Fjord Line dobler kapasiteten på Sandefjord - Strømstad

Refvik

Administrator
Staff member
Fjord Line dobler kapasiteten på Sandefjord - Strømstad

(02.12.16)

Selskapet vant konkurransen utlyst av Sandefjord kommune om avgangene kl. 7:00 og 13:30. Nå skal Fjord Line investere i et nytt og svært miljøvennlig skip for å kunne doble antallet seilinger. Selskapet har de siste årene bygget seg kraftig opp i Sandefjord.

- Vi er stolte og glade for at vi nå kan gi våre kunder enda flere og bedre produkter. Sandefjordsruten har alltid vært viktig for Fjord Line. Nå fortsetter vi veksten, sier Rickard Ternblom, CEO i Fjord Line AS.

Nytt hypermoderne skip
Fjord Line skal nå investere i et skip som blir i verdensklasse hva angår miljø, sikkerhet og komfort. M/S Oslofjord, som i dag går kl.: 8:30 og 15:20, flyttes etter en miljømessig oppgradering til de nye avgangene. Det nye skipet tar over dagens avganger.

- Vi går nå umiddelbart i gang med å finne et skip hvor utslipp og støy vil være redusert til et minimum. Vi deler Sandefjord kommunes tøffe miljøambisjoner og kommer til å presentere et skip som både passasjerer og kommunens innbyggere vil sette pris på. Konkurranse fungerer og det vil vi at alle passasjerer, både eksisterende og nye, skal nyte godt av. Det nye skipet vil blant annet tilby mange nye aktiviteter og en bredde i shoppingtilbudet som ikke finnes på markedet i dag. Det er bare å begynne å glede seg, sier Ternblom.

Sterkt vekst på Sandefjord - Strømstad
Etter at Fjord Line fikk bedre rutetider på linjen mellom Sandefjord og Strømstad for et år siden har selskapet hatt en markert vekst i passasjerantallet på denne ruten. I tredje kvartal var økningen på hele 18 prosent mot samme kvartal i fjor.

- Vi jobbet hardt for å få bedre rutetider og således et bedre reiseprodukt til våre gjester. Nå viser omsetningstallene og kundeundersøkelsene at passasjerene er svært godt fornøyde. Sandefjord har alltid vært viktig for oss og kommer til å bli enda viktigere fremover, sier Ternblom.

Historisk milepæl
Fra januar til og med september økte antallet passasjerer på Fjord Lines skip med 9 prosent sammenlignet med samme periode i 2015. Omsetningen økte med 25 prosent. Den viktige godstrafikken økte med 11 prosent etter en særlig sterk vekst i tredje kvartal. Bookingene for resten av 2016 på flere av rutene er også bedre enn de var på samme tid i fjor.

- Omsetningen for 2016 kommer til å bli den beste i selskapets historie, og det kommer også til å bli en kraftig resultatforbedring sammenlignet med i fjor. Alle våre fire skip kan vise til vekst og det var en historisk milepæl for oss da vi allerede i september markerte at vi hadde fraktet mer enn en million gjester, sier Rickard Ternblom i Fjord Line.

Kilde: Fjord Line
 

Refvik

Administrator
Staff member
Begynner å bli ei stund nå siden Fjord Line gjekk ut med at dei skulle investere i et skip som blir i verdensklasse hva angår miljø, sikkerhet og komfort for Sandefjord - Strømstad ruta

Er det noko nytt å melde her?
 

Erik

Member
Tror ikke det kommer noe ferge med det første... No skal de først fornye Kr.sand-Hirtshals ;)
 

Refvik

Administrator
Staff member
Ny ferje kan bli forsinket

Fjord Line skulle ha to ferjer og fire daglige avganger på plass fra 1. januar 2020. Nå tyder mye på at selskapet ikke klarer, eller ikke vil, innfri dette.

Etter lange stridigheter mellom de to rederiene Color Line og Fjord Line, og Sandefjord kommune, fikk Fjord Line fire daglige avganger mellom Sandefjord og Strømstad fra 1. januar 2020. Color Line søkte også om flere avganger, men fikk bare to.

Dermed vil Fjord Line ha to ferjer på strekningen, og Color Line ei ferje.

Samtidig forpliktet begge rederiene seg til å sette inn moderne ferjer med gode miljøløsninger. Avtaleforpliktelsene overfor kommunen, som ble etablert ved tildeling av seilingstider i 2016, gir kommunen en bankgaranti på ni millioner kroner dersom Fjord Line ikke klarer å oppfylle betingelsene. Beløpet ble beregnet ut fra kommunens havneinntekter på avgang klokka 07.00.

I avtalen med Color Line ble garantibeløpet satt til 18 millioner, basert på avgang klokka 10.00. Beløpene viser ikke bare hva de ulike tidspunktene betyr for kommunens inntekter, men også forskjellen i lønnsomhet for rederiene.

«Det foreligger mislighold fra FLs side, dersom det i perioden før oppstart (2017–2020) blir overveiende sannsynlig at avtalen kommer til å bli brutt ved at FL ikke makter eller ikke har til hensikt å oppfylle avtalen», heter det i avtalen.

Og videre:

«Det foreligger mislighold fra FLs side dersom FL ikke starter opp 1. januar i henhold til de tildelte seilingstidene med et skip med de egenskaper som er beskrevet i søknaden».

Nå tyder mye på at Fjord Line (FL) ikke klarer, eller ikke vil, innfri avtaleforpliktelsene som rederiet har påtatt seg gjennom et rettsforlik i 2015 og gjennom kommunens tildelingsprosess i 2016.

Rederiene møter politikere

I et brev til Fjord Line datert 23. februar i år fra konstituert rådmann Stein Rismyhr og kommuneadvokat Miriam Schei heter det: «Gjennom dialogen har Fjord Line gjort kommunen oppmerksom på at rederiet ikke vil kunne gjøre bruk av de seilingstidene det har i kraft av tildelingsprosessen og/eller i kraft av rettsforliket. Kommunen oppfatter at dette gjelder for perioden 2020 og deler av 2021».

Mens Color Line starter byggingen av sin nye hybridferje i Gdansk i Polen 16. april, er det altså nå uvisst hva som skjer med Fjord Line.

KOMMUNEADVOKAT: – Vi har innkalt begge rederiene til formannskapet 4. april for å informere om sine planer, sier Miriam Schei til Sandefjords Blad.

KOMMUNEADVOKAT: – Vi har innkalt begge rederiene til formannskapet 4. april for å informere om sine planer, sier Miriam Schei til Sandefjords Blad. Foto: Paal Even Nygaard

– Vi har invitert begge rederiene til formannskapet 4. april for å informere om sine planer, sier Miriam Schei til Sandefjords Blad.

– Dersom Fjord Line ikke klarer å innfri seilingstidene før et stykke ut i 2021, er det et brudd på avtalen. Hvordan forholder kommunen seg til dette?

– Vi må først få avklart hvilke framdriftsplaner rederiet har på møtet over påske. Kommunen har nå behov for en orientering om status på framdrift som kan gi kommunen trygghet for at kapasiteten i havna blir utnyttet i tråd med det som allerede er avtalt, sier Schei.

Skip avhenger av avtale

I september 2016 sa konsernsjef Rickard Ternblom at Fjord Line ikke skulle bygge nytt skip, men bygge om og modernisere et eksisterende skip. Skipet skulle ha samme miljøvennlige hybridteknologi som det nye skipet til Color Line, med samme passasjerkapasitet – 2.000 passasjerer og 400 biler.

Da avisa snakket med Ternblom tidlig i februar i år, sa han at de ville ta en beslutning om skip i løpet av første kvartal. Fredag ville ikke Ternblom kommentere om de kan innfri de tildelte seilingstidene fra 2020, eller ikke.

Les meir på sidene til Sandefjords Blad (Krever innlogging)
 

Refvik

Administrator
Staff member
Color Line vil sette inn ferge nr. to i 2020 om ikkje Fjord Line setter inn ekstra ferge, mens Fjord Line har visstnok sagt dei har klar ei ferge til i tide...
 

Refvik

Administrator
Staff member
I posten Fjord Line ønsker å bygge Norges mest moderne og miljøvennlige fergehavn i Sandefjord, kan man lese følgende "... og fra 1. januar 2020 går vi fra å operere ett til to skip mellom Sandefjord og Strømstad" med tilhørende illustrasjon.

Er dette ferge nr. 2 som skal inn på dette sambandet?

For meg så ser dette ut som ei ombygd ferge, og da gjerne av gresk opprinnelse?

Noken som klarer å sjå hvilke ex. ferge dette er, om det er ei ombygd ferga da?


Illustrasjon: Fjord Line
 

Refvik

Administrator
Staff member
Kva med "Star" fra Tallink som skip nr. to for Fjord Line på Strømstad-ruta - eller blir den for stor med sine 186 meter og 35,249 Gt?

For om Tallink bygger et søsterskip til "Megastar", blir vel kanskje "Star" lagt ut for salg?

"Star"

Foto: Kalle Id
 
Sandefjord Kommune har visst i møte denne uken fratatt Fjord Line de 2 ekstra avgangene de opprinnelig fikk tildelt og gitt disse tilbake
til Color Line etter stridigheter rundt betingelsene. Dette ligger dessverre bak en betalingsmur på Sandefjord Blad. Så da blir det Color Hybrid og Color Viking som skal gå sammen med Oslofjord fra 1.1.20.
 
Top