Ny helårlig ruteplan mellom Bergen og Kirkenes

Har reist mine turer med både Hurtigruten Norge og Havila Kystruten i det siste, både nord- og sørover. Legger merke til med de nye rutetidene at skipene ofte er forsinket til kai og man rekker sjeldent å gå i land.

Sørover er det Hammerfest, Tromsø (midnatt) Svolvær, Brønnøysund og Trondheim som har mer enn en time, nordover er det Ålesund (vinter), Trondheim, Bodø, Tromsø og Honningsvåg.

Snakket med ei som var på rundreise nå sist jeg reiste, ho synes det var synd det ble lite tid til å oppleve anløpsstedene, og nesten litt for mye tid ombord.
 
Har reist mine turer med både Hurtigruten Norge og Havila Kystruten i det siste, både nord- og sørover. Legger merke til med de nye rutetidene at skipene ofte er forsinket til kai og man rekker sjeldent å gå i land.

Sørover er det Hammerfest, Tromsø (midnatt) Svolvær, Brønnøysund og Trondheim som har mer enn en time, nordover er det Ålesund (vinter), Trondheim, Bodø, Tromsø og Honningsvåg.

Snakket med ei som var på rundreise nå sist jeg reiste, ho synes det var synd det ble lite tid til å oppleve anløpsstedene, og nesten litt for mye tid ombord.
gjelder dine observasjoner begge selskap i samme grad? Kven er det som har bestemmt ruteendringen og har ikkje rederiene og dei lokale ansvarlege vore involvert i evalueringen om det driftsmessig er mulig å kjøre den nye ruteplanen?
 
Det var Hurtigruten Norge som endret rutetidene i 2020. Dette ble godkjent av Samferdselsdepartementet. En av de største endringene var at skipene ikke skulle ligge til kai samtidig. Noe som gjorde at liggetiden på de plassene ble redusert. I andre havner med kort liggetid ble tiden enda kortere, 28 av anløpstidene er det 15 minutter eller kortere.

Dette gjelder i god grunn begge, og siden alle skip er godsførende blir 10 og 15 minutter liggetid lite selv når de er i rute.

På den opprinnelige høringa var kuttene ytterligere, så det ble en mellomting. Deriblant ti og en halv time liggetid i Ålesund utenom Gerianger og Hjørundfjordsesongen. Noen av disse timene kunne vært fordelt på de havnene hvor gods sendes i vintersesongen, feks på Øst Finnmark og på Helgeland.
 
Last edited:
Jeg hører kritikk fra de lokale ekspeditørene at Kystrutens liggetid i mange av havnene er for kort til at de kan ta med utgående lastepartier (termolast).
Slik sett burde Samferdselsdepartementet undersøkt hva de reelt får igjen for transportkjøp i havnene nord/øst for Tromsø.
 
Back
Top