En planlegger å skrive kontrakt med verft utpå høsten med levering våren 2021.
16 biler, 30 meters lengde med katamaranskrog. Fergen må bygges i seksjoner og transporteres landeveien fra Drammen til Hadeland for sammenstilling ved Randsfjorden.
Onsdag vedtok fylkestinget Oppland å gi ekstra midler til ferje over Randsfjorden. Det ble også vedtatt at Holland Shipyards Group BV skal bygge båten.
I vinter begynner Innlandet fylkeskommune å bygge nye kaianlegg ved Horn og Tangen. Kaiene blir tilpasset den nye ferga som skal settes inn på Randsfjorden neste høst.
Bilfergen på Randsfjorden i Innlandet skal bli elektrisk. Men fordi nybygde MF Randsfjordferja Elrond ikke kan seile opp til innsjøen 135 meter over havet for egen maskin, skal skatteetaten ha 18 millioner kroner ekstra i moms.
Så litt informasjon om MF Elrond på gamle og nye ferger på Facebook. Delene til fergen har ankommet Drammen Havn. Så da er ikke det vel lenger for skroget kommer. Skal transporteres via Hokksund og Hønefoss til Røykenvik står det der.
Den nye elektriske ferjen som skal trafikkere Randsfjorden i Innlandet fylke, «Elrond», blir nå sammenstilt i Røykenvik. Nylig kom gladmeldingen om at fylkeskommunen slipper millionregningen som var bebudet.
Ser ikke ut til at denne er oppført i skipsregisteret, mulig den er fritatt ettersom den ikke går i et samband på kysten? Sitter noen på teknisk info på denne? Loa/DIR/Bps, BT, passasjer- og PBE-antall, marsjfart, tillatt aksellast og frihøyde?