TT-Line, Bygg nr. JLZ8180222 og JLZ8180223 ved Jinling Shipyard, RoPax 2x "TBN"

HSNC

Member
TT-Line Germany signs LOI for two newbuilds

It has come to Shippax’ understanding that an LOI has been signed for two newbuildings by TT-Line of Germany. Information is scarce at the moment, but more should follow soon.

"What is known is that the two ro-paxes will have a 4,600-lanemetre and 650 passenger capacity. Shippax understands that the builder will be Chinese Jinling shipyard."

Kilde: Shippax
 

Refvik

Administrator
Staff member
Germany’s TT-Line orders LNG-powered RoPax ferry

German ferry operator TT-Line has signed a construction contract with the Chinese shipyard Jiangsu Jinling for the construction of an LNG-powered RoPax ferry.

The company said the planned delivery for the newbuild is 2022 with an option to add another vessel to the order.

The vessel is intended to be used within TT-Line’s route network in the Baltic Sea.

It will have a length of 230 meters and a breadth of 31 meters, featuring dual-fuel engines that can be powered by liquefied natural gas.

Speaking of the vessel TT-Line’s managing director Bernhard Termühlen said it “will be the most environmentally friendly RoPAx ship” in its trading area.

The new TT-Line vessel will be built on the Green Ship concept of the company and is designed to carry 800 passengers and more than 200 trucks and trailers.

Kilde: LNG World News


Illustrasjon: via TT Line
 

Refvik

Administrator
Staff member
Desse to blir bygg nr. JLZ8180222 og JLZ8180223 ved Jinling Shipyard som da bekrefter at opsjonen på skip nr. 2 er erklært

Levering av desse er satt til Mars og Oktober 2022
 

Refvik

Administrator
Staff member
TT-Line investerar i framtiden med det nya Greenship
Datum: 2019-12-19

TT-Line investerar i framtiden med det nya GreenShip


• Byggstart av LNG-fartyg med utmärkt miljöprestanda
• Optimerad fartygsframdrivning med betydligt minskade utsläpp

Lübeck-Travemünde - Idag börjar byggandet av det framtidsinriktade TT-Line Green Ship på det kinesiska varvet Jiangsu Jinling i Nanjing. Som en pionjär i södra Östersjön kommer fartyget att drivas med LNG (flytande naturgas), som för närvarande är det renaste marina bränslet för att säkerställa ren luft till sjöss och i hamnar.

”Vi är glada över att med dagens stålskärning nu har nått en milstolpe i vårt nya byggnadsprojekt Green Ship. Under den omfattande planeringsfasen gavs fartyget ekonomiska och ekologiska effektivitet högsta prioritet. Detta gjorde det möjligt för oss att ytterligare optimera skeppsdesignen, säger Bernhard J. Termühlen, VD för TT-Line.”

De betydande utsläppsminskningarna av det nya TT-Line Green Ship möjliggör en årlig besparing på 93% i partiklar och 98% i svaveloxider jämfört med MGO (marin disel). Kväveoxider reduceras också med 82% och koldioxidutsläppen med upp till 60% per fraktenhet. TT-Line utrustar det nya gröna fartyget för att nå den maximala poängen på 5 stjärnor i Clean Shipping Index.

Konstruktionsfasen för TT-Lines LNG-fartyg, där fartyget är sammansatt av enskilda sektioner, börjar officiellt med stålskärningen. Under tiden inredningen fortsätter att planeras och designas kommer fartygets skrov att färdigställas. Efter sjösättningen påbörjas det moderna passagerarfartygets inre miljö.

Kilde: TT-Line
 
Top