Norled, Bygg nr. 314 & 315 ved Brødrene Aa, Passasjerkatamaraner "Fjordstrøm" og "Fjordtind"

"Fjordtind" ble levert nå på torsdag, og er i skrivende stund på tur nordover til Bodø. Påpasselig fotografert da hun passerte Årvik i Sande tidligere i dag
DSCN0756.JPG
DSCN0775.JPG
 
Med fire elektromotorer og to dieselaggeregater burde disse båtene ha bra redundans. Men som på mange av båtene levert de siste årene, er dieselaggeregatene underdimensjonerte. Noe som gjør at de ikke kan holde full rutefart uten å lade ut batteriene. Og ett aggeregat er trolig ikke nok til å holde båtene i drift, selv om det går om natten, slik at de starter dagen med fulle batterier.

 
Last edited:
Hurtigbåten Fjordstrøm fikk problemer på vei til Bodø og måtte slepes inn til kai.
 
Jøss, innser dei selv nå at anbudskrava dei stiller ikkje er mulig å oppnå med dagens teknologi?

"– Vi vet framover at utfordringene står i kø for overgangen til et lav- eller nullutslippsfartøy. Selv om vi fortsatt ønsker å bidra med å få ned utslippene, ser vi at dette for Nordland sin del blir vanskelig i praksis"
 
Jøss, innser dei selv nå at anbudskrava dei stiller ikkje er mulig å oppnå med dagens teknologi?
Hovedproblemet her er vel at kunden (og anbudsinnbyder?) har underdimensjonert dieselmotorene, og ikke tatt høyde for manglende lade-infrastruktur. At det gir for lav rutefart er jo lett å forstå. Men at Aa skylder på at motorene havarerer fordi de er kjørt for hardt er en litt tynn unnskyldning. Moderne dieselaggeregater skal jo fint tåle det antallet driftstimer. Og det skal være systemer som hindrer at de blir overbelastet.
Motorene er egentlig generatorer som ikke er ment for å være hovedmotor. Hvis verftet hadde visst at de skulle brukes som hovedmotor, hadde de utformet båtene på en annen måte, ifølge Aa.
 
Last edited:
"Fjordstrøm" var i går ferdig hos Brødrene Aa i Eikefjord og startet turen nordover til Bodø. Er straks i Brønnøysund
 
Vet noen hva er gjort med "Fjordstrøm"? Jeg ser den holdt ca. 18 knop på sørgående, og nå holder ca. 20 knop på nordgående transit. Da er gjerne det "dieselfarten"?

Kanskje de kan få byttet den inn med "Tyra" ? 30 knop holder vel for ruten til "Fjordstrøm"?
 
Verftet har nok tatt på seg arbeid de ikke har behersket. Skulle nok lest kontraktene bedre.

"Tyra" vil vel kanskje holde fartskravet men neppe noe mer, den er vel basert på bytting av batterier og ikke lading under land.

Hva slags last kan Tyra ta? Hvilken lasteroms-/ krankapasitet har den?
 
Noe ombygging må nok evt. til ja. Men det er jo et greit utgangspunkt å velge et design som kan holde rutefart på diesel. Det har fungert for hybridfergene.
 
"Tyra" er 11 meter lengre enn "Ofoten", har ikke vært på noen av anløpsstedene verken ute i Væran eller Gildeskål, men vi tro at det også er noen begrensninger på størrelsen på hurtigbåten som trafikkerer der. Eller er jeg på helt ute på viddene?
 
Mulig. Det var nå uansett bare et litt humoristisk ment forslag. Men Tyra er vel bare vel 5m lengre enn Fjordstrøm.
 
Joda, men humoristisk ment kan noen ganger også bli en realitet :)
Ja, vet "Tyra" er bare 5 meter lengre, tenkte bare i mitt stille sinn at "Fjordstrøm" og søstra var maks lengde ute i øyene
 
Back
Top