Simon Møkster Shipping - Batteri hybridisering av fartøy

Refvik

Administrator
Staff member

Batteri hybridisering av fartøy


6116599329d8110bdea23c95_Bilde1.jpg

Stril Luna Foto: Gondan

Bakgrunn
Simon Møkster Shipping har gjennom flere år redusert sineutslipp fra flåten ved hjelp av ulike tiltak. Rederiet har klare ambisjoner om å fortsette sine utslippsreduksjoner og som et ledd i dette arbeidet investeres det nå videre innenfor grønn teknologi – denne gang i form av hybridisering av tre PSV fartøy.

Hybridisering av disse fartøyene vil gi både betydelige utslippsreduksjoner, og i tillegg økt kontroll og høyere sikkerhets marginer. Under krevende operasjoner til havs som for eksempel dynamisk posisjonering langs installasjoner kan det oppstå store belastningsvariasjoner. Batteriet vil virke som en energi-buffer som leverer nødvendig energi umiddelbart og derved mye raskere enn en forbrenningsmotor.

De tre fartøyene som nå skal hybridiseres er:

611659ac8005164260afa729_Bilde2.png

Stril Orion og Stril Polar side om side Foto: SMS

Stril Luna (2014)
Et batterisystem fra Kongsberg Maritime vil bli installert på fartøyet. Systemet vil bestå av en batteripakke på 896kWh samtoppgraderte kontroll og manøversystemer. Installasjonen planlegges å ferdigstilles innen 31/12 2021.

Stril Orion (2011)
Et batterisystem fra Vard Elektro vil bli installert på fartøyet. Systemet vil bestå av en batteripakke på 994kWh samtoppgraderte kontroll og manøversystemer. Tilrettelegging for hybridisering ble gjort tidligere i 2021og selve prosjektet planlegges å ferdigstilles innen 31/12 2021.

Stril Polar (2012)
Et batterisystem fra Vard Elektro vil bli installert på fartøyet. Systemet vil bestå av en batteripakke på 994kWh samtoppgraderte kontroll og manøversystemer. Prosjektet planlegges å ferdigstilles innen 31/1 2022.

Alle de tre fartøyene er allerede utstyrt med landstrømstilkobling som gir mulighet for å stenge ned motorer ved land ligge. Landstrømstilkoblingen kan også benyttes til å lade de nye batteripakkene som nå installeres.

Fartøyene vil oppnå DNV’s klassenotasjon Battery Power ved ferdigstillelse av prosjektene.

ENOVA har gitt tilsagn om støtte til de ulike prosjektene.

Utslippsreduksjon
Samlet sett vil en med hybridisering av disse tre fartøyene oppnå årlige utslippsreduksjoner på mellom 3.000 og 3.500 tonn CO2, tilsvarende om lag 5% av rederiets totale utslipp fra flåten i 2020. Prosjektene er viktige bidrag for å nå rederiets klima-ambisjoner de kommende årene.

61165ba6417f6f54571f2c19_Bilde3.png


Figuren viser rederiets CO2 utslipp samt forventet kuttbane frem til 2050. (Kilde: Simon Møkster Bærekraftrapport 2020, link: SustainabilityReport 2020)

61165d9ea0c559b59687ab6c_Bilde4.jpg

Stril Luna Foto: Terje Helland/Trym Vik

Kilde: Pressemelding Simon Møkster Shipping
 
Back
Top