Norled, Bygg nr. 314 & 315 ved Brødrene Aa, Passasjerkatamaraner "Fjordstrøm" og "Fjordtind"

"Fjordtind" ble levert nå på torsdag, og er i skrivende stund på tur nordover til Bodø. Påpasselig fotografert da hun passerte Årvik i Sande tidligere i dag
DSCN0756.JPG
DSCN0775.JPG
 
Med fire elektromotorer og to dieselaggeregater burde disse båtene ha bra redundans. Men som på mange av båtene levert de siste årene, er dieselaggeregatene underdimensjonerte. Noe som gjør at de ikke kan holde full rutefart uten å lade ut batteriene. Og ett aggeregat er trolig ikke nok til å holde båtene i drift, selv om det går om natten, slik at de starter dagen med fulle batterier.

 
Last edited:
Hurtigbåten Fjordstrøm fikk problemer på vei til Bodø og måtte slepes inn til kai.
 
Jøss, innser dei selv nå at anbudskrava dei stiller ikkje er mulig å oppnå med dagens teknologi?

"– Vi vet framover at utfordringene står i kø for overgangen til et lav- eller nullutslippsfartøy. Selv om vi fortsatt ønsker å bidra med å få ned utslippene, ser vi at dette for Nordland sin del blir vanskelig i praksis"
 
Jøss, innser dei selv nå at anbudskrava dei stiller ikkje er mulig å oppnå med dagens teknologi?
Hovedproblemet her er vel at kunden har underdimensjonert dieselmotorene, og ikke tatt høyde for manglende lade-infrastruktur. At det gir for lav rutefart er jo lett å forstå. Men at Aa skylder på at motorene havarerer fordi de er kjørt for hardt er en litt tynn unnskyldning. Moderne dieselaggeregater skal jo fint tåle det antallet driftstimer. Og det skal være systemer som hindrer at de blir overbelastet.
Motorene er egentlig generatorer som ikke er ment for å være hovedmotor. Hvis verftet hadde visst at de skulle brukes som hovedmotor, hadde de utformet båtene på en annen måte, ifølge Aa.
 
Back
Top