Fire aktuelle leverandører under lupen til det som kan bli verdens første hydrogenferge
FISKERSTRAND: I Sula kommune på Sunnmøre sitter Rolf Fiskerstrand og drar seg litt i sin karakteristiske bart. Han kunne ha trukket inn årene og pensjonert seg.
Men han har både lovet og truet med at det ikke vil skje før Fiskerstrand har levert det som kanskje vil bli verdens første hydrogendrevne bilferge.
Fiskerstrand «kjemper» mot Statens vegvesen, som også har planer om å sette en hydrogenferge i drift i 2021.
Symbolet for Statens vegvesens hydrogen-elektriske fergeprosjekt. Målet er å ha en fullt operativ ferge som bruker minst 50 prosent hydrogen til framdrift.
Illustrasjon: Jon Opseth/Staten vegvesen
Prosjektleder Kåre Nerem har et dilemma. Han ønsker ikke at sjefen skal slutte. Samtidig vil han få ferdig hydrogenferga så fort som mulig.
Litt hjelp til å innfri det første punktet har han fått.
– Prosjektet går framover, men vi har varslet at det kan bli litt forskyvninger i tidsplanene. Det har vært så hektisk på verftet med fire nybygg og flere reparasjons- og vedlikeholdsoppdrag samtidig, sier Nerem.
Han er konstruksjonssjef på verftet, og hadde også ansvar for leveranse av en brønnbåt. Skroget til tre skip ble forsinket fra Tyrkia, og dermed ble det litt for mange baller i lufta på en gang.
Pilot-E
Fiskerstrand har fått støtte gjennom statens Pilot-E-ordning. Målet er å hjelpe bedriftene med å få sin teknologi raskere ut på markedet.
Fem prosjekter for nullutslippsskip fikk midler fra ordningen da den ble lansert i fjor. Rammen var på 70 millioner kroner. En ny runde med 100 millioner kroner i potten ble lyst ut tidligere i år, men da rettet mot landbasert transport.
– Vi må tenke grønnere, smartere og mer nyskapende. Målet er at norske bedrifter skal skape og selge flere bærekraftige løsninger. Det er bra for miljøet – og for næringslivet, sa næringsminister Monica Mæland ved utlysing av en ny runde.
Partnere i HYBRIDskip:
Konseptskisse for en hydrogendrevet ferge. I Pilot-E-prosjektet vil Fiskerstrand bygge om en eksisterende ferge for å spare penger.
Illustrasjon: Multi Maritime
FISKERSTRAND: I Sula kommune på Sunnmøre sitter Rolf Fiskerstrand og drar seg litt i sin karakteristiske bart. Han kunne ha trukket inn årene og pensjonert seg.
Men han har både lovet og truet med at det ikke vil skje før Fiskerstrand har levert det som kanskje vil bli verdens første hydrogendrevne bilferge.
Fiskerstrand «kjemper» mot Statens vegvesen, som også har planer om å sette en hydrogenferge i drift i 2021.
Symbolet for Statens vegvesens hydrogen-elektriske fergeprosjekt. Målet er å ha en fullt operativ ferge som bruker minst 50 prosent hydrogen til framdrift.

Illustrasjon: Jon Opseth/Staten vegvesen
Prosjektleder Kåre Nerem har et dilemma. Han ønsker ikke at sjefen skal slutte. Samtidig vil han få ferdig hydrogenferga så fort som mulig.
Litt hjelp til å innfri det første punktet har han fått.
– Prosjektet går framover, men vi har varslet at det kan bli litt forskyvninger i tidsplanene. Det har vært så hektisk på verftet med fire nybygg og flere reparasjons- og vedlikeholdsoppdrag samtidig, sier Nerem.
Han er konstruksjonssjef på verftet, og hadde også ansvar for leveranse av en brønnbåt. Skroget til tre skip ble forsinket fra Tyrkia, og dermed ble det litt for mange baller i lufta på en gang.
Pilot-E
Fiskerstrand har fått støtte gjennom statens Pilot-E-ordning. Målet er å hjelpe bedriftene med å få sin teknologi raskere ut på markedet.
Fem prosjekter for nullutslippsskip fikk midler fra ordningen da den ble lansert i fjor. Rammen var på 70 millioner kroner. En ny runde med 100 millioner kroner i potten ble lyst ut tidligere i år, men da rettet mot landbasert transport.
– Vi må tenke grønnere, smartere og mer nyskapende. Målet er at norske bedrifter skal skape og selge flere bærekraftige løsninger. Det er bra for miljøet – og for næringslivet, sa næringsminister Monica Mæland ved utlysing av en ny runde.
Partnere i HYBRIDskip:
- Fiskerstrand Holding AS – prosjekteier, overordnet prosjektansvar
- Fiskerstrand Verft AS – teknisk detaljering og ombygging
- Multi Maritime AS – design‐ og konstruksjonsarbeid
- Stiftelsen SINTEF – hybridmodell, marin bruk av hydrogen og brenselcelleteknologi
- NEL ASA – fylling/bunkring, samt teknologisk og økonomisk analyse inkl. hydrogensikkerhet
- Hexagon Raufoss ASA – hydrogenlagring og transport
- DNV GL – sikkerhet, risiko og sertifiserings- og godkjenningsprosesser (klassifisering)
- Sjøfartsdirektoratet – dialogpartner i maritim godkjenningsprosess
- DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) – dialogpartner i godkjenningsprosess ang. landanlegg
- Møre og Romsdal fylkeskommune – stille passende samband til rådighet for pilotering
Konseptskisse for en hydrogendrevet ferge. I Pilot-E-prosjektet vil Fiskerstrand bygge om en eksisterende ferge for å spare penger.

Illustrasjon: Multi Maritime