Stor kontrakt til Green Yard Kleven, ombygging av "CF Explorer", blir "CS Vega II"

Refvik

Administrator
Staff member

Stor kontrakt til Green Yard Kleven​


Green Yard Kleven i Ulsteinvik har inngått en stor kontrakt med det japanske rederiet NTTWEM om å utføre omfattende verftstjenester på et Marin Teknikk-designet kabelskip.
-Kontrakten gir oss arbeid fra nå og til langt ut i 2024, så dette er gledelige nyheter, og det er deilig å se at vi lykkes med vår strategi sier Hans Jørgen Fedog, daglig leder i Green Yard Kleven.

Bygger for Japansk telecom selskap
Dette er den største kontrakten i retrofit segmentet som til nå er inngått i Green Yard Kleven. NTTWEM er ett av Japans største selskap.

-Kunden er blitt kjent med oss gjennom blant annet referanser fra tidligere ombygginger vi har utført. Dette viser at vår sterke satsing på retrofit markedet, og fokus på bærekraft, kvalitet og leveringspresisjon har lykkes, sier Karl Johan Barstad, salgssjef for retrofit i Green Yard Kleven.

Samarbeid med Marin Teknikk

Skipet er designet av Marin Teknikk, som også står for design i dette prosjektet. Green Yard Kleven har for tiden også to andre ombyggingsprosjekter gående i samarbeid med Marin Teknikk.
-Det gode samarbeidet mellom Marin Teknikk og Green Yard Kleven gir oss begge ett konkurransefortrinn gjennom muligheten til å utvikle gode løsninger for kunden og en kort og effektiv prosjektperiode, sier Barstad.

Viktig kontrakt for Green Yard Kleven
Kontrakten som er av betydelig størrelse sikrer at store deler av arbeidsstyrken vil være engasjert i prosjektet frem til medio 2024, og det åpner også for nyansettelser.
Dette har vært en del av den langsiktige strategien til Green Yard, og drive med både nybygg, ombygginger og resirkulering av skip.

- Det er den sterke skipsbyggerkompetansen de ansatte i Green Yard Kleven har, som gjør det mulig å tilby og vinne slike store kontrakter som denne. Kontrakten er veldig viktig for oss, og gir også stabilitet i lang tid fremover. Vi starter prosjektet umiddelbart, og ser frem til et godt samarbeid med alle involverte parter og ikke minst vår nye kunde NTTWEM, sier Fedog.

Kilde: Pressemelding
 
Hvilket skip er dette snakk om? Kunne ikke finne noen tydelige MT designede skip på hjemmesiden til NTTWEM. Kan det være et europeiskeid fartøy som er kjøpt og skal bygges om?
 
Marin Teknikk har lagt ut denne illustrasjonen på Facebook, ser ut som MT 6007 "Boa Thalassa"/"Petrel Explorer"/"CF Explorer" og "Boa Galatea"/"Fulmar Explorer"

Om så er, så er det vel MT 6007 "Boa Thalassa"/"Petrel Explorer"/"CF Explorer" tenker eg

MarinTeknikk.jpg
Illustrasjon: Marin Teknikk
 

Utdrag fra artikkelen:

"Skipet CF Explorer kom til Green Yard Kleven i grålysninga tysdag. Verftet sikra seg tidlegare i år oppdraget med å bygge om skipet til eit moderne kabelskip.

Skipet som kom til kai tysdag skal først demobiliserast, før sal og deretter klargjering for den nye eigaren japanske NTTWM.

– Vi skal utføre verftstenester på skipet for klargjering til ny operasjon. Det er svært hyggeleg med reiarar som kjem tilbake til oss. Noverande eigar, Chevalier Floatels har dei siste åra utført fleire prosjekt hos oss, opplyser salssjef Karl Johan Barstad for retrofit-avdelinga til NETT NO.

Det er Marin Teknikk i Herøy som har teikna korleis skipet skal bli etter arbeidet på Kleven"
 
Stålseksjoner hos Montex Shipyard i Polen til ombygginga av "CF Explorer" ved Green Yard Kleven prosjekt nr. GYK039
428693750_897795152047079_3756762476076379278_n.jpg

425288470_897794955380432_1025062708386527929_n.jpg

425420144_897794825380445_453993605821282982_n.jpg

428497400_897794878713773_2697580505598533026_n.jpg

428694605_897795155380412_4680598657041189395_n.jpg
Alle foto: Montex Shipyard
 
Fra ombygginga av "CS Vega II" ved Green Yard Kleven, foto fra 4. Juli
CSVegaII.JPG

Foto: Oddgeir Refvik
 
Green Yard Kleven leverer stort ombyggingsprosjekt med fokus på bærekraft

Green Yard Kleven har denne uken levert et stort ombyggingsprosjekt til NTT World Engineering Marine. Det 80 meter lange skipet er bygd om fra “Walk to Work” fartøy for offshore vind, til kabellegging og kabelreparasjonstjenester.


- Vi er veldig stolt av å levere et så flott skip og vi er takknemlige for den enorme tilliten NTT WEM, som er ett selskap fra andre siden av kloden, har vist oss gjennom hele prosjektet, sier CEO Hans Jørgen Fedog. Våre ansatte og underleverandører har virkelig stått på gjennom hele prosjektet.

