Slår sammen to ferje-rederi - FosenNamsos Sjø og Torghatten Trafikkselskap

Bing

Active Member

Torghatten AS slår sammen de to rederiene FosenNamsos Sjø og Torghatten Trafikkselskap.


Det fusjonerte selskapet skal hete Torghatten Midt, og den nye organisasjonen trer formelt i kraft fra 1. mars 2022, ifølge pressemelding.

-Ved å slå sammen disse to selskapene, får vi et større fagmiljø, en enklere selskapsstruktur og økonomisk sett et mer solid rederi, sier adm.dir. i de to selskapene, Øyvind Løvdahl.

-Vi blir en god gjeng i lag, som utfyller hverandre veldig bra, sier Løvdahl.

FAKTA Torghatten Midt:

  • FosenNamsos Sjø og Torghatten Trafikkselskap fusjonerer fra 1.mars 2022.
  • Navnet blir Torghatten Midt, og selskapet deles inn i to regioner, Nord og Sør, som får hver sin leder.
  • Omsetning ca. 900 millioner kroner, etter fusjon.
  • Totalt nærmere 500 ansatte i det nye selskapet.
  • 35 fartøy til sammen.
  • Administrasjon både i Brønnøysund og Trondheim.
FAKTA Torghatten AS: Transport-konsernet Torghatten, med unntak av Widerøe, ble for 1 år siden kjøpt opp av det svenske investeringsfondet EQT Infrastructure. I september kjøpte CBRE Investment Management bussdivisjonen av Torghatten AS.

Slår sammen to ferje-rederi

 
Last edited:
Så da står vi igjen med Torghatten Nord for seg, og Torghatten Midt for seg, som igjen er delt opp i Torghatten Midt Nord? Og Torghatten Midt Sør?
 
Så da står vi igjen med Torghatten Nord for seg, og Torghatten Midt for seg, som igjen er delt opp i Torghatten Midt Nord? Og Torghatten Midt Sør?
Den som lever få se. Uansett ein bra start for ei forbedring av informasjonsproblemet i Torghatten ASA. Håper dem i denne sammenhengen setter opp ei heilt ny internettside for hele konsernet.

Reint logisk, hadde jo namnet Torghatten Vest passet for trafikken ifrå Stavanger i sør og opp Trøndelagskysten, dagens Torghatten Nord og Torghatten Sør for alt som er relatert til Oslofjorden.

Til sammanligning har jo både Boreal, Fjord1 og Norled klart å presentere seg slik, at kunden ikkje merker om det er FSF, HSD, DSD, MRF, FFR, Helgelandske eller Nor-ferjer som står bak. Torghatten derimot ser ut til agere litt vilkårleg, spesielt på vestlandet, der det tydeligvis er terningkast som avgjør om det er FosenNamsos eller Torghatten Nord som leverer anbud.
 
Til sammanligning har jo både Boreal, Fjord1 og Norled klart å presentere seg slik, at kunden ikkje merker om det er FSF, HSD, DSD, MRF, FFR, Helgelandske eller Nor-ferjer som står bak. Torghatten derimot ser ut til agere litt vilkårleg, spesielt på vestlandet, der det tydeligvis er terningkast som avgjør om det er FosenNamsos eller Torghatten Nord som leverer anbud.
Tja.. Boreal holdt nå lenge stand med regionale selskap før de omorganiserte, dog var det kun Boreal Transport Nord som drev innen maritimt så forskjellene var vel tydligere på buss- og reiseliv-siden.

Når det gjelder Torghatten Nord og Torghatten Trafikkselskap så har jeg samme oppfatning så deg om at det virker litt vilkårlig hvem som gir anbud her og der.

FosenNamsos Sjø derimot skiller seg ut ved at det ikke er heleid av Torghatten, her har Torghatten 66%, gamle andelen til Fosen Trafikklag, mens NTS, tidligere Namsos Trafikkselskap, har sin andel på 34%. Hvordan dette vil bli i det nye selskapet blir spennede å se.
 
Tja.. Boreal holdt nå lenge stand med regionale selskap før de omorganiserte, dog var det kun Boreal Transport Nord som drev innen maritimt så forskjellene var vel tydligere på buss- og reiseliv-siden.

Når det gjelder Torghatten Nord og Torghatten Trafikkselskap så har jeg samme oppfatning så deg om at det virker litt vilkårlig hvem som gir anbud her og der.

FosenNamsos Sjø derimot skiller seg ut ved at det ikke er heleid av Torghatten, her har Torghatten 66%, gamle andelen til Fosen Trafikklag, mens NTS, tidligere Namsos Trafikkselskap, har sin andel på 34%. Hvordan dette vil bli i det nye selskapet blir spennede å se.
Vel, denne problemstillingen er jo allerede forduftet, for på websiden til FosenNamsos står det:
I 2008 fisjonerte Fosen Trafikklag ASA og Namsos Trafikkselskap ASA ut sine sjøverts virksomheter fra morselskapene og etablerte egne datterselskaper. Disse ble så slått sammen til et selskap og 11. september 2008 ble FosenNamsos Sjø AS stiftet. Dette var i forbindelse med endring av selskapsstrukturen til morselskapene og hvor Fosen Trafikklag ASA ble etablert som et rendyrket holdingselskap. Selskapsnavnet ble endret til Fosen ASA. I 2009 ble Fosen ASA fusjonert inn i Torghatten ASA. Under «Lenker» finner du en presentasjonsfilm om konsernet.
Fra juni 2021 ble FosenNamsos Sjø AS 100% eid av Torghatten etter at NTS ASA solgte sin eierandel.
 
Med dette forsvinner vel det siste tradisjonelle rederiflagget og skorsteinsmerket fra kysten? Tenker på Torghatten Trafikk altså.
 
Eg la merke til at Torghattenkonsernet sin side torghatten.no har blitt oppgradert til å inneholde informasjon for hele rederivirksomheten, med reiseplanlegger, flåteliste og rutetabeller. Sidene til torghatten midt og -nord henviser foreløbig ennå ikkje til den nye konsernsiden, men meninga er nok at konsernet skal opptre meir sammla.
 
Eg la merke til at Torghattenkonsernet sin side torghatten.no har blitt oppgradert til å inneholde informasjon for hele rederivirksomheten, med reiseplanlegger, flåteliste og rutetabeller. Sidene til torghatten midt og -nord henviser foreløbig ennå ikkje til den nye konsernsiden, men meninga er nok at konsernet skal opptre meir sammla.
Hvor finner du flåteliste på torghatten.no?
 
Back
Top