Min Postkort samling

Min postkort-samling er etterhvert blitt ganske stor, kanskje kan eg få lov å dela litt med forumet her. Vet ikke om det finnes andre steder dette sorterer under, gi da gjerne beskjed... Eg har også kjøpt et par orginale papirbilder, som også er i samlingen. De skip som eg selv har fotografert, legger eg ved et følge-bilde... :cool:

Begynner med ett av mine "favoritt-skip", KRONPRINS HARALD fra 1976 - som jo seinere blei til Hamburg og Admiral of Scandinavia, mer om de i annen post :)

Her er Kronprinsen i Kiel









 
Last edited:
Ny "Harald" kom til Kiel-linja i 1987, samtidig overtok DFDS den utgående "Harald" - og den ble først døpt Hamburg, og skulle seile mellom Hamburg og Harwich.

Hva er mer naturlig å starte med et par postkort av "Hamburg" i Hamburg... :)









 
Last edited:
I 1997 ble den omdøpt til Admiral of Scandinavia, og skulle seile mellom Hamburg og Newcastle, samt Ijmuiden og Newcastle. Her seilte den til 2002, hvor den ble solgt og fikk navnet Caribbean Express. I 2010 ble den igjen solgt, denne gang til en lang reise til India, og stranden... :-(





 
Buenavista var ett av de fleksible skipene Fred.Olsen hadde, som seilte med frakt på bildekk om vinteren - og utenriks-ferge om sommeren. Den seilte mellom Kr.sand og Hirtshals fra 1971 til 1984, og er et skip eg reiste med selv flere ganger som barn/ungdom :cool:

 
En velkjent dame på Vestlandet var Jupiter, x. Wellamo fra 1975 - et av 3 søsterskip. Har 4 postkort av Jupiter, det bringer frem mange gode minner fra turer med den både som Color Viking og Jupiter. Det ene postkortet er faktisk også med hvit skorstein... Den perioden var vel så kort at en ikke sko tro at man fikk laga postkort...










Her er et av min egne bilder av Jupiter:
 
Last edited:
Wellamo ble bygget som et av 3 søsterskip i Frankrike, for rederiene i Silja-poolen. Her er et flott postkort jeg har fra den gang den var ny, og seilte på Helsingfors-Stockholm.



I 1981 ble den solgt til DFDS og fikk navnet Dana Gloria. Her seilte den mellom Esbjerg-Newcastle og Gøteborg-Newcastle, men ble også satt inn på København-Oslo.



I 1984 kom den tilbake til Østersjøen på en avtalt charter, hvor den seilte Åbo-Mariehamn-Stockholm som Svea Corona.



Etter å ha seilte som Dana Gloria igjen, på København-Oslo i 4 år, ble den i 1989 forlenget med 22m - og fikk da navnet King of Scandinavia.

 
Silvia Regina er kanskje det skip av alt eg har reist med, inklusive cruiseskip, som har imponert meg mest. I min jobb som langtransportsjåfør hadde eg kjørt en del turer på Finland, men eg sto nesten bare å måpte då eg kjørte ombord i en omtrent helt ny Silvia Regina (og hennes søster...) i 1981. Det var aller første gang eg hadde sett en ferge med doble porter akter, og det var første gang eg opplevde at vi sjåfører hadde egen kantine- og oppholdsrom. Og for første gang så eg et "supermarked" ombord i et skip, og ikke bare en "kiosk". Og underholdning og showlounge var av en størrelse eg knapt hadde opplevd på land :)







Her et "Helsinki-postkort", men med Silvia Regina som hovedattraksjon... :)
 
Etter 10 år på Østersjøen var det tid for enda mer imponerende tonnasje for SIlja, og Regina ble solgt til Stena. Her fikk den navnet Stena Britannica, og skulle seile Hoek van Holland - Harwich. I 1994 ble den sendt til Frederikshavn for ombygging, og seilte ut fra verftet som nye Stena Saga, et skip som jo ikke trenger nærmere presentasjon, og den kommer eg tilbake til i annen post :)





 
Svea Jarl har seilt på Østersjøen for både "de hvite", og "de røde"... Den seilte fo Silja fra 1962 til 1976, hvor den ble solgt til et av "Viking-rederiene", fikk rødt skrog og navnet Apollo III. Dessverre har eg intet postkort av Apollo III, men har heldigvis 2 som Svea Jarl :)



 
Eckerö seiler mellom Sverige og Åland, den het tidligere Jens Kofoed og seilte mellom København og Bornholm.





Her er den som Jens Kofoed...



 
Jens Kofoed har et søsterskip som heter Povl Anker, som fremdeles seiler på Bornholm, dog er avgangssted flyttet fra Københanv til Køge. Den har vært gjennom mange fargeskjema ettersom stadig nye tilbydere har seilt på Bornholm. Nå senest Mols Linien, men har dessverre ikke postkort av de siste fargeskjemaene... Men her er "orginalen":




Og her er den i nye farger, for Bornholmstrafikken.
 
Last edited:
Med det samme vi er inne på Bornholm, kan vi jo ta med et par andre ferger...
Østersøen seilte mellom Bornholm og Sverige, men hadde også mange charteroppdrag, bl.a. et for Sten A. Olson sitt Skagen Linjen, mellom Skagen og Gøteborg. Bygget i 1954.



Kongedybet seilte mellom København og Bornholm i hele 27 år...! Bygget i 1952.



Bornholm er bygget i 1961, og seilte på linjen helt til 1978. Den hadde også flere charter som cruiseskip. Den ble også påbygget en del, noe som dessverre ødela mye av utseendet... Her er den før ombygging...


Og her er den etter ombygging



Bornholmerpilen ble bygget i 1963, og seilte til 1971 - hvoretter den ble solgt til det som i vår tid hette Jugoslavia...



Hammerhus ble levert i 1965, og utenom den ordinære seilingen mellom København og Bornholm, gjorde den også en del seilinger mellom Bornholm og Travemunde på 70-tallet. Dette i samarbeid med TT Line
 
Den siste "Bornholms-fergen" postkort eg har, er Peder Olsen. Den kom til Bornholm-linjen i 1991.



Opprinnelig het den Kalle III og seilte mellom Juelsminde - Kalundborg. Bygget i Vest Tyskland i 1974. Den har jeg imidlertid ikke postkort av.
Men i 1983 ble den chartret til Rederi AB Sally (et av Viking Line rederiene) og satt inn for Sally Line mellom England og Frankrike, da under navnet The Viking.




I 1989 var charteren med Sally over, og gikk inn i charter for Oy Vasabåtarna, da under navnet Wasa Prince. Her var den i 2 år før den havnet på Bornholm-seilingene...
 
Deutschland ble bygget i 1972 for å seile mellom Puttgarden - Rødby. Og det var da en kjempeferge for den kortestrekningen. Med sine 144m lengde, kapasitet på 358 biler og 1200 pax, var den større enn flere av skipene som seilte mellom Norge og Danmark på den tiden :)


Her er et bilde fra en av mine turer med den, dessverre store avstander på kaiene, så dårlig fotomulighet. Den gang visste eg ikke at man hadde god foto-mulighet fra sentrum av Rødby.
 
I 1997 kom det en ny Deutschland på Puttgarden - Rødby, knapt noen skjønnhet - men sikker veldig effektive. Store også disse, må kanskje være noen av de aller største "pendel-ferger" med sine 142m og 365 biler...



Her et eget bilde fra en av mine mange ganger eg har reist på linjen.
 
Også Danmark har hatt sine Kiel-ferger, fra flere steder. Ett av dem er fra Bagenkop på Langeland... Sjølsagt er det ikke noen særlig lang tur, sånn ca 70 km mot Oslo - Kiel som vel er sånn ca 10 ganger så langt :cool:
Fergen er heller ikke særlig lang, med sin 92m så er den jo på størrelse med en mellomstor norsk innenriksferge. Men den er bygget helt innelukket og ser kanonstor ut uten andre referanser på postkortene... :)
Her er Langeland III


 
Min bunke med Hurtigruta-postkort er ganske stor, eg vil begynna med noe som kommer fra hjembyen min, Stavanger. Litt utenkelig i dag, og tenke på at Stavanger en gang var snuhavn, og Det Stavangerske Dampskibsselskap var et av rederiene i Hurtigruta... Men, det var i alle fall så - så får eg heller nyte historen gjennom mine postkort... :)

Kong Olav var et svært vakkert skip, og de 3 røde ringene i skorsteinen og i baugen var et stolt syn for oss Rogalendinger... :cool: Kong Olav fikk seile på cruise også, til både Svalbard og Aberdeen...







DSD hadde en periode hvor økonomien ikke var noe å være stolt over, og man besluttet å selge skipet i 1978 til VDS. Man mente også at siden Stavanger ikke lengre hadde anløp av Hurtigruta, forsvant litt av behovet... VDS behold navnet, men byttet sjølsagt skorsteinslogoen...



I 1988 ble det igjen nye farger i skorsteinen etter at VDS og ODS fant kjærligheten og giftet seg... Heldigvis beholdt også OVDS navnet, og Kong Olav seilte i Hurtigrute-fart hele 33 år.



 
Når vi først er i gang med Hurtigruta, kan vi forsette til Harald Jarl, levert i 1960. Den tilhører også disse skipene jeg synes er så vakre, de som ble bygget på 60-tallet. Harald Jarl seilte i Hurtigruta fra 1960 til 2001, og hadde et gripende "farvel-cruise" langs hele Norskekysten, helt til Oslo - hvor NRK laga et TV-program.







Harald Jarl var også på Svalbard. Her et helt fantastisk postkort som er "genuint", dvs at det har vært sendt en eller gang. Denne gang fra 1983, og med poststempel fra Ålesund. Ekstra kjekt å få tak i slike postkort, de har jo en historie å fortelle :)




Her et bilde jeg selv har fotografert av "Harald Jarl" i Stavanger, bare det nå er et luxuriøst cruiseskip med navnet Serenissima.
 
Når vi først er inne på "Harald-skip", så kan vi jo godt fortsette til sjølveste Kongen, han Kong Harald av 1993, levert som det først av de nye skipene som kom etter "mellom-generasjonen".









Her igjen et "genuint" postkort, faktisk sendt til meg selv fra gode venner på vei til Rørvik, som julekort :) Og sjølsagt er også Kong Harald på frimerket :)




Her ser vi Kong Harald med Hurtigruten-logo og skipsnavnet malt i hvitt, det var opprinnelig malt i gull/brunt.



Her er 2 bilder eg sjøl har fotografert av Kongen, det første med TFDS-skorstein, i Geirangerfjorden, og ett med Hurtigruten i skorsteinen som anløper Molde


 
Top