#468 – ”GOLLENES”
18 Juni 2021 blev der indgået kontrakt mellem Gollenes AS og Karstensens Skibsværft A/S om bygning af en ny 69,99 m Trawler.
Nybygningen er nu færdiggjort og overleveret til Rederiet.
Gollenes AS er ejet af familierne Ose og Kvalsvik fra Fosnavåg i Norge. Rederiet blev etableret i 1950’erne og aktieselskabet skiftet i 2008 af Asbjørn Ose og Frode Kvalvik. Dette fartøj er Rederiets tredje nybygning, og afløser forrige Gollenes, leveret fra Karstensens Skibsværft i 2011. Rederiet ledes af skipper Frode Kvalsvik, og næste generation Ose/Kvalsvik er også ombord i form af Ivar Ose Bjørneset og Willy Kvalsvik.
Rederiet driver med kombineret trawlfiskeri, dels pelagisk efter sild og makrel og dels efter industrifisk kombineret med konsumfisk/hvidfisk. Det nye fartøj skal drives efter samme principper.
Rederi og Værft har, lige siden kontrahering af forrige ”Gollenes”, for mere end 12 år siden jobbet tæt sammen.
Det nye projekt er derfor en naturlig forlængelse af et succesfuldt og konstruktivt samarbejde !
Karstensens Skibsværft glæder sig over den tillid Frode Kvalsvik og resten af rederiet har udvist med denne ordre. Tilbagevendende kunder er uvurderlig reklame !
I lighed med de øvrige skibe som Værftet har under bygning til redere i Norge, Skotland, Sverige, Færøerne og Island, er også nye ”Gollenes” af eget design.
Efter leveringen af nye ”Gollenes”, så har Karstensens Skibsværft i alt 19 fiskefartøjer i ordrebogen for levering i løbet af de kommende 3 år.
Det nye fartøjet er et topmoderne kombifartøj, indrettet for fiskeri efter såvel pelagisk- som demersal konsumfisk med alt indenfor det nyeste af maskineri, udstyr og udrustningen.
For at optimere og varetage råvare bedst muligt, så er nye ”Gollenes” bla udrustet med komplet ensilageanlæg.
Skroget er bygget i stål med to gennemgående dæk, hoveddæk og shelterdæk samt bak- og bådedæk med dækshus. Styrehus, dækshus, skorsten samt for- og agtermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med spejl og lodret bov og indbygget bulb. Agterskibet er udført med knæklinie/bulbstævn og skeg for plads for stor propeller.
Under hoveddæk er skroget inddelt i følgende vandtætte rum: Forepeak, thruster/sonarrum, rum for azimuth, højtanke for brændolie, RSW-last sektion med centralt RSW-pumpe-/manifold rum, maskinrum med hovedmotor koblet til reduktionsgear med propeller i dyse og sidepropeller. Helt agter agterpeak med tanke.
På hoveddæk er indrettet: Forepeak, stores/Ozon-rum, vakuum pumperum, RSW-last trunk sektion med centralt rum for RSW-kølemaskinrum. Agten for dette indretningssektion SB, maskinværksted BB og maskinrums-galleri CL. Tavlerum og kontrolrum agten herfor BB og herefter maskinstores i CL. Helt agter netstorestanke og styremaskine-/hydraulikrum. Indretning med 2 dobbelt maskinchefslukaf med toilet/bad samt vaskeri, trimrum og gang/trappe.
På shelterdæk er indrettet: Stores i forepeak og maskinrum for havnegenerator (DG3). Agten for skod fabriksdæk og agten for dette lukket lastedæk, med dækshus/afsilingskasse samt luger til de 9 RSW-tanke. Fuld bredde overbygning agtenfor luger, trawlværksted/stores BB, svejseværksted samt udstødnings- og ventilationsskakte BB og indretning SB.
Indretning i overbygning: 3 mandskabs lukafer, alle med eget bad/toilet, omklædningsrum/kaffebar med fælles toilet, olietøjsrum samt gange og trapper.
