Torghatten Nord, Bygg nr. 80 og 81 ved Myklebust Verft, NSD120CFb 2x "TBN"

Hydrogenen skal i følge artikkelen produseres i Bodø. Det må vi vel kalle kortreist!
Men hvor skal strømmen komme fra? Det vil jo gå mer enn dobbelt så mye strøm i forhold til å lade en batteriferge (som jeg tror vil være fullt mulig i 2026)
 
Men hvor skal strømmen komme fra? Det vil jo gå mer enn dobbelt så mye strøm i forhold til å lade en batteriferge (som jeg tror vil være fullt mulig i 2026)
Vestfjorden er nok eit av dei få samband i landet, der bruken av hydrogen er eit alternativ til diesel og gass.
 
Vestfjorden er nok eit av dei få samband i landet, der bruken av hydrogen er eit alternativ til diesel og gass.
Jeg mener altså det ville gått fint med batterier. Spesielt hvis noen av dem var "Roll on- Roll off", så de kunne lades på land og byttes. Incat Tasmania bygger nå fergen "China Zorrilla", som skal gå en distanse på 45 nm i Sør-Amerika. De planlegger nå ferger som skal gå ruter på over 90 nm med 25 knop. Bodø-Røst er ca 60 nm
 
Jeg mener altså det ville gått fint med batterier. Spesielt hvis noen av dem var "Roll on- Roll off", så de kunne lades på land og byttes. Incat Tasmania bygger nå fergen "China Zorrilla", som skal gå en distanse på 45 nm i Sør-Amerika. De planlegger nå ferger som skal gå ruter på over 90 nm med 25 knop. Bodø-Røst er ca 60 nm
Tusen takk for den informasjonen!
 
"Hinnøy" er NSD120CFc.
Skal vel kunne ta 120 om eg minnes rett ang. anbudskravene. Skrogformen antyder at det er kjellerdekk/underdekk tilsvarande dagens Vestfjordferjer.
 
Back
Top