Tyrkia tilbyr svært rimelige mindre fiskefartøy
Tyrkiske verft gir priser på sjarker og mindre fiskebåter til svært lave priser. Samtidig som det kanskje er penger å spare på å bygge små båter i Tyrkia er det fallgruver kjøpere bør være oppmerksomme på.
En 10,99 meter lang, 5,50 meter bred fiskebåt til sju millioner kroner, er sannsynligvis minst to-tre millioner under prisen for tilsvarende størrelse fiskebåt bygget i Norge.
Havstein Remøy DA bestilte tidligere i høst nytt fiskefartøy fra Barents Solutions AS i Ulsteinvik. Den 12,95 meter lange, 5,4 meter brede fartøyet skal utstyres for fiske med trål. Motor blir en Scania med ytelse på 450 hk. Lasterommet blir på 34 kubikkmeter, ifølge ervervssøknaden som er sent til Fiskeridirektoratet. Pris 10,1 millioner kroner.
Denne kontrakten ble ifølge Barents Solution kansellert, uten at de har villet gå nærmere inn på årsaken. De henviser Kystmagasinet til deler av kontrakten som gir den muligheten uten å spesifisere nærmere.
Barents Solution har designet fartøyet. Men det er ikke Barents Solution AS som skulle stå for selve byggingen. I byggekontrakten oppgis det at bygging ville foregå hos subkontraktor som er et verft i Tuzla utenfor Istanbul i Tyrkia. Der vil båten få skrognummer 170501.
Verft ved middelhavskysten
Den 10,99 meter lange båten, er det Nye Nordstrand AS i Kvalsund i Finnmark, som vil bygge i Tyrkia. Båten skal utstyres med en 500 hk Scania motor, og utrustes for snurrevad, not, garn og teiner. Samlet byggepris er oppgitt til sju millioner kroner. Bygging skal skje ved det store verftet Akdeniz Shipyard. Dette er et større verft som ligger på den tyrkiske middelhavskysten, bare godt 60 kilometer fra grensen til Syria.
20-metring under bygging
Ved Ozata Shipyard i Tyrkia bygges for tiden tråleren Flobjørn for Utvik Senior. Denne tråleren er 19,75 meter, og skal i disse tider være leveringsklar. Det er stor forskjell på lengdesegmentene Flobjørn og Havstein tilhører. Å sammenligne pris på mindre fiskebåter er vanskelig basert på bare lengde og bredde. Men i forhold til flere avtalt pris på andre nybygg rundt 11 – 13 meter, kan det se ut som om det er en prisforskjell på minst 10 – 15 prosent i favør av tyrkisk bygget båt.
Les mere på sidene til Kystmagasinet
Profiltegning: Barents Solution
Tyrkiske verft gir priser på sjarker og mindre fiskebåter til svært lave priser. Samtidig som det kanskje er penger å spare på å bygge små båter i Tyrkia er det fallgruver kjøpere bør være oppmerksomme på.
En 10,99 meter lang, 5,50 meter bred fiskebåt til sju millioner kroner, er sannsynligvis minst to-tre millioner under prisen for tilsvarende størrelse fiskebåt bygget i Norge.
Havstein Remøy DA bestilte tidligere i høst nytt fiskefartøy fra Barents Solutions AS i Ulsteinvik. Den 12,95 meter lange, 5,4 meter brede fartøyet skal utstyres for fiske med trål. Motor blir en Scania med ytelse på 450 hk. Lasterommet blir på 34 kubikkmeter, ifølge ervervssøknaden som er sent til Fiskeridirektoratet. Pris 10,1 millioner kroner.
Denne kontrakten ble ifølge Barents Solution kansellert, uten at de har villet gå nærmere inn på årsaken. De henviser Kystmagasinet til deler av kontrakten som gir den muligheten uten å spesifisere nærmere.
Barents Solution har designet fartøyet. Men det er ikke Barents Solution AS som skulle stå for selve byggingen. I byggekontrakten oppgis det at bygging ville foregå hos subkontraktor som er et verft i Tuzla utenfor Istanbul i Tyrkia. Der vil båten få skrognummer 170501.
Verft ved middelhavskysten
Den 10,99 meter lange båten, er det Nye Nordstrand AS i Kvalsund i Finnmark, som vil bygge i Tyrkia. Båten skal utstyres med en 500 hk Scania motor, og utrustes for snurrevad, not, garn og teiner. Samlet byggepris er oppgitt til sju millioner kroner. Bygging skal skje ved det store verftet Akdeniz Shipyard. Dette er et større verft som ligger på den tyrkiske middelhavskysten, bare godt 60 kilometer fra grensen til Syria.
20-metring under bygging
Ved Ozata Shipyard i Tyrkia bygges for tiden tråleren Flobjørn for Utvik Senior. Denne tråleren er 19,75 meter, og skal i disse tider være leveringsklar. Det er stor forskjell på lengdesegmentene Flobjørn og Havstein tilhører. Å sammenligne pris på mindre fiskebåter er vanskelig basert på bare lengde og bredde. Men i forhold til flere avtalt pris på andre nybygg rundt 11 – 13 meter, kan det se ut som om det er en prisforskjell på minst 10 – 15 prosent i favør av tyrkisk bygget båt.
Les mere på sidene til Kystmagasinet
Profiltegning: Barents Solution