Agten for overbygning er indrettet stort trawldæk med i alt 4 nettromler, arrangeret side-om-side / vandfalds opstilling, med forreste underspolede. På agterspejl er indbygget 2 hydrauliske hækporte og 2 x 3 stk hydrauliske styrestænger.
På bakdæk 2 ankerwincher i hus under formast samt fortøjningsudrustning. Agten for dette rulledæmpertank. Ligeledes på bak-/bådedæksniveau er monteret hoveddækskran. På bådedæk, agten for midtskibs, er der monteret dækshus i center. Indretning i dækshus med: Messe, dagrum, kino, kabys med proviantrum (og separate køle-fryserum), hospital, fælles toilet samt gange og trapper. På BB side af indretning indbygget MOB båd og –davit. Agten for dette separat opbygning indrettet med vifterum for maskinrum og hydraulikrum samt udstødnings (eksos-) trunke.
Agten for dækshus, på bådedæk, er der monteret 3 stk trawlwincher samt skorsten og ende-frelserwincher SB og BB. Helt agter er dobbelt fiskepumpe-stationer SB og BB monterede. Trawlgalge med ophæng for 3 trawl- og 2 frelserblokke helt agter.
På bådedæk 02 dækshus med indretning. Indretning i dækshus med: 6 lukafer (med eget bad/toilet), vaskeri, fælles toilet, elektronikrum samt gange og trapper.
Styrehus på brodæk med 360° sigt.
Alt som vist på generalarrangement.
Designfilosofien bag hoved-/hjælpemotor konstellationen er som følger:
Der er monteret 1 stk kraftudtag (PTO) på hovedgearet, beregnet for primær drift af skibets strømforsyning via akselgeneratoren (2200 kW).
For yderligere strømforsyning er fartøjet udrustet med 3 stk diesel-generatoranlæg, hver på 615 ekW. Det elektriske system er opbygget med mulighed for paralleldrift af de 3 diesel-generatorer. Endvidere forsynes el-anlægget med et Power-Management-System (PMS) som administrerer kraftforbrug og automatisk opstart af generatoranlæg.
Der er monteret UPS/clean power for 230V, således skibets frekvens kan flyde mellem 50 og 60 Hz. Dette giver mulighed for at reducere hovedmotorens omdrejningstal med 17%.
Dieselgenerator-anlæggene har mulighed for enten 50 eller 60 Hz drift.
Endvidere er der mulighed for at booste effekten på propelleranlægget med op til 1000 kW. De 1000 kW boost-effekt opnås ved parallelkørsel af diesel-generatorerne.
I tillæg til det konventionelle fremdrivningsanlæg er fartøjet udrustet med en 850 kW (1156 HK), kombineret nedsænkbar azimuth / tunnel thruster i forskibet. Denne vil kunne drive skibet frem i nødstilfælde, eller i tilfælde af ønske om reduceret fart.
Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.
Driftsfilosofi:
Under fiskeri, hvor fartøjets elektriske winchanlæg anvendes mere eller mindre kontinuerligt, vil hovedgearets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet ind. Når der er brug for fuld kraft på wincherne, vil der ikke være behov for fuld ydelse på hovedmotoren. Hovedmotoren vil således bruges som kraftkilde dels til fremdrivning og dels til strømforsyningen. Følgelig er det ikke nødvendigt at have hjælpemotorerne i drift.
Winch anlægget er af elektrisk type, med re-generering af effekten bla under udfiring af wire.
Skulle der være ønske om yderligere kraft på fremdrivningsanlægget, da er hjælpemotorerne så tilstrækkelig store, at de tilsammen vil kunne køre skibets normale strømforsyning incl belastning på winchsystemet.
Som et yderligere tiltag, med direkte nul-udslips effekt, er fartøjet forsynes med 1100A landstrømsforbindelse. Dette giver mulighed for at skibet kan losse uden brug af diesel-generatorer, og derved være reel nul-udslip. Eksisterende infrastruktur på land er dog endnu ikke komplet alle pladser endnu.
Ovenstående arrangementer sikrer en meget stor fleksibilitet, stor driftsikkerhed samt mulighed for brændstof- og driftsøkonomisk fornuftig drift.