Brenselcellene til hydrogenfergen MF Hydra er levert
Ballard har levert to nyutviklete brenselceller på til sammen 400 kW til Norleds hydrogenferge Hydra.
www.tu.no
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
https://www.skipsrevyen.no/batomtaler/hydra-1/ ...Flytende hydrogen er også en svært volatil væske som skvulper ved den minste bevegelse og i mangel av pumpeløsninger kunne en lett se for seg at «sloshing» ville bli en betydelig utfordring for stabil drift i dårlig vær. Dette ble man oppmerksom på tidlig i prosjektet og har derfor designet en løsning som skal sikre stabil levering av hydrogen til brenselcellene. Løsninger på dette er en forutsetning for hydrogendrift på det åpne hav...
...For «Hydra»- prosjektet var skalerbarhet viktig for sluttkunden, Statens Vegvesen, da planlagte fremtidige anvendelser av hydrogen på mer utfordrende ferjesamband (eksempelvis Vestfjorden) krever langt høyere rekkevidde, større installert effekt og større bunkringskapasitet. Anbudets tildelingskriterier fokuserte derfor på disse egenskaper. Det ble stilt krav om å skissere inn løsningen for definerte mer utfordrende anvendelser, og valgt løsning på MF «Hydra» er et direkte resultat av dette...
Det var vel et ganske klart krav i anbudet at dette skulle være et test-samband for LH2.Skal de virkelig gå videre med dette LH2 prosjektet? Nå har jo Torghatten valgt trykksatt hydrogen for Vestfjorden, og noen andre norske fergesambandsamband er det vel ikke som er aktuelle for flytende hydrogen. Et av problemene med flytende hydrogen i bølger er skvulping. Dette skal de teste ut på Hydra, men det er muligens ikke helt samme bølgeforhold i Jøsenfjorden som i Vestfjorden. Kanskje dette har hatt betydning for Torghattens valg? Men siste ord er nå trolig ikke sagt i noen av disse prosjektene.
En omgjøring må eventuelt komme fra Statens Vegvesen, ja. Dette var noe tidligere vegdirektør Moe Gustavsen satte i gang i 2017. Men nå er han dessverre gått bort, og det ser ikke ut til at noen tør å rokke ved det som så ut som en god idé i 2017. Så Norled er litt låst, men deres nye CEO Heidi Volden, antagelig med de nye eierene i ryggen, ser ut til å være mer opptatt av batteribytteløsninger for å øke rekkevidden. https://www.norled.no/nyheter/batteribytte/ . Hun virket litt beklemt over å få "Ship of the year" prisen for Hydra, før de i det hele tatt har hatt hydrogen ombord. https://www.norled.no/nyheter/ship-of-the-year/Det var vel et ganske klart krav i anbudet at dette skulle være et test-samband for LH2.
OK, jeg finner ikke den opprinnelige utlysningen, men det har flere ganger vært antydet at RV13 prosjektet var tenkt som en pilot for Vestfjordsambandet, både når det gjelder teknologi og regelverk.LH2 var ikke et spesifisert krav i anbudet på RV13. Men bunkringshastighet og kompakt lagringssystem (både volum og vekt) ble vektlagt, noe som gav bedre konkurransekraft for LH2 enn CH2. I konkurransegrunnlaget for Vestfjorden var det ingen slike tildelingskriterier.
https://doffin.no/Notice/Details/2019-31239 .... Statens vegvesen har signert en utviklingskontrakt for hydrogen-elektrisk ferje på rv. 13 Hjelmeland – Nesvik og vurderer nå sterkt å følge opp med krav til hydrogen-elektriske ferjer på Vestfjordsambandet (Rv. 80 Bodø – Værøy – Røst – Moskenes).
Gikk fra Ølen til Viganeset i dag.Er det noen som vet hvordan det går med dette prosjektet? HF Hydra har vært ute av drift i 6 mnd. nå. Det er ganske lenge, den var jo allerede forberedt for montering av denne hydrogenmodulen.
Det er nok der hydrogenfyllingen er planlagt. Ganske smale veier ut dit for en hydrogentankbil. Kanskje de må hente den selv i Stavanger?Gikk fra Ølen til Viganeset i dag.
Smale veier ja, men Mowi og Vartdal Plast har utsendeler med trailere på de samme veiene så det går nok bra med dyktige sjåfører.Det er nok der hydrogenfyllingen er planlagt. Ganske smale veier ut dit for en hydrogentankbil. Kanskje de må hente den selv i Stavanger?
Det ser mer ut som noe PR greier, går i ring rett øst for Stavanger. Fremdriftsanlegget er vel det samme som før, så det er vel ikke så mye å gjøre seatrials på i en stille fjord. Problemet med dette systemet er vel at det i utgangspunktet ikke tåler sjøgang.Hydra er i gang med seatrails.
Står litt om prosessen herDet ser mer ut som noe PR greier, går i ring rett øst for Stavanger. Fremdriftsanlegget er vel det samme som før, så det er vel ikke så mye å gjøre seatrials på i en stille fjord. Problemet med dette systemet er vel at det i utgangspunktet ikke tåler sjøgang.