sognefjorden, men det er sikkert flere.

Så får vi se med tiden om det er noe hold i disse ryktene, men Boreal Sjø har vel ikke flust med lukket ferger som kan bygges om til 60 pbe og gjøres de tilpasning som må gjøres med tanke Hasvik Lufthavn.
 
Ikke bekreftet av Boreal Sjø, men kommunestyret i Hasvik har informert at det er "Husøy" som skal inn på sambandet.


1000004220.jpg
 
Hva er det egentlig som skal gjøres med MF Husøy ?
Ser jo i anbudet at der kreves både lukket postrom og lukket kjølerom samt økning av antall personbilplasser til 60
Bruker MF Husøy mye i jobbsammenheng og sitter med en oppfatting av at dekksarealet er ganske godt utnyttet allerede her.
Og da har den 50 bilers kapasitet…..
Hva ble i sin tid gjort med MF Vannes som økte kapasiteten på denne?
Videre kan en jo spekulere hilken ferge som er tenkt som reserveferge her med 60 bilerskapasitet?
Er vel kanskje en viss fare for at Helgeland blir taperen ett års tid til Norled kommer inn i sambandene fra 2027
Hvem vet………‍♀️
 
Torghatten Nord har vel vunnet anbud der Boreal Sjø på Helgeland, og da ble det plutselig mange ferger ledige 31.12.2025, Torghatten Nord bygger ferger.
 
Ikke bekreftet av Boreal Sjø, men kommunestyret i Hasvik har informert at det er "Husøy" som skal inn på sambandet.


View attachment 16429
Det som er nytt i anbudet er at ferga går bare Hasvik-Øksfjord-Hasvik, ikke som nå at Loppa stedene får ha egen rute, kanskje 2-3 ganger pr.dag fra Sør-Tverrfjord-Bergsfjord-Øksfjord-Bergsfjord-Sør-Tverrfjord, vet ikke hvordan det blir med Øksfjord-Tverrfjord-Øksfjord, kanskje må det bygges en til fergekai?
 
Back
Top