Er vel noen få steder de har egen passasjerlandgang (Tau-sambandet og Bastøfergene, i hvert fall), men er vel ikke mange samband med så stor andel gående passasjerer?
De unngår vel alle løsninger som krever ekstra bemanning. Men jeg ser jo for meg at det ganske enkelt kunne vært hengt på en fotgjengerbane på utsiden av tårnet til kjørebroen.
Ser ut som de går inn til Vigo, etter å ha krysset litt fram og tilbake utenfor. Det er ganske kraftig vind lenger nord, så det kan være derfor de ser det an litt. Fornuftig det. kanskje de kan få LNG der også?
Bastø III er underveis til Horten, Færøy er fortsatt i Vigo, Spania, da er Tranøy ferdig i Moss og skal mot nord i gjen, den skal i trafikk på Vestfjorden i sommer.
"Huftarøy" er i Ølen igjen etter en noe vinglete seilas sørover. Og "Færøy" ligger på Rubbestadneset. Så da er det vel bare tre ferger inntil videre. Godt de har Fanafjord i ruten etter den innstilte. Den går med 21 knop og fyller opp for to ferger.
"Tranøy" var på vei nordover Langenuen på vei til Nord-Norge. Det ser ut til at den stopper opp ved Sandvikvåg for å ta noen turer for "Huftarøy".
Da er Huftarøy tilbake i rute. Første dag med fire nye ferger. Så får vi se hvor lenge det går før "Another one bites the dust".
Edit: - Torghatten Nord melder om kansellering i sambandet Halhjem-Sandvikvåg. Avgangen kl. 13:05 fra Halhjem og avgangen kl. 13:55 fra Sandvikvåg er kansellert grunnet tekniske problemer. Vi beklager.
Det ser ut som Færøy også har en gassmotor ute av drift. Hun sakker etter i ruten nå med litt vind og litt stor trafikk. Det tar nok på alle de nye fergene at de i praksis må ligge på prøvetursfart nesten hver dag.