Bygd i 1949 i Italia for Det Bergenske Dampskibsselskab, BDS. Overtatt av Troms Fylkes Dampskibsselskab, TFDS i 1979. Ble erstattet av MIDNATSOL i 1982.
Bygd i 1956 i Hamburg for BDS. Overtatt av TFDS i 1979. Erstattet av NORDLYS i 1994. Tilbake i rute i 1995, pga. salg av RAGNVALD JARL. Erstattet av POLARLYS i 1996. Tilbake i rute i 2001, pga. salg av HARALD JARL. Erstattet av TROLLFJORD i 2002. Tilbake i rute i 2003, chartret av OVDS, da NORDKAPP og NORDNORGE begynte med cruise til Antarktis. Overtatt av HRG i 2006. Tatt ut av rute da Hurtigruten (HRG) mistet fire av de elleve kystruteseilingene til Havila.
Bygd i 1964 i Oslo for VDS. Overtatt av OVDS i 1988. Overtatt av Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap, FFR i 1988. Overtatt av OVDS i 1996. Overtatt av HRG i 2006. Tatt ut av rute da HRG mistet fire kystruter til Havila. Et av mine absolutte favoritskip.
Bestilt av NFDS men overtatt av ODS, som i 1988 ble til OVDS, på beddingen i Trondheim og levert i 1982. På/ombygd i 1989. Erstattet av FINNMARKEN i 2002. Det skip jeg flyttet til Stokmarknes med i 1993.
Bygd i 1983 i Harstad, det eneste Hurtigruteskip som er bygd i Nord-Norge, for VDS. Overtatt av OVDS i 1988. På/ombygd i 1988. Overtatt av HRG i 2006. Det skip jeg flyttet fra Bergen med i 1989.
Et fjerde skip ingikk i de første planene på fornyelsen, og Møre og Romsdal Fylkesbåtar, MRF, meldte sin interesse, men de innvilgede midler strakk kun til tre skip, slik at tretten skip var nu blitt til elleve (ERLING JARL hadde jo gått på grunn uten å bli erstattet).
Bygd i 1993 i Stralsund for OVDS. Overtatt av HRG i 2006.
TFDS og OVDS bestilte hver sitt skip, og alle tre daværende Hurtigruterederier, FFR i tillegg til de to, hadde opsjon på hvert sitt. Kun TFDS utnyttet sin, som ble NORDLYS, men OVDS hadde fått nok av å ha fått et skip, som skulle vært levert för sommersesongen, i desember og truet med ikke å overta RICHARD WITH. For Treuhand, som eiet Volkswerft GmbH og skulle lave fhv. østtyske selskaper om til "kapitalistiske", var dette et prestigeprosjekt og hvor meget døgnmulkt OVDS fikk er hemmelig, men det ryktes at de ikke betalte særlig meget for skipet.
NORDLYS ved Langelinie, København på leveranseturen fra Stralsund over København, Kiel-kanalen, Hamburg, Kiel-kanalen igjen til Oslo (og fortsatte siden til London og Newcastle)
NORDLYS i Trondheim i 2007
Bygd i 1994 i Stralsund for TFDS. Overtatt av HRG i 2006.