Verdens første elektriske røkterbåt nærmer seg ferdigstilling
Grovfjord Mekaniske Verksteds daglig leder Bård Meek-Hansen, forteller at de skulle gjerne hatt den elektriske arbeidsbåten "Astrid Helene" ferdigstilt og utstilt under Aqua Nor, men det rakk de ikke. Han påpeker fartøyet er like rundt hjørnet.
Grovfjord Mekaniske Verksted bygger verdens første batterielektriske røkterbåt av typen GMV Zero, og ville presentere den denne uken.
– Vi hadde håpet å få El-båten hit på Aqua Nor. Det var planen, men slik gikk det dessverre ikke. Båten er enda under ferdigstilling og det gjenstår litt arbeid. Status per i dag er at båten ikke er ferdigstilt, men vi er på god vei og om kort tid vil båten være oppe å gå, forteller han under et Aqua Nor seminar om nullutslippteknologi.
GMV Zero har null CO2-utslipp, ingen NOx- og partikkelutslipp, svært lave drifts- og vedlikeholdskostnader og liten eller ingen støybelastning. Den årlige reduksjonen av CO₂ opplyser han vil bli 90 tonn og NOx vil ligge på 900 kg, ifølge Meek-Hansen.
– Samtidig eliminerer vi skadelige partikler, påpeker han.
Les mere på sidene til Kyst.no
"Astrid Helene"
Foto: Ukjent vi Grovfjord Mek. Verksted
Grovfjord Mekaniske Verksteds daglig leder Bård Meek-Hansen, forteller at de skulle gjerne hatt den elektriske arbeidsbåten "Astrid Helene" ferdigstilt og utstilt under Aqua Nor, men det rakk de ikke. Han påpeker fartøyet er like rundt hjørnet.
Grovfjord Mekaniske Verksted bygger verdens første batterielektriske røkterbåt av typen GMV Zero, og ville presentere den denne uken.
– Vi hadde håpet å få El-båten hit på Aqua Nor. Det var planen, men slik gikk det dessverre ikke. Båten er enda under ferdigstilling og det gjenstår litt arbeid. Status per i dag er at båten ikke er ferdigstilt, men vi er på god vei og om kort tid vil båten være oppe å gå, forteller han under et Aqua Nor seminar om nullutslippteknologi.
GMV Zero har null CO2-utslipp, ingen NOx- og partikkelutslipp, svært lave drifts- og vedlikeholdskostnader og liten eller ingen støybelastning. Den årlige reduksjonen av CO₂ opplyser han vil bli 90 tonn og NOx vil ligge på 900 kg, ifølge Meek-Hansen.
– Samtidig eliminerer vi skadelige partikler, påpeker han.
Les mere på sidene til Kyst.no
"Astrid Helene"
Foto: Ukjent vi Grovfjord Mek. Verksted