Solstad bygger om "Normand Server", "Normand Supporter" og "Normand Fortune" til hybridfartøyer

Refvik

Administrator
Staff member
Ser Westcon har vunne kontrakt med å sette inn to nye batteripakker i to hybrid offshoreskip for et norsk rederi - noen som veit kva skip det er snakk om?
 
SolstadFarstad bygger om to fartøy til hybrid

Utslippene reduseres med 15 til 20 prosent for SolstadFarstad-fartøyene Normand Server og Normand Supporter når de bygges om til hybridfartøy.

Westcon har fått oppdraget om å levere batteripakke, samt stå for installasjon og ombygging av fartøyene.

– Vi er opptatt av å ta i bruk ny teknologi som gjør våre fartøy tryggere og mer effektive. Allerede har vi flere hybridbåter i flåten med svært gode erfaringer knyttet til driftsøkonomi, operasjon og sikkerhet. Med to nye hybridskip styrker vi driftseffektiviteten i vår flåte ytterligere, sier Tor Inge Dale, COO i SolstadFarstad, i ei pressemelding.

Les meir på sidene til Sunnmørsposten
 
Leverer tre hybridsystemer til Solstad Farstad i 2019

Westcon Power & Automation skal bygge om «Normand Fortune» til batterihybrid. Dette blir det tredje Solstad Farstad-fartøyet som skal utrustes med batterisystem fra Westcon i løpet av første halvår 2019.

- Vi setter umiddelbart i gang med produksjonen av batterisystem her hos oss. Deretter skal Westcon Yards i samarbeid med WPA i Ølen stå for installasjonen, sier leder for produkt og system hos Westcon Power & Automation (WPA), Gunvald Mortvedt.

Nordmand Fortune er det tredje i rekken av Solstad Farstad-fartøy som skal ombygges til hybridskip med batteriløsninger fra Westcon. Skipet skal leveres til rederiet tidlig 2019.

WPA har lenge satset på utvikling av gode løsninger for bruk av batterisystem på skip. Systemet e-SEAMatic BLUE ble for første gang installert på fartøy i 2016.

Tidligere i år inngikk WPA avtaler med Solstad Farstad om ombyggingen av Normand Server og Normand Supporter til batterihybridfartøy. Innen nyåret skal også Westcon installere batterisystem på Eidesvik-skipet Seven Viking.

- Flere rederi har de siste årene vurdert batterihybridløsninger, som følge av mange både kostnads- og energireduserende fordeler. Norge er kommet svært langt i utviklingen og bruken av maritime batteri og vi tror dette vil bli stadig økende i årene som kommer, sier Mortvedt.

Batteripakkene til fartøyene leveres av WPA på Husøy og ombyggingsarbeidet utføres av søsterselskapet Westcon Yards og WPA i Ølen.

- WPA har levert konkurransedyktige og teknisk gode løsninger på deres batterihybridløsning og SolstadFarstad har i tillegg over lang tid hatt et meget gode erfaringer med deres service og andre tekniske løsninger, sier Chief Operating Officer i Solstad Farstad, Tor Inge Dale.

Fra før har rederiet også bygd om to andre skip med lignende batteriløsninger, og Dale sier de forventer betydelige gevinster av batterihybridskipene.

- I tillegg til ombygging av skipene, klargjøres det også for landsstrømstilkopling slik at vi er klare når havnene vil kunne tilby dette. Vi forventer 15 prosent drivstoffbesparelse med slike tiltak på forsyningsskipene, og noe generell kostnadsreduksjon på drift av dieselgeneratorene om bord, sier han.

Ombyggingen til «grønnere» løsninger for skipene gjør det også enklere å finansiere prosjektene, mener Dale.

- Alle de fem båtene som nå vil bli batterihybrider, går på langtidskontrakter. Dermed kan rederiet sammen med kundene og ikke minst NOx-fondet finne økonomisk fornuftige finansieringsløsninger på disse relativt store og dyre prosjektene, sier han.

Kilde: Medvind24
 
"Normand Fortune" er nå ferdig ombygd til hybrid drift
NormandFortune1.jpg


NormandFortune2.jpg




NormandFortune3.jpg

Alle foto: via Solstad Offshore
 
Back
Top