Havila Kystruten, Bygg nr. 1093, 1094, 1193 og 1194 ved Tersan Shipyard, Havyard 923 "Havila Capella/Castor/Polaris/Pollux"

Skipene er ennå ikke registret i Norge, men Polaris har dukket opp AIS igjen etter mange måneder.
Kan det være noe nært nå eller blir det utsatt igjen for ente gang?
  • Havila Polaris - planlagt oppstart 15. juli 2023
  • Havila Pollux - planlagt oppstart 21. juli 2023
 
Skipene er ennå ikke registret i Norge, men Polaris har dukket opp AIS igjen etter mange måneder.
Kan det være noe nært nå eller blir det utsatt igjen for ente gang?
  • Havila Polaris - planlagt oppstart 15. juli 2023
  • Havila Pollux - planlagt oppstart 21. juli 2023
Så hvor er de registrert?
 
Hentet fra Nrk Møre og Romsdal

Kansellerer endå fleire avgangar​


Havila Kystruten opplyser at dei må avlyse avgangane 15. juli med «Havila Polaris» og 21. juli med «Havila Pollux». Per no har Havila Kystruten berre to skip som trafikkerer langs kysten, avtalen er at det skal vere fire.


Selskapet som skulle finansiere skipa blei råka av sanksjonane med Russland. Sidan har Havila jobba for å refinansiere skipa.

I ei børsmelding skriv Havila at dei ikkje når fristane som er sett av den Engelske rett for å betale inn terminbeløpa til den opphavlege finansieringspartnaren. Dei har difor søkt retten om ytterlegare oppgjersfrist.
 
Ser at dei siste brikkene for lån og emisjon held på å falle på plass. Får håpe at det ikkje dukkar opp uventa problem i siste øyeblikk, men at rederiet får overta fartøya slik at dei to siste kan starte opp sigllingar frå Bergen i midten av august 23.
 
Ser at dei siste brikkene for lån og emisjon held på å falle på plass. Får håpe at det ikkje dukkar opp uventa problem i siste øyeblikk, men at rederiet får overta fartøya slik at dei to siste kan starte opp sigllingar frå Bergen i midten av august 23.
Ingen av de to siste er ennå registret ennå. Pollux som skal i rute 12.august, så ser dette mørkt ut når dem fortsatt befinner seg i Tyrkia.
 
Med oppstart 17. og 23. august og 10 -12 dagars seglingstid til Bergen, burde dette gå med overtaking over helga. Men som reiarlaget seier, er det overtakinga av fartøya som er mållinja. Noko av problema er at restriksjonane har vist at det dels er uklart kva krav som må vere oppfylte. Det uklare gjeld neppe berre i shippingsaker, så det er nok fleire som slit på andre felt også,
 
Regner med at forseilingen nordover starter de neste dagene? Må vel muligens fly inn litt mannskap for å være fullt opperativ.
 
Regner med at forseilingen nordover starter de neste dagene? Må vel muligens fly inn litt mannskap for å være fullt opperativ.
Sto en melding at mannskapet var på plass for begge båtene.

Havila Polaris skal i rute fra Bergen 17. august, og vil forlate Tersan-verftet først av de to kystruteskipene. Kort tid etter følger Havila Pollux samme vei, før skipet skal i rute fra Bergen 23. august.

– Mannskapene våre flytter straks om bord, og nå skal vi få tollklarert nødvendig utstyr før den siste sjekken. Avhengig av værforholdene, tar det mellom ti og tolv dager å seile skipene hjem til Norge, sier Martini.

Det betyr hektiske dager med å klargjøre skipene og foreta en siste finpuss før jomfruturene.

– Mannskapet på Havila Pollux skal bidra om bord på Havila Polaris så snart de kommer til Bergen, og landorganisasjonen må også trå til for at vi skal lykkes. Dette blir en felles dugnad som jeg ser frem til, og jeg tror dagene i Bergen vil styrke oss som ett lag uavhengig av hvor i rederiet hver enkelt jobber. Det er viktig for oss at vi står samlet, noe vi har gjort hele veien, og vi gleder oss alle til å ønske de første gjestene velkommen om bord våre to nyeste kystruteskip, avslutter administrerende direktør Bent Martini.
 
Last edited:
Back
Top