Vestland får miljøvenlege snøggbåtar

Så er hovedanbudet for Askøy-Bergen og Knarvik-Frekhaug-Bergen lagt ut, i motsetning til det midlertidige anbudet så legges de her ut som én pakke.
Driftsperiode: 20.01.2025-15.01.2040, opsjoner for operatør om tidligere oppstart.
Tilbudsfrist: 12.05.2022
utdrag for fartøykrav: Askøyruta: 2 hovedfartøy med plass til 270pax. reservefartøy med plass til 199pax. Nordhordlandsruta: 1 hovedfartøy med plass til 199pax. reservefartøy enten 1 båt med plass til 147pax eller 2 båter hvor den største har plass til 97pax.
Det er en mengde miljøkrav i anbudet.
doffin/tendsign
 
Vestland Fylke/Skyss velger også å gå for midlertidig anbud på rutene Bergen-Kleppestø og Bergen-Frekhaug-Knarvik
doffin/tendsign

Bergen-Askøy: 01.01.23-03.12.23 + opsjon for minimum 2 måneder av gangen frem til 19.01.25
Hovedfartøy: 290 passasjerer og 15 sykler, HSC2000, Skyss-profil.
Reservefartøy: innen 6 timer (buss innen 2 timer), 199 passasjerer og 10 sykler.

Bergen-Frekhaug-Knarvik: 01.01.23-02.07.23 + opsjon for minimum 2 måneder av gangen frem til 19.01.25
Hovedfartøy: 180 passasjerer og 15 sykler, HSC2000, Skyss-profil.
Reservefartøy: innen 6 timer (buss innen 2 timer), 1 båt med plass til 147 passasjerer og 10 sykler eller 2 båter hvor det største har plass til 97 passasjerer og 10 sykler .

Fartøyene skal ha landgang både i baugen og på sidene, reservefartøy kan benyttes 20 dager pr. år.
Det må leveres separate anbud for hver rute.
Norled var eneste tilbyder og ble tildelt begge disse midlertidige anbudene
doffin
 
SKAL BYGGE OM LASTE OG PASSASJER KATAMRAN TIL HELELEKTRISK DRIFT

Oma Baatbyggeri har signert kontrakt med Norled for ombygging av M/S Lysefjord.

M/S Lysefjord ble opprinnelig levert fra Oma Baatbyggeri i 2006 og skal bygges om fra diesel fremdrift til helelektrisk drift. Fartøyet skal i den forbindelse utrustes med Norled sitt egenutviklede batteribytte system SHIFTR.

Båten skal trafikkere rutepakke 2 (RP2) i gamle Sogn og Fjordane og er basert på det velkjente komkbikatamaran konseptet fra Oma Baatbyggeri som båtbyggeriet har bygget og levert mange av, helt tilbake til 2001, og som seiler langs hele den langstrakte norske kysten. Ette ombyggingene vil båtene har kapasitet til å frakte en lastebil på 20 tonn, alternativt 7 personbiler i kombinasjon med 70 passasjerer.

Det helelektriske fremdriftsanlegget gjør at båtene vil gå med null-utslipp av CO2.

Båten er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100% resirkulerbart. Det sterke, men lette byggematerialet er optimalt ved bygging av hurtigbåter og takler fint et akseltrykk på 10 tonn på akterdekket. Ettersom båten er lett, er den utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting eller lossing av tunge vogntog.

I tillegg til det store bildekket, har fartøyet kran og lasterom. Passasjerkapasiteten er 70 passasjerer, servicefart er 23 knop og lengden på fartøyet er 33 meter.
Ved å ombygge et tidligere fartøy kan fartøyet gjenbrukes og levetiden på fartøyet forlenges. Dette bidrar til bærekraftig drift og betydelig høynet residual verdi for fartøyet.

Med denne ordren sikrer Oma Baatbyggeri god beskjeftigelse ut 2023.

305983379_560608709192405_455122058730030886_n.jpg
Illustrasjon: via verftet
 
SKAL BYGGE OM LASTE OG PASSASJER KATAMRAN TIL HELELEKTRISK DRIFT

Oma Baatbyggeri har signert kontrakt med Norled for ombygging av M/S Lysefjord.

M/S Lysefjord ble opprinnelig levert fra Oma Baatbyggeri i 2006 og skal bygges om fra diesel fremdrift til helelektrisk drift. Fartøyet skal i den forbindelse utrustes med Norled sitt egenutviklede batteribytte system SHIFTR.

Båten skal trafikkere rutepakke 2 (RP2) i gamle Sogn og Fjordane og er basert på det velkjente komkbikatamaran konseptet fra Oma Baatbyggeri som båtbyggeriet har bygget og levert mange av, helt tilbake til 2001, og som seiler langs hele den langstrakte norske kysten. Ette ombyggingene vil båtene har kapasitet til å frakte en lastebil på 20 tonn, alternativt 7 personbiler i kombinasjon med 70 passasjerer.

Det helelektriske fremdriftsanlegget gjør at båtene vil gå med null-utslipp av CO2.

Båten er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100% resirkulerbart. Det sterke, men lette byggematerialet er optimalt ved bygging av hurtigbåter og takler fint et akseltrykk på 10 tonn på akterdekket. Ettersom båten er lett, er den utstyrt med ballasttanker for å utligne vektene ved lasting eller lossing av tunge vogntog.

I tillegg til det store bildekket, har fartøyet kran og lasterom. Passasjerkapasiteten er 70 passasjerer, servicefart er 23 knop og lengden på fartøyet er 33 meter.
Ved å ombygge et tidligere fartøy kan fartøyet gjenbrukes og levetiden på fartøyet forlenges. Dette bidrar til bærekraftig drift og betydelig høynet residual verdi for fartøyet.

Med denne ordren sikrer Oma Baatbyggeri god beskjeftigelse ut 2023.

View attachment 10282
Illustrasjon: via verftet
Fjord1 har vunnet anbudet for rutene Bergen - Kleppestø med 2 fartøy og Bergen - Frekhaug - Knarvik, for perioden 2025 til 2040, melder Bergens Tidende. Jeg vedlegger en lenke til artikkelen, men jeg antar at den bare gir tilgang for abonnenter. https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/BR649v/nyheter-direkte?pinnedEntry=236888
 
Det er bra at de ikke låser det til en bestemt teknologi, men det er nok en batteribytte-løsning som peker seg ut her som på Trondheim-Kristiansund ruten. Ammoniakk tror jeg ikke bør brukes på passasjerbåter. Det kan være greit på et fartøy som kan evakueres på få sekunder, men eller tror jeg risikoen er for stor på grunn av giftighet.
 
Back
Top