Skipet ble opprinnelig bygget som et MT6007 seismikkfartøy, men ble senere bygget om til et «Walk to work»-fartøy for offshore vind. Green Yard Kleven har nå bygd det om igjen, denne gangen til fartøy for legging og reparasjon av fiberkabel. Eieren NTT er ett av de største telekommunikasjonsselskap i Asia

- Det har vært et utfordrende prosjekt for NTT World Engineering Marine, men vi er ekstremt takknemlige overfor Green Yard Kleven, Marin Teknikk og mange andre involverte for deres samarbeid for å hjelpe oss med å fullføre et utmerket kabelleggingsfartøy. Sier Mr. Mamoru Watanabe administrerende direktør i NTT World Engineering Marine Corp.

Bærekraftig prosjekt
Gjennom hele prosessen har både verft og reder hatt stort fokus på bærekraft og redusert miljøavtrykk i prosjektet.

I skipet, som er basert på et eksisterende skrog, har vi benyttet brukt utstyr og eksisterende komponenter så mye som mulig. Dette har bidratt til en reduksjon i CO2-utslipp på 919 tonn! Hvis du i tillegg regner med det eksisterende skroget, er det spart minst 4500 tonn CO2- utslipp sammenlignet med å bygge et nytt skip.

Sosial bærekraft er minst like viktig i prosjektet. På vårt verft har alle ansatte tariffavtale og vi følger nøye opp at våre underleverandører forholder seg til regelverket og allmenngjort tariffavtale. HMS er i fokus i alle ledd, og vi har både lærlinger og studenter med på laget. Alt utstyr og komponenter som gjenbrukes testes og godkjennes på nytt for å sikre funksjon og pålitelighet. Kabelleggingsutstyret er helt nytt, fra den engelske leverandøren Parkburn, og er toppmoderne utstyr.

- Det er virkelig flott å se at redere fra andre siden av kloden kommer hit til Green Yard Kleven i Ulsteinvik for å gjøre ombygginger. Det er spesielt hyggelig at dette skjer på grunn av vårt engasjement for bærekraft, kompetanse og kvalitet, sier salgssjef Retrofit Karl Johan Barstad.

Godt samarbeid
Design og Engineering er utført av Marin Teknikk, som også var original designer da skipet var nytt. Dette er et bevis på den fleksible designen på MT-fartøy, da dette er den 2. ombyggingen av skipet til nye markeder. Dette er ett av mange prosjekter der Green Yard og Marin Teknikk har samarbeidet om på både nybygg og ombygginger.

Grieg Shipbrokers i Bergen og Aki Ace Offshore i Japan bidro sterkt til å få prosjektet på plass, både med å finne et passende skrog, og koble reder, verft og designer sammen mot en avtale.

Marin Teknikk har hatt et langt forhold til NTT og Aki Ace Offshore i Japan i mer enn 25 år. MT ble kontaktet høsten 2022 og startet på en konseptstudie for NTT.

- Vi er glade for at dette endte opp i en kontrakt på Green Yard Kleven og ydmyke og stolte over å være en del av prosjektet med å levere design og all teknisk dokumentasjon for kabelleggings- og reparasjonsfartøyet av det fleksible MT-designet, sier salgsdirektør Richard Gjerde ved MT og legger til at MT vil også takke NTT-teamet, GYK, Grieg, BV Klasse, og alle involverte parter for et godt gjennomført samarbeid.

Det er installert stålmoduler på over 600 tonn på skipet. En ny hangar er montert for å huse kabelhåndteringsutstyret. To ekstra dekkskraner, traverskran og store skiver akter for å lede kabelen over bord. Inne i skipet er det tre karuseller for kabel. Motorer er overhalt, DPsystem oppgradert og hele skipet er nylakkert i selskapets farger.

Prosjektet har helt fra kontraktsignering august 2023 vært spennende og lærerikt, og med godt samarbeid mellom reder, verft, designer og underleverandører. Dette har resultert i ett fantastisk sluttresultat, sier CEO Hans Jørgen Fedog i Green Yard Kleven.

– Prosjektet har i stor grad blitt gjennomført via Teams møter med rederiet i prosessen. Japansk og norsk kultur og språk er veldig forskjellige, men vi har lært hverandres kulturer å kjenne og har blitt et godt team. Vi håper vi kan gjøre flere prosjekter sammen i fremtiden.

Skipet skal nå direkte inn i kontrakt for kabelarbeid i Asiatiske farvann. VEGA II skal erstatte det over 40 år gamle skipet «VEGA» og gå inn i flåten av kabelskip tilhørende NTT som utfører installasjon og service på undervanns kommunikasjonskabler.

Green Yard har flere spennende pågående prosjekter på begge verftene, men vi har alltid plass til mer. Vi merker god aktivitet i alle markedsområdene våre.

Kilde: Pressemelding Green Yard Kleven

«Vega II» setter kursen mot Japan, via Kapp Horn
NTT Vega II 1.jpg
Foto: UAVPIC - Tor Erik Kvalsvik)

Prosjektleder Alen Nuhic er svært fornøyd med prosjektet og det gode forholdet mellom eier, verft,
designer og underleverandører
NTT Vega II 2.jpg
Foto: Green Yard Kleven

Inne i skipet er det installert et avansert kabelleggings- og reparasjonssystem fra Parkburn
NTT Vega II 3.jpg
Foto: Green Yard Kleven
 
Back
Top