#473 – ”POLARBRIS”
31 August 2021 blev der indgået kontrakt mellem Polarbris AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af et nyt 43,50 m Snurrevodsfartøj.
Det færdige skib blev overtaget af Rederiet 21 Marts 2024 efter en del forsinkelse, som følge af Ukraine-krigen og ikke mindst forsinkelser fra leverandører.
Rederiet Polarbris AS ejes og drives Reder Kjell-Gunnar Hoddevik og partnere Johnny Årvik og Jan-Ove Langeland.
Polarbris AS hører under Atlantic Seafish AS, som er vel-etableret i den norske fiskerinæring, og driver for nuværende den ganske nye ”Atlantic”, Norges første kombinerede linebåd og snurrevodsfartøj. Rederiet har dobbelt kvotesæt, og det er derfor nødvendigt med yderligere et fartøj.
Rederiet Atlantic blev stiftet i 1997 af Kjell-Gunnar Hoddevik og Johnny Årvik, og har base i Ålesund. Rederiet startede med at drifte en ældre linebåd, ”Fernando”. Første ”Polarbris” blev købt i 2000. Efterfølgende har rederiet haft 6 forskellige fartøjer, og tog seneste levering af første nybygning i 2020, nemlig ”Atlantic” leveret fra Tyrkiet.
Det nye fartøjet er et topmoderne kombifartøj, indrettet for fiskeri efter såvel konsumfisk som rejer og snekrabber, med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen. Projektet i sin helhed er blevet til i et meget nært og intenst samarbejde mellem Rederi og Værft.
Skroget er bygget med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk. Skrog med bak- og bådedæk, skanseklædning og galger er bygget i stål. Styrehus og signalmast udført i aluminium. Skroget er på rundspant med spejl agter, moderat udfaldende bov og bulb. Agterskibet udføres med knæklinie/bulbstævn og tværhæk.
Under hoveddækket er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, rum for nedsænkbar thruster/azimuth, brændolie højtanke, lastsektion (fryselast) med dobbeltbundstanke under, tanksektion med tanke for levende fisk, maskinrum med vingetanke og hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse, samt agterpeak med brændolie-, smøreolie- og hydraulikolietanke.
På hoveddæk er fartøjet delt i følgende vandtætte rum: Forepeak/storesrum, emballagerum, frysemaskinrum BB, og stort fabriksdæk. Mod agter/BB er der indretningssektion og helt agter modtagerbinge, med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang til maskinrum BB. Helt agter værksted SB og batterirum BB.
Indretning på hoveddæk er indrettet med 5 2-mands lukafer, toilet/bad, omklædningsrum med vaskeri samt gang og trappe.
På shelterdæk er indrettet storesrum under bak og indretningssektion. Agten for overbygning snurrevodswincher og stort trawldæk med 4 nettromler, trawlgalge med udstødscasing SB og ventilationsskakt med nedgang BB. Helt agter takkelluge.
Indretning på shelterdæk er med messe med dagrum og TV-lounge, kabys, proviant rum, 3 2-mands lukaf alle med eget toilet/bad samt hospital, vaskeri og gang og trapper.
På bådedæk/bakdæk er indrettet overbygning med 3 stk trawlwincher agetenfor. Overbygning indeholder indretning med 4 1-mands lukafer med eget bad/toilet samt elektronikrum.
På dækshus / brodæk er styrehus med 360° sigt og høje vinduer i agterkant.
Alt som vist på generalarrangement.
Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Der er monteret 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, dette er beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (900 kW).
For yderligere strømforsyning er fartøjet forsynet med 1 stk diesel-generatoranlæg på 600 kWe.
I tillæg er skibet forsynes med batteri-pakke på 600 kWh, med batterier af type Corvus Orca. Batteripakken er leveret og monteret af KS Elektro.
Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg samt styring af batteripakken.
Ovenstående sikrer en brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift, med optimalt udbytte af hovedmotoren, samtidig med at der opnås en stor driftsikkerhed.
HOVEDDIMENSIONER
Længde overalt ……....................................43,50 m
Længde mellem PP ……………....................40,30 m
Bredde moulded .............................................11,50 m
Dybde shelterdæk ................................….......6,60 m
Dybde hoveddæk ...............................….........4,10 m
Scantling dybgang …………….……………5,00 m
KAPACITETER:
Brændolie ........................................…............260 m³
Ferskvand .......................................…….........35 m³
Smøreolie ……..………………..………..…….4 m³
Fryselast ….…………...……………….…....470 m³
Tonnage ...................………...............……...878 GT
Design: Karstensens Skibsværft A/S
Prøvetursfart/gennemsnit:
12,5 knob @ 1326 kW.
Klasse: DNV +1A Ice-C E0 TMON.
DÆKSMASKINERI:
Elektriske wincher, alle leveret af Evotec:
3 x Trawl wincher 22,0 t
2 x Fly shooter/snurrevodwincher 24,0 t
4 x Nettromler 2 x 15,5 t
1 x Tømmewinch 5,0 t
1 x Ankerwinch
Dækskraner:
1 x Fordækskran, TMP 1300 XL.
1 x losse-/galgekran, SeaQuest PKB 4t@11m.
