HAV Group: Partner for Fjord1’s ferger til Lavik-Oppedal
18. oktober 2023 – Statens vegvesen har i dag meddelt det norske fergeselskapet Fjord1 at det er valgt ut til å utvikle og drifte et neste generasjons autonomt fergekonsept for sambandet Lavik-Oppedal i Norge. Forutsatt en endelig kontraktstildeling har Fjord1 forpliktet seg til å benytte HAV Group som teknologipartner og nøkkelleverandør til de fire nybygde, autonome nullutslippsfergene som skal trafikkere ruten Lavik-Oppedal.
HAV Groups engasjement i prosjektet er betinget av at den endelige kontrakten tildeles fra Statens vegvesen til Fjord1 etter en obligatorisk ti-dagers karensperiode, og at det inngås endelige kontrakter med HAV Group. De potensielle kontraktene vil være basert på et fremtidsrettet driftskonsept som Fjord1 har utviklet sammen med HAV Group.
Med forbehold om ovennevnte vil HAV Groups designvirksomhet levere skipsdesign og en dokumentasjonspakke for neste generasjon av fire elektriske ferger som vil kunne operere med høy grad av automatisering av fartøysfunksjoner og autonom navigering. Videre vil HAV Groups energi- og smartkontrollvirksomhet fungere som systemintegrator og levere komplette systemleveranser for kraftsystem, automasjon og brodesign inkludert navigasjons- og kommunikasjonsløsninger for de fire fergene, samt levere to ladestasjoner på land. Det skal også utvikle og levere systemer for automatisering av fartøysfunksjoner og autonom navigering for operasjonskonseptet.
– Dette prosjektet kan potensielt bli en av HAV Groups største kontrakter noensinne. Dessuten kan det heve vår posisjon som leverandør av fartøyskonsepter med høy grad av autonomi og automatisering av funksjoner som erstatter manuelle operasjoner om bord og på land. Jeg må understreke at det er flere steg å gå før noen kontrakter signeres, men dagens nyheter setter HAV Group i en ledende posisjon som designer, utvikler og leverandør til disse fire banebrytende fergene, sier Gunnar Larsen, administrerende direktør i HAV Group.
Lavik–Oppedal er en fergestrekning som krysser Sognefjorden, på nordvestkysten av Norge, fra Lavik i Høyanger kommune til Ytre Oppedal i Gulen kommune. Fergeoverfarten tar 20 minutter og ruten er 5,6 kilometer lang. Fire nybygde nullutslippsferger skal trafikkere ruten fra 1. september 2026 og utover. Fullstendig implementering av automasjonsfunksjoner og autonome systemer, inkludert autocrossing og autodocking, er påkrevd fra januar 2027, mens fullstendig autonom navigasjon planlegges for implementering fra januar 2028.
Kilde: Børsmelding