Spesielt på det siste prosjektet har det vært en grov undervurdering, sier Straumsheim. – Hva innebar dette siste prosjektet?
– Jeg vil ikke gå i detaljer, men det gjelder elektrifisering av en ferge, sier han.
Vessel BAROY is a Ro-Ro/Passenger Ship, Registered in Norway. Discover the vessel's particulars, including capacity, machinery, photos and ownership. Get the details of the current Voyage of BAROY including Position, Port Calls, Destination, ETA and Distance travelled - IMO 9607394, MMSI...
Pressemelding: Fosen Yard signerte denne uke kontrakt med Torghatten-Nord på elektrifisering av MF Barøy. Fosen Yard fokuserer på en bærekraftig fremtid i den maritime industrien, og vi søker nye prosjekter som er med på omstillingen til et null-utslipp-samfunn, konstaterer Anders Straumsheim...
Eg har vanskar med å verte klok på kvifor det enda med konkurs etter presseoppslaga som er sitert i innlegga over. Det var underskot på 43 og 40 millionar i 2021 og 2022. Kontrakta for ombygging av "Barøy" var inngått i desember 2002. Korleis kan det då vere kontrakta på "Barøy" som velta lasset? Nokon som kan forklare kvifor Fosen Yards gjekk overende????.
En økonom kan nok forklare dette bedre, men det er min oppfatning at konkurs gjerne skyldes et akutt likviditetsproblem. Et selskap kan drive lenge med underskudd så lenge det er tilgang på egenkapital, konsernbidrag eller lån. Det kan også være avtalt delbetalinger i løpende prosjekter. Men det er da gjerne knyttet til oppnådde delmål.