Hydraulik drivstationer / power packs:
2 x 20 kW el-hydraulisk pumpeaggregat.
Trawlblokke Brdr Markussen, BlueLine
FREMDRIVNING OG MASKINERI
Hovedmotor: Yanmar 6EY22AW, 1370 kW @ 900 rpm.
Propelleranlæg: Brunvoll Volda CP68, d3900 mm.
Reduktionsgear: Brunvoll Volda CPACG68/600, 900/105 rpm.
Hjælpemotorer: Nogva Scania DI16, 600 kWe @ 1500/1800 rpm.
Akselgenerator: Cummins HCM 634 k2, 890 kWe.
Styremaskine: 1 x Kongsberg Tenfjord SR622.
Ror 1 x KSP-design med flap.
Sidepropeller (agter): 1 x Brunvoll FU37, 190 kW / 260 HK.
Azimuth: 1 x Brunvoll AR63, nedsænkbar thruster, 500 kW / 680 HK.
Batteripakke: 1 x Curvus Orca E1550V1-AR, 600 kWh.
BrO separator/filter: GreenOil Standard.
BrO transferpumper: 2 x Bombas Azcue.
BrO fjernpejling: KS Elektro.
PUMPER:
Hovedmotor køling: Desmi.
Brand-, spule- og lænsepumper: Desmi.
Hydraulik-, AC og øvrige kølevandspumper: Desmi.
Bokskølere: Blokland (hovedmotor)
Kelvion (hydraulik)
(alle maskiner og øvrige hovedkomponenter er FV-kølede).
Dykpumper: Flygt.
FV hydroforanlæg: 2 x Desmi.
FV / RO anlæg: 1 x ENWA 6 cum/24H.
1 x ENWA, 20 cum / 24H.
Toilet/sewage pumper: 2 x Hidrostal.
VV beholder: 1 x OSO Marine 17RAE200
FRYSERI / FISKEBEHANDLING:
Frysemaskineri: Teknotherm, 40t/24H
Pladefysere: 4 x DSI V3 32/100B
RSW-anlæg (Teknotherm)
Cirkulationspumper 2 x 180 cum/h
Kondensatorpumper 30 cum/h
Pumper af type Desmi.
Vacuum-system: C-Flow:
2 x 87 kW kompressor aggregater.
1 x 4200 l tank.
Fabriksudrustning: SteelTech.
Hovedkapp/renser: Baarder 162 hhv 166.
Rensemaskiner: Jutland Mrk 5 / KM Fish Machinery.
Sortering/vægt: Maralec.
Snekrabbefabrik: Carsøe.
Vacuumanlæg C-Flow
REDNINGS- OG BRANDSLUKNINGSUDRUSTNING:
MOB-båd: Viking Norsafe Matrix 450.
MOB-båds davit: MDM DAF-160.
Redningsflåder: 2 x Viking, 20 pers.
Brandmeldeanlæg: Consilium.
Central brandslukning: Viking / Aerosol.
INDRETNING MM:
Styrehus indretning: Karstensens Skibsværft
Styrehus-stole: 2 x NorSap 1600 Comfort.
Indretning: Maritime Montering.
Møbler i indretning: Maritime Montering / Ekornes.
Skodder: BIP.
Indretningsdøre: Momec door.
Ventilationsanlæg: LF Ventilation.
A/C anlæg: LF Ventilation.
Vinduer: Bohamet.
Frontvinduer: 19+6 mm lamineret glas.
Malingsleverandør: Sigma PPG.
ELEKTRISK:
Komplet installation: KS Elektro.
Alarm-/overvågning: Marine Control Services.
Navigationslys: Den Haan.
Søgeprojektør: Luminell/Glamox.
Tank niveau alarmer: Mobrey.
Hovedtavle: Scantechnic.
PMS system: DEIF PPU.
ELEKTRONIK:
Elektronisk udrustning (navigation, fiskesøgning, kommunikation) leveret af Florvaag og installeret af KS Elektro. Hovedkomponenter:
Skærmvælger system: Florvaag FMCS.
Ekkolod: 1 x Simrad SN90, multibeam.
1 x Simrad ES80.
1 x Furuno FSS3 BB.
Strømlog: 1 x Furuno CI68.
Radar, X-band: 1 x Furuno 2318 BB.
Radar, S-band: 1 x Furuno 2338 BB.
GPS-gyro: 1 x Furuno SC70.
GPS: 1 x Furuno GP-170.
AIS: 1 x Furuno FA-170.
Navtex: 1 z Sailor 6391/6004
Autopilot: 2 x Simrad AP70 MkII.
Ecdis: 2 x Tecdis T-2138A.
Plotter : 1 x MaxSea Time Zero.
1 x Olex 3D.
SSB: Sailor 6310.
VHF udrustning: 2 x Sailor 7222 DSC.
Sat kommunikation: StarLink.
Satellit tlf Iridium LT-3100.
TV/underholdning: KS Elektro.
Sat-TV system: Intelian.
- alt udstyr som blackbox, og fremvist på:
Styrehus monitorer: 8 x 43” Hatteland X-series, widescreen monitorer.
15 x 27” Hatteland X-series, widescreen monitorer.