Norled, Bygg nr. 37 & 38 ved Westcon, LMG 80 DE og LMG 80 DEH2 "Nesvik" & "Hydra"

Skal de virkelig gå videre med dette LH2 prosjektet? Nå har jo Torghatten valgt trykksatt hydrogen for Vestfjorden, og noen andre norske fergesambandsamband er det vel ikke som er aktuelle for flytende hydrogen. Et av problemene med flytende hydrogen i bølger er skvulping. Dette skal de teste ut på Hydra, men det er muligens ikke helt samme bølgeforhold i Jøsenfjorden som i Vestfjorden. Kanskje dette har hatt betydning for Torghattens valg? Men siste ord er nå trolig ikke sagt i noen av disse prosjektene.

https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/hydra-1/ ...Flytende hydrogen er også en svært volatil væske som skvulper ved den minste bevegelse og i mangel av pumpeløsninger kunne en lett se for seg at «sloshing» ville bli en betydelig utfordring for stabil drift i dårlig vær. Dette ble man oppmerksom på tidlig i prosjektet og har derfor designet en løsning som skal sikre stabil levering av hydrogen til brenselcellene. Løsninger på dette er en forutsetning for hydrogendrift på det åpne hav...

...For «Hydra»- prosjektet var skalerbarhet viktig for sluttkunden, Statens Vegvesen, da planlagte fremtidige anvendelser av hydrogen på mer utfordrende ferjesamband (eksempelvis Vestfjorden) krever langt høyere rekkevidde, større installert effekt og større bunkringskapasitet. Anbudets tildelingskriterier fokuserte derfor på disse egenskaper. Det ble stilt krav om å skissere inn løsningen for definerte mer utfordrende anvendelser, og valgt løsning på MF «Hydra» er et direkte resultat av dette...
 
Skal de virkelig gå videre med dette LH2 prosjektet? Nå har jo Torghatten valgt trykksatt hydrogen for Vestfjorden, og noen andre norske fergesambandsamband er det vel ikke som er aktuelle for flytende hydrogen. Et av problemene med flytende hydrogen i bølger er skvulping. Dette skal de teste ut på Hydra, men det er muligens ikke helt samme bølgeforhold i Jøsenfjorden som i Vestfjorden. Kanskje dette har hatt betydning for Torghattens valg? Men siste ord er nå trolig ikke sagt i noen av disse prosjektene.
Det var vel et ganske klart krav i anbudet at dette skulle være et test-samband for LH2.

Norled har også vurdert å bygge om "Nesvik", "Hidle" og "Ombo" til hydrogen-drift, samt etablere et bunkringsanlegg for disse 4 ferjene, men det er foreløbig utsatt på ubestemt tid...
 
LH2 var ikke et spesifisert krav i anbudet på RV13. Men bunkringshastighet og kompakt lagringssystem (både volum og vekt) ble vektlagt, noe som gav bedre konkurransekraft for LH2 enn CH2. I konkurransegrunnlaget for Vestfjorden var det ingen slike tildelingskriterier.
 
Det var vel et ganske klart krav i anbudet at dette skulle være et test-samband for LH2.
En omgjøring må eventuelt komme fra Statens Vegvesen, ja. Dette var noe tidligere vegdirektør Moe Gustavsen satte i gang i 2017. Men nå er han dessverre gått bort, og det ser ikke ut til at noen tør å rokke ved det som så ut som en god idé i 2017. Så Norled er litt låst, men deres nye CEO Heidi Volden, antagelig med de nye eierene i ryggen, ser ut til å være mer opptatt av batteribytteløsninger for å øke rekkevidden. https://www.norled.no/nyheter/batteribytte/ . Hun virket litt beklemt over å få "Ship of the year" prisen for Hydra, før de i det hele tatt har hatt hydrogen ombord. https://www.norled.no/nyheter/ship-of-the-year/
 
LH2 var ikke et spesifisert krav i anbudet på RV13. Men bunkringshastighet og kompakt lagringssystem (både volum og vekt) ble vektlagt, noe som gav bedre konkurransekraft for LH2 enn CH2. I konkurransegrunnlaget for Vestfjorden var det ingen slike tildelingskriterier.
OK, jeg finner ikke den opprinnelige utlysningen, men det har flere ganger vært antydet at RV13 prosjektet var tenkt som en pilot for Vestfjordsambandet, både når det gjelder teknologi og regelverk.

https://doffin.no/Notice/Details/2019-31239 .... Statens vegvesen har signert en utviklingskontrakt for hydrogen-elektrisk ferje på rv. 13 Hjelmeland – Nesvik og vurderer nå sterkt å følge opp med krav til hydrogen-elektriske ferjer på Vestfjordsambandet (Rv. 80 Bodø – Værøy – Røst – Moskenes).
 
Er det noen som vet hvordan det går med dette prosjektet? HF Hydra har vært ute av drift i 6 mnd. nå. Det er ganske lenge, den var jo allerede forberedt for montering av denne hydrogenmodulen.
 
Er det noen som vet hvordan det går med dette prosjektet? HF Hydra har vært ute av drift i 6 mnd. nå. Det er ganske lenge, den var jo allerede forberedt for montering av denne hydrogenmodulen.
Gikk fra Ølen til Viganeset i dag.
 
– M/F Hydra er nå ankommet Viganeset sammen med bunkringstårnet. Norled er ferdig med de fleste tester og holder i disse dager på med å fylle nitrogen på systemet for å få ut luft. Planen er å begynne med lavtrykks- og varm hydrogengass i neste uke.

 
Er det noen som har noe nytt om MF Hydra? Den har rapportert ETA Hjelmeland 21. mars, men er ikke lenger å se på Marinetraffic.
 
Hydra er i gang med seatrails.
Det ser mer ut som noe PR greier, går i ring rett øst for Stavanger. Fremdriftsanlegget er vel det samme som før, så det er vel ikke så mye å gjøre seatrials på i en stille fjord. Problemet med dette systemet er vel at det i utgangspunktet ikke tåler sjøgang.
 
Last edited:
Det ser mer ut som noe PR greier, går i ring rett øst for Stavanger. Fremdriftsanlegget er vel det samme som før, så det er vel ikke så mye å gjøre seatrials på i en stille fjord. Problemet med dette systemet er vel at det i utgangspunktet ikke tåler sjøgang.
Står litt om prosessen her
 
Back
Top