Hurtigbåt på Mjøsa?

Arbeidepartiets fylkespolitikere Thomas Breen og Mona Cicilie Stormoen og ordførerkandidat i Hamar Erling Behrens foreslår to hurtiggående el-katamaraner mellom Hamar og Gjøvik. De ser for seg to båter med kapasitet på 50 passasjerer og mulighet for å ta med sykkel, overfartstid 25 minutter, avganger hvert tredje kvarter. De mener det krever investeringer på ca. 220 millioner kroner (det håper de å få via Nasjonal Transportplan og EU), og driftskostnader på 13 millioner i året "inkludert elektrisitet, mannskaper, organisasjon, opplag, service, vedlikehold og andre løpende kostnader"; driften planlegger de skal skje gjennom Innlandstrafikk, fylkeskommunens kollektivtransportforvalter, og at man skal bruke samme billettsystem som annen kollektivtransport i Innlandet. Driftskostnadene mener de er lave nok til at det ikke vil gå ut over kostnader for busstrafikken i Innlandet.

Investeringsbeløpet fordeler de slik:
Code:
2 fartøy                         136.800.000 kroner
Kaier på Hamar og Gjøvik          22.000.000 kroner
Ladeløsning på Hamar og Gjøvik    32.000.000 kroner
Ladeinfrastruktur Gjøvik           3.800.000 kroner
Ladeinfrastruktur Hamar            7.500.000 kroner
Sum                              202.100.000 kroner
Påslag anslag                             10 prosent
Totalsum                         222.310.000 kroner
 
Back
Top