Samherji hf og Síldarvinnslan hf, Bygg nr. 452 & 453 ved Karstensens Skibsværft, 88m Pelagisk Trålere "Vilhelm Þorsteinsson" & "Börkur"

Refvik

Administrator
Staff member
Det er inngått avtale med bygging av to 88 meter pelagiske fartøy for Samherji hf. og Síldarvinnslan hf. Dette fremgår av en rapport fra det danske verftet Karstensen Shipyard.

Avtala er forbeholdte, inkludert godkjenning av kontroll og finansiering av bygging, og har derfor ikke trådt i kraft.

Det forventes at avtalene får virkning i morgen 4. september, ifølge informasjon fra det danske selskapet.

Þorsteinn Már Baldvinsson, administrerende direktør i Samherji, og Gunnþór Ingvason, administrerende direktør i Síldarvinnslan, bekreftet rapportene på Morgunblaðið i går kveld, men ønsket ikke å gi ytterligere opplysninger om saken.

"Disse kontraktene er en viktig milepæl i Karstensen verft på det islandske markedet," sier det danske selskapets presentasjon. Hvis alt kommer til alt, vil det nye skipet Vilhelm Thorsteinsson bli levert til Samherji 15. juni 2020, og skipet Börkur vil levere Síldarvinnslan et halvt år senere, 15. desember

Kilde og oversatt Google Translate fra Morgunblaðið

"Vilhelm Þorsteinsson"
VilhelmThorsteinsson2.jpg


VilhelmThorsteinsson3.jpg


VilhelmThorsteinsson4.jpg

Alle illustrasjon: Karstensens Skibsværft
 
Ny Börkur vil bli levert innen utgangen av 2020

Síldarvinnslan styret har blitt enige om å inngå en avtale med det danske skipsbygging selskapet Karstensens Skibsværft AS for bygging av en ny snurper. Fartøyet vil bli gitt navnet "Börkur" og det vil trolig levert til Síldarvinnslan innen utgangen av 2020. Den nye "Börkur" vil erstatte dagens "Börkur", som har vert hos Síldarvinnslan siden 2014

Karstensens har hovedkontor i Skagen i Danmark, men i tillegg driver selskapet et verft i Gdynia i Polen. Det antas at skroget på skipet vil bli bygget i Polen. Skipet vil da bli tatt til Danmark da det vil bli fullført.

Karstensens har vært ledende innen pelagisk konstruksjon de siste årene, men selskapet har levert 6-7 fartøy for et år siden.

Den nye "Börkur" vil bli konstruert for trål-og ringnot fiske. Lengden på skipet vil være 88 meter, bredden 16,6 meter og dybden 9,6 meter. Størrelsen er 4,100 bruttotonnasje. Hovedmotorer vil være to på 3200 kW, akselgenerator på 3500 kW og 820 kW hjelpemotor. Lastekapasitet på 3,420 kubikkmeter i 13 RSW tanker, nedkjølt med dobble 1500 kW stort anlegg i 13 RSW tanker .

Lugarkapasitet på skipet vil være 16.

Dagens "Börkur" , som vil forsvinne godt med fremtiden for det nye skipet, har vist seg vellykket i sildprosessen. Skipet ble bygget i Tyrkia i 2012. Det er 80, 30 meter langt, 17 meter bredt og 3.588 bruttotonnasje i størrelse.

Gunnþór B. Ingvason, leder av sild, sier følgende om bygging av en ny bark:

Dette er et veldig spennende prosjekt, og det er en god ide for vår visjon om fiske og pelagisk behandling. Det er klart at stor volatilitet i kvoter karakteriserer jakt fra våre viktigste fiskebestander. Som et eksempel vet vi ikke om silden skal fiske 70.000 tonn eller 7.000 tonn i den kommende loddets æra. Forfølgelsen av blåhvilling er lang tid, og det er gjort anstrengelser for å fiske fra den bestanden i internasjonale farvann. Det er viktig å ha store og kraftige skip. Det er ikke lenge siden den nåværende Börkur ble kjøpt, og han har vist oss bra, men i 2020 blir han åtte år gammel. Med en ny "Börkur" får vi et skip med sterk kjølekapasitet, og alle ombordanlegg vil være veldig gode. Det nye fartøyet vil være drivstoffbesparende frigjører og bærer flere, strøm skall med 2.500 kubikk tog mens det nye vil ha mer enn 3400 kubikk tog.

Vi har studert nøye pelagisk som har blitt bygget nylig og skip fra Karstensens vært vellykket, og gir en flott opplevelse der innsidere ser på strukturen av pelagiske fartøy

Kilde og oversatt Google Translate (med endel feil) fra Síldarvinnslan

"Börkur"
453_6.jpg


453_7.jpg


453_4.jpg

Alle illustrasjoner: Karstensens Skibsværft
 
#452 'VILHELM ÞORSTEINSON' & #453 'BÖRKUR'

Owners Samherji Island and Sildarvinnslan, has confirmed orders for two identical 88,00 m Purser/ Trawler newbuildings with Karstensen Shipyard.

#452 will be named VILHELM ÞORSTEINSSON and is owned by Samherji Island.

#453 will be named BÖRKUR and is owned by Sildarvinnslan.

?Samherji Island currently operates 2 pelagic vessels in Iceland, as well as several fresh fish trawlers. Þorsteinn Mar Baldvinsson is CEO of the Samherji conglomerate, which is involved in fishing operations in England, Germany, Poland, etc.

Sildarvinnslan currently operates another 3 pelagic vessels in Iceland, as well as the largest fish meal processing plant in Iceland.

Karstensen Shipyard is delighted with this new contract, which not only stresses the shipyards position as the prime designer and builder of larger pelagic fishing vessels, but also represents a major breakthrough in the Icelandic market.

Karstensen Shipyard offers a complete concept, where all solutions are optimized and tailor made to customer specifications and requirements. Karstensen is independent of all suppliers, which makes such an optimization very flexible.

The vessels design, specification and arrangements are results of an extensive and close cooperation between owners and yard. Main focus has been set on optimizing working, safety and comfort for the crew, optimizing catch handling- and storage facilities and optimizing of fuel consumption.

In order to reach above targets, the ships will be outfitted with all the newest machinery and equipment, and suppliers are currently in the process of being chosen to match specification and requirements. Propulsion plant will comprise a twin-engine solution, with 2-in-1 out gearbox. Propeller to have single speed, 125 rpm and diameter of 4,5m for optimized efficiency.

New VILHELM ÞORSTEINSSON is scheduled for delivery in June 2020.

New BÖRKUR is scheduled for delivery in December 2020.

Hulls for both vessels will be built in newly established Karstensen Shipyard Poland facilities in Gdynia.

Main dimensions:
Length overall 88,00 m
Breadth moulded 16,60 m
Depth shelter deck 9,60 m
RSW-tank capacity 3400 cum

Summary of main equipment:
Winch system TBD
Cranes and fish pumps TBD
Thrusters 2 x 950 kW / 1 x 1400 kW
RSW-plants 2 x 1490 kW
Vacuum plant 3 x 66 kW / 3 x 3500 l tank
 
Skroget til "Vilhelm Þorsteinsson" har ankomt Skagen for nokre dager sidan
Vilhelm Þorsteinsson 01.jpg

Vilhelm Þorsteinsson 02.jpg

Vilhelm Þorsteinsson 03.jpg

Vilhelm Þorsteinsson 04.jpg
Alle bilder: Bandsholm Skibsbilleder
 
 
Back
Top