British Columbia Ministry of Transportation and Infrastructure, Bygg nr. ? ved Western Pacific Marine, Bilferge "TBN"

Refvik

Administrator
Staff member
Wärtsiläs hybridløsning minimerer karbonavtrykket til ny kanadisk ferge

Wärtsilä skal levere sin avanserte hybridløsning til en ny bilferge under bygging for British Columbia Ministry of Transportation and Infrastructure i Canada. Fartøyet bygges på Western Pacific Marine-verftet og skal betjene sambandet Balfour-Kootenay Bay, som går over Kootenay Lake. Wärtsilä fikk bestillingen i januar 2021.

Ved å velge Wärtsiläs hybridløsning i stedet for et konvensjonelt fremdriftssystem, vil fergeoperatøren dra nytte av redusert drivstofforbruk og et langt lavere nivå av eksosutslipp. Det minimerte karbonavtrykket ansees som ekstremt viktig for å bevare det uberørte miljøet der fartøyet skal operere. En ekstra fordel er at vedlikeholdskrav og -kostnader også blir lavere, siden driftstiden på motorene reduseres.

– Wärtsilä ble valgt ut fra deres erfaring, omdømme og kunnskap innen utvikling, levering og støtte av komplekse hybride fremdriftssystemer. Denne kompetansen er ekstremt viktig for oss, og vi ser frem til og setter stor pris på Wärtsiläs støtte gjennom dette prosjektet, sier Graham Clarke, President, Western Pacific Marine Ltd.

– Vi er stolte av å kunne levere den integrerte hybride fremdriftsløsningen til erstatningsfergen på Kootenay Lake, og er like stolte over vår rolle i å bevare det vakre miljøet i denne indre regionen av British Columbia. Wärtsiläs hybridsystem er helt i tråd med vår Smart Marine-tilnærming for å øke bærekraften til våre kunder, og løsningen kan oppgraderes for å oppnå nullutslippsoperasjoner i fremtiden, sier Dave Adams, Senior Sales Manager, Wärtsilä Canada.

Wärtsiläs leveranse inkluderer to Wärtsilä 20 generatorsett med systemer for NOX-reduksjon (Selective Catalytic Reduction, SCR), Wärtsiläs hybridløsning med likestrøm og batterier, energistyringssystemet, samt fartøyets alarm- og overvåkingssystem. Wärtsilä skal også levere fergens septiksystem, og vil stå som ansvarlig for integrasjonen av de forskjellige systemene om bord. Levering er planlagt til andre halvdel av 2022.

Den 89 meter lange bilfergen vil kunne transportere 250 passasjerer og mannskap, samt 61 bilekvivalenter (AEQ). Myndighetene i British Columbia opererer allerede to ferger drevet av Wärtsilä 20-motorer.

Den marine industriens første integrerte hybride kraftmodul
Ved å kombinere sine kompetanser innen marin elektro, automasjon og motorteknologi, har Wärtsilä satt sammen flere funksjoner og systemer for å levere én enkelt integrert hybrid kraftmodul som kombinerer motorer, et energilagringssystem, og kraftelektronikk som optimaliseres av et unikt og svært sofistikert energistyringssystem (EMS).

EMS fungerer som «hjernen» i hybridsystemet. Det optimaliserer energistrømmene mellom de forskjellige kraftkildene, lagringen og forbrukerne om bord, for å oppnå høyest mulig effektivitet.

hybriddc68ef4b7f0f601bb10cff00002d2314.tmb-tmb1366.jpg

Illustrasjon: via rederiet
 
Back